Gå til innhold

Hitler og Brevik


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå fikk jeg vite at psykiateren som først fikk ideen om at jeg har asperger syndrom, mener Breivik og Hitler også har/ hadde asperger :-)

Det syns jeg er morsomt og rart :-) derfor smilte jeg.

Han lurte på om jeg hadde tenkt på det samme og jeg svarte, ja til Brevik og nei til det med hitler. Videre at de fleste jeg kjenner med asperger kjenner seg igjen i Breivik på flere måter. Jeg mener hitler fremstod karismatisk og velartikulert, ( jeg har sett fimen " hitler", han hadde lest hitlers taler og mener de er en endeløs rekke av repetisjoner . Uavhengig hva man måtte mene. Videre var han sær i matveien. Osv..

Jo mer jeg tenker på det, jo mindre forstår jeg at han mener Hitler hadde asperger, men så hadde han " hitler" som en lidenskap/ særinteresse så han viste mer enn meg, pluss psykiater.

Det er jo interessant hvis de begge har/hadde asperger for så viser det hva man i sitt ensomme univers kan tenke seg frem til, og hvor viktig det er å gi mennesker med asperger terapi og innspill og korrigering av tankebyggninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er høyst interessant (og ganske uetisk) at man sitter og stiller diagnoser på utenforstående i en terapitime. For Hitler sin den (som har ligget i graven i snart 70 år) er det forsåvidt OK, men irrelevant. I tilfellet Breivik så synes jeg det virker uprofesjonelt. Hvilken relevans til noe som helst hans diagnoser (eller fravær av slike) skulle ha er et mysterium for meg.

 

Både Hitler og Breivik hadde/har sikkert forkjølelse også, uten at man har noe øvrig til felles med de selv om man er forkjølet iblant.

 

Det er hva en person gjør, som betyr noe. Ikke hva han tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg vite at psykiateren som først fikk ideen om at jeg har asperger syndrom, mener Breivik og Hitler også har/ hadde asperger :-)

 

Det syns jeg er morsomt og rart :-) derfor smilte jeg.

Det er jo interessant hvis de begge har/hadde asperger for så viser det hva man i sitt ensomme univers kan tenke seg frem til, og hvor viktig det er å gi mennesker med asperger terapi og innspill og korrigering av tankebyggninger.

 

Det er hva en person gjør, som betyr noe. Ikke hva han tenker.

 

Jeg synes det er høyst interessant (og ganske uetisk) at man sitter og stiller diagnoser på utenforstående i en terapitime. For Hitler sin den (som har ligget i graven i snart 70 år) er det forsåvidt OK, men irrelevant. I tilfellet Breivik så synes jeg det virker uprofesjonelt. Hvilken relevans til noe som helst hans diagnoser (eller fravær av slike) skulle ha er et mysterium for meg.

Dette syns jeg er en vanskelig og dessuten ganske farlig debatt. Som ISW er inne på har det dessuten flere etiske sider.

 

I mortsetning til ISW syns jeg det er en relevant spørsmål i forhold til Breivik, siden det har påvirket straffeutmålingens form og omfang, men i tilfelle Hitler blir det snakk om spekulasjoner.

 

Det skumle er imidlertid at det lett knyttes tanker/ påstander i det offentlige rom om at "sånn tenker/ handler en med asberger" og det er både stigmatiserende og farlig. Som ISW sier er man ikke sin diagnose, og som NHD har sagt mange ganger handler man basert på valg, ikke i kreft av sine evt diagnoser.

 

Jeg ville latt denne spekulasjonen ligge.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er en vanskelig og dessuten ganske farlig debatt. Som ISW er inne på har det dessuten flere etiske sider.

 

I mortsetning til ISW syns jeg det er en relevant spørsmål i forhold til Breivik, siden det har påvirket straffeutmålingens form og omfang, men i tilfelle Hitler blir det snakk om spekulasjoner.

 

Det skumle er imidlertid at det lett knyttes tanker/ påstander i det offentlige rom om at "sånn tenker/ handler en med asberger" og det er både stigmatiserende og farlig. Som ISW sier er man ikke sin diagnose, og som NHD har sagt mange ganger handler man basert på valg, ikke i kreft av sine evt diagnoser.

 

Jeg ville latt denne spekulasjonen ligge.

Hei!

Vel jeg syns det er interessant og tydeligvis flere på voksenhabiliteringen.

Uansett er det evt bare en felles syndrom og ikke felles personlighet.

Det trodde jeg de fleste forstår.

