Gå til innhold

Ubehagelig reaksjon etter jogging


Togli

Anbefalte innlegg

Datra på 16 hadde tendenser til astmatisk bronkitt som baby (opp til ca. 1 årsalder). Hun gikk i en kort periode på Bricanyl.

 

Idag tok hun en joggetur (ikke ofte hun gjør det) selv om hun er forkjøla. Hun følte seg uvel da hun kom hjem, og hosta stygt. Hun sa det føltes som det var tungt å puste, og hun hadde en slags vibrerende følelse ganske høyt oppe i brystet/halsen. Hun ble også litt svimmel. Etterhvert følte hun seg litt bedre, men det kjennes visst som hun har "noe" i halsen (antar pga forkjølelsen).

 

Kan dette ha vært noe astmatisk? Noe som bør sjekkes?

 

*småbekymra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datra på 16 hadde tendenser til astmatisk bronkitt som baby (opp til ca. 1 årsalder). Hun gikk i en kort periode på Bricanyl.

 

Idag tok hun en joggetur (ikke ofte hun gjør det) selv om hun er forkjøla. Hun følte seg uvel da hun kom hjem, og hosta stygt. Hun sa det føltes som det var tungt å puste, og hun hadde en slags vibrerende følelse ganske høyt oppe i brystet/halsen. Hun ble også litt svimmel. Etterhvert følte hun seg litt bedre, men det kjennes visst som hun har "noe" i halsen (antar pga forkjølelsen).

 

Kan dette ha vært noe astmatisk? Noe som bør sjekkes?

 

*småbekymra*

Dette høres veldig ut som astma ja. Jeg hadde det selv som tenåring, og i tillegg til symptomene du beskriver følte jeg meg sjelven og fikk litt sånn svett-innenfra-og-gåsehud-følelse husker jeg. Jeg fikk astmaspray som jeg skulle innhalere ved behov, men ble egentlig først og fremst plaget når jeg jogget i klad luft. Jeg fikk det litt tidligere enn din datter (rundt 14?) og hadde vokst det av meg innen jeg flyttet hjemmefra som 19-åring. Siden har jeg ikke vært plaget.

 

Jeg ville tatt henne med til legen om jeg var deg, så slipper dere begge å lure på hva det evt er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være inspiratorisk strido (litt usikker på skrivemåten, men du kan prøve å Google det). Det kan forveksles med anstrengelses-astma, men sitter i halsen, ikke lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig ut som astma ja. Jeg hadde det selv som tenåring, og i tillegg til symptomene du beskriver følte jeg meg sjelven og fikk litt sånn svett-innenfra-og-gåsehud-følelse husker jeg. Jeg fikk astmaspray som jeg skulle innhalere ved behov, men ble egentlig først og fremst plaget når jeg jogget i klad luft. Jeg fikk det litt tidligere enn din datter (rundt 14?) og hadde vokst det av meg innen jeg flyttet hjemmefra som 19-åring. Siden har jeg ikke vært plaget.

 

Jeg ville tatt henne med til legen om jeg var deg, så slipper dere begge å lure på hva det evt er :)

Takk for svar! Har flere tilfeller av astma i slekta (søstra mi har det også, men da mer ift pelsdyr). Tror jeg skal få tatt henne med til legen en dag for å sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være inspiratorisk strido (litt usikker på skrivemåten, men du kan prøve å Google det). Det kan forveksles med anstrengelses-astma, men sitter i halsen, ikke lungene.

Takk for svar:) Googla det, og ser at det kan minne om falsk krupp - og det virka nesten som det var slik for henne. Hun heiv etter pusten når hun hosta (en slags hard hoste).

 

Vi får ta en tur til legen for å sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Googla det, og ser at det kan minne om falsk krupp - og det virka nesten som det var slik for henne. Hun heiv etter pusten når hun hosta (en slags hard hoste).

 

Vi får ta en tur til legen for å sjekke!

Ja, gjør det, men det kan være ganske omfattende sjekk. Løping på tredemølle for å fremkalle anfall, for så å sjekke om astmamedisin hjelper. Hjelper det, er det astma, hjelper det ikke, kan det være insp. strido.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datra på 16 hadde tendenser til astmatisk bronkitt som baby (opp til ca. 1 årsalder). Hun gikk i en kort periode på Bricanyl.

 

Idag tok hun en joggetur (ikke ofte hun gjør det) selv om hun er forkjøla. Hun følte seg uvel da hun kom hjem, og hosta stygt. Hun sa det føltes som det var tungt å puste, og hun hadde en slags vibrerende følelse ganske høyt oppe i brystet/halsen. Hun ble også litt svimmel. Etterhvert følte hun seg litt bedre, men det kjennes visst som hun har "noe" i halsen (antar pga forkjølelsen).

 

Kan dette ha vært noe astmatisk? Noe som bør sjekkes?

 

*småbekymra*

Det kan jo være at hun har bronkitt i forbindelse med forkjølelsen også. Sikkert greit å få en lege til å se på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Idag er hun i bra form, bare forkjøla med sår hals. Ingen hoste. Skal nok få tatt en test hos legen ganske snart... Hun starta på videregående skole denne uka, så vi avventer litt slik at hun kommer litt mer inn i skolesystemet før hun tar turen til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiya og mrs-knowitall: Jøss! Den linken var nyttig! Snakka med datra mi nå, og hun sier også at det var innpusten som var problemet - Hun følte plutselig i