Samme psykiater mener at wergeland med stor sannsynlighet hadde ADHD :-)

Og sånn vil det alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler var vel paranoid og dessuten sexuell pervers, mener jeg å ha lest. Psykopat må han jo ha vært som ga ordre som førte til holocaust og krig som krevde millioner av menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik sin 1. sakkyndige vurdering sa: 

De sakkyndige skrev i rapporten at Breivik har usammenhengende tale, at han er en fare for andre og for seg selv, at han har en livslang lidelse med behov for langvarig behandling med medisinering, og at det vil være vanskelig å behandle ham. De peker på at han mangler empati, og hadde en traumatisk barndom med psykisk sykdom i familien.[79] I skalaen Global Assessment of Functioning (GAF) fikk Breivik karakteren 23 i funksjonsnivå og 2 i symptomnivå. Hos friske mennesker er tallene 100.[80]

De sakkyndige skrev videre at Breivik kan ha alvorlige personlighetsforstyrrelser, men ville ikke stille diagnose for dette før Breivik var behandlet for schizofreni.[79]

 

Breivik sin 2. sakkyndige vurdering sa:  

Rapporten konkluderte med at Breivik ikke led av paranoid schizofreni, og at observanden ikke var «psykotisk, bevisstløs eller psykisk utviklingshemmet i høy grad på tiden for de påklagede handlinger.» Den erklærer at «observanden har ikke alvorlig psykisk lidelse med betydelig svekket evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen, og han handlet ikke under en sterk bevissthetsforstyrrelse på tiden for de påklagede handlinger. Observanden er ikke lettere psykisk utviklingshemmet», og at«observanden var ikke psykotisk på tiden for undersøkelsene».[107] Den konkluderte med at Breivik er strafferettslig tilregnelig,[107] men lider av dyssosial personlighetsforstyrrelse ognarsissistisk personlighetsforstyrrelse.[108]

 

Tilleggserklæringen ble levert kommisjonen 30. april.:

Den 23. april ville ikke den rettsmedisinske kommisjonen godta denne andre rapporten, uten en tilleggserklæring.[109] Den ønsket å utelukke at Breivik kan ha tilpasset forklaringene til de sakkyndige, ifølge fagdommer Arne Lyng.[110] Kommisjonen savnet også opplysninger om barne- og ungdomsår,[109] og utdypelse av diskrepansen mellom sosial funksjonsevne og følelsesmessige reaksjoner når Breivik konfronteres med sine handlinger.[109]

 

Jeg vet ikke om dette lett kan sammenfattes i en asperger Madelenmie. 

Jeg er enig med serenity777 at Hitler må ha hatt flere alvorlige diagnoser i tillegg i alle fall. 

 

Så lurer jeg litt på hva som er morsomt med å ha samme diagnose som disse? Jeg tror ikke du har det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hitler var vel paranoid og dessuten sexuell pervers, mener jeg å ha lest. Psykopat må han jo ha vært som ga ordre som førte til holocaust og krig som krevde millioner av menneskeliv.

Hei!

Kanskje var det at jeg ble sjokkert i går da psykiateren mente Hitler hadde asperger som fikk meg til å smile.

Det var ikke morsomt, men jeg smiler jo ofte når jeg blir lei meg og stresset, kanskje ble jeg litt lei meg?

Jeg vet ikke?

Men i går kveld surfet jeg på legetidskrifter i Norden og USA og England og da fant jeg kanskje det jeg ikke håpet nettopp ganske dyptgående artikler om hvorfor mange psykiatere mener hitler kunne ha asperger :-(

Ja ja det angår jo ikke meg, men jeg ser ikke filmer fra denne epoken fordi jeg klarer IKKE å forholde meg til den menneskelige lidelsen jeg har sett på bilder...blir skikkelig syk.

Jeg trodde også hitler hadde mer av en paranoid personlighetsforstyrrelse, jeg så " hitler" en serie som kun omhandler hvordan Hitler kunne komme til makten. Der fremstilles han mener jeg paranoid i vertfall hensynsløs og ond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik sin 1. sakkyndige vurdering sa: 

De sakkyndige skrev i rapporten at Breivik har usammenhengende tale, at han er en fare for andre og for seg selv, at han har en livslang lidelse med behov for langvarig behandling med medisinering, og at det vil være vanskelig å behandle ham. De peker på at han mangler empati, og hadde en traumatisk barndom med psykisk sykdom i familien.[79] I skalaen Global Assessment of Functioning (GAF) fikk Breivik karakteren 23 i funksjonsnivå og 2 i symptomnivå. Hos friske mennesker er tallene 100.[80]

De sakkyndige skrev videre at Breivik kan ha alvorlige personlighetsforstyrrelser, men ville ikke stille diagnose for dette før Breivik var behandlet for schizofreni.[79]

 

Breivik sin 2. sakkyndige vurdering sa:  

Rapporten konkluderte med at Breivik ikke led av paranoid schizofreni, og at observanden ikke var «psykotisk, bevisstløs eller psykisk utviklingshemmet i høy grad på tiden for de påklagede handlinger.» Den erklærer at «observanden har ikke alvorlig psykisk lidelse med betydelig svekket evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen, og han handlet ikke under en sterk bevissthetsforstyrrelse på tiden for de påklagede handlinger. Observanden er ikke lettere psykisk utviklingshemmet», og at«observanden var ikke psykotisk på tiden for undersøkelsene».[107] Den konkluderte med at Breivik er strafferettslig tilregnelig,[107] men lider av dyssosial personlighetsforstyrrelse ognarsissistisk personlighetsforstyrrelse.[108]

 

Tilleggserklæringen ble levert kommisjonen 30. april.:

Den 23. april ville ikke den rettsmedisinske kommisjonen godta denne andre rapporten, uten en tilleggserklæring.[109] Den ønsket å utelukke at Breivik kan ha tilpasset forklaringene til de sakkyndige, ifølge fagdommer Arne Lyng.[110] Kommisjonen savnet også opplysninger om barne- og ungdomsår,[109] og utdypelse av diskrepansen mellom sosial funksjonsevne og følelsesmessige reaksjoner når Breivik konfronteres med sine handlinger.[109]

 

Jeg vet ikke om dette lett kan sammenfattes i en asperger Madelenmie. 

Jeg er enig med serenity777 at Hitler må ha hatt flere alvorlige diagnoser i tillegg i alle fall. 

 

Så lurer jeg litt på hva som er morsomt med å ha samme diagnose som disse? Jeg tror ikke du har det :)

Hei

Jeg tror jeg begynte å smile fordi jeg ble ukomfortabel, sjokkert, litt lei meg og tenksom.

Da trodde jeg nok at jeg syns det var morsomt.

Breivik er det greit med, han tror både denne psykiater, flere andre psykiatere, samt min egen har asperger , det kan jeg på sett og vis forstå hvorfor de tror, men hitler kom som en overraskelse. Jeg klarer dårlig å forholde meg til denne epoken av historien, pga barna,

I går leste jeg ting om Hitler jeg ikke viste, det var ikke oppløftende,

Men uansett hva han måtte ha av sykdom... Så har han hatt en skjevutvikling som kommer i tillegg, samt et opphøyet bilde av seg selv. Noe jeg ikke identifiserer meg med, jeg tåler ikke at andre mennesker er lei seg feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik sin 1. sakkyndige vurdering sa: 

De sakkyndige skrev i rapporten at Breivik har usammenhengende tale, at han er en fare for andre og for seg selv, at han har en livslang lidelse med behov for langvarig behandling med medisinering, og at det vil være vanskelig å behandle ham. De peker på at han mangler empati, og hadde en traumatisk barndom med psykisk sykdom i familien.[79] I skalaen Global Assessment of Functioning (GAF) fikk Breivik karakteren 23 i funksjonsnivå og 2 i symptomnivå. Hos friske mennesker er tallene 100.[80]

De sakkyndige skrev videre at Breivik kan ha alvorlige personlighetsforstyrrelser, men ville ikke stille diagnose for dette før Breivik var behandlet for schizofreni.[79]

 

Breivik sin 2. sakkyndige vurdering sa:  

Rapporten konkluderte med at Breivik ikke led av paranoid schizofreni, og at observanden ikke var «psykotisk, bevisstløs eller psykisk utviklingshemmet i høy grad på tiden for de påklagede handlinger.» Den erklærer at «observanden har ikke alvorlig psykisk lidelse med betydelig svekket evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen, og han handlet ikke under en sterk bevissthetsforstyrrelse på tiden for de påklagede handlinger. Observanden er ikke lettere psykisk utviklingshemmet», og at«observanden var ikke psykotisk på tiden for undersøkelsene».[107] Den konkluderte med at Breivik er strafferettslig tilregnelig,[107] men lider av dyssosial personlighetsforstyrrelse ognarsissistisk personlighetsforstyrrelse.[108]

 

Tilleggserklæringen ble levert kommisjonen 30. april.:

Den 23. april ville ikke den rettsmedisinske kommisjonen godta denne andre rapporten, uten en tilleggserklæring.[109] Den ønsket å utelukke at Breivik kan ha tilpasset forklaringene til de sakkyndige, ifølge fagdommer Arne Lyng.[110] Kommisjonen savnet også opplysninger om barne- og ungdomsår,[109] og utdypelse av diskrepansen mellom sosial funksjonsevne og følelsesmessige reaksjoner når Breivik konfronteres med sine handlinger.[109]

 

Jeg vet ikke om dette lett kan sammenfattes i en asperger Madelenmie. 

Jeg er enig med serenity777 at Hitler må ha hatt flere alvorlige diagnoser i tillegg i alle fall. 

 

Så lurer jeg litt på hva som er morsomt med å ha samme diagnose som disse? Jeg tror ikke du har det :)

Hei,

Og ellers takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludwig Wittgenstein, Albert Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart, Napoleon og Bill Gates knyttes alle til diagnosen, selv om ingen av dem formelt har fått den. Ifølge Temple Grandin, professor i dyrevitenskap og en av den såkalte aspie-bevegelsens mest kjente representanter, er romfartsbyrået NASA en beskyttet arbeidsplass for folk med Asperger og autisme.

 

http://morgenbladet.no/samfunn/2012/asperger_farvel#.UhSQ1ZKpqSo

 

Kanskje litt hyggeligere å tenke på en Hitler og Breivik :) 

Jeg tenker i alle fall at disse sistnevnte må ha noe mer enn kun aspergere, om de har det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludwig Wittgenstein, Albert Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart, Napoleon og Bill Gates knyttes alle til diagnosen, selv om ingen av dem formelt har fått den. Ifølge Temple Grandin, professor i dyrevitenskap og en av den såkalte aspie-bevegelsens mest kjente representanter, er romfartsbyrået NASA en beskyttet arbeidsplass for folk med Asperger og autisme.

 

http://morgenbladet.no/samfunn/2012/asperger_farvel#.UhSQ1ZKpqSo

 

Kanskje litt hyggeligere å tenke på en Hitler og Breivik :) 

Jeg tenker i alle fall at disse sistnevnte må ha noe mer enn kun aspergere, om de har det også.

Hei!

:-)

Ja men alt det vet jeg og identifiserer jeg meg meg, :-)

Feks ser alle barna ut til å velge realfag og musikk, :-)

Men når mennesker gjør ufattelige forbrytelser så blir det vel at man som en lovlydig asperger forundres :-)

Kanskje er det min konkrete oppfattelse som også fikk meg til å tvile, for mens andre syns jeg " ligner" en typisk asperger, så sammenligner jeg feks i speilet og finner ikke likheten. Sammenligningene jeg gjør blir nok for konkrete.

( håper du forstår:-)

Takk for oppmuntringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludwig Wittgenstein, Albert Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart, Napoleon og Bill Gates knyttes alle til diagnosen, selv om ingen av dem formelt har fått den. Ifølge Temple Grandin, professor i dyrevitenskap og en av den såkalte aspie-bevegelsens mest kjente representanter, er romfartsbyrået NASA en beskyttet arbeidsplass for folk med Asperger og autisme.

 

http://morgenbladet.no/samfunn/2012/asperger_farvel#.UhSQ1ZKpqSo

 

Kanskje litt hyggeligere å tenke på en Hitler og Breivik :) 

Jeg tenker i alle fall at disse sistnevnte må ha noe mer enn kun aspergere, om de har det også.

Hei!

Og jeg har tenkt som deg, for det med Hitler var nytt for meg, at Breivik må ha noe i tillegg.

Eller han bare ikke fikk hjelp slik barnepsykiateren påpekte han var i behov av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok gikk det en dokumentar om Hitlers helse i går, noen timer etter jeg skrev dette innlegget. Det var på national geographic. Og der ble det bladd i notater fra Hitler sin livlege. Og han ble gitt en del amfetamin, noe stryknin. Av kjente lidelser hadde han bare Parkinson lidelse. Det var intervjuer med psykiatere som hadde gått igjennom hans helse og merkelig nok, så var han "helt sinnsfrisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig nok gikk det en dokumentar om Hitlers helse i går, noen timer etter jeg skrev dette innlegget. Det var på national geographic. Og der ble det bladd i notater fra Hitler sin livlege. Og han ble gitt en del amfetamin, noe stryknin. Av kjente lidelser hadde han bare Parkinson lidelse. Det var intervjuer med psykiatere som hadde gått igjennom hans helse og merkelig nok, så var han "helt sinnsfrisk".

Det går kanskje an å ta livet av så mange, mene det og gjennomføre det bare på politiske meninger? 

Vi andre finner jo det litt rart :) 

Var det dagens psykiatere som mente han var frisk foruten at han gikk på amfetamin og strykning? 

 

NHD, Kan man teoretisk mene at noen raser ikke har livets rett, ta livet av dem og komme seg fri fra diagnoser?  

Det er jo ikke akkurat å fungere bra i familie, samfunn og med seg selv...  Måtte hatt mer enn amfetamin etterpå... 

 

Anonymous poster hash: a2735...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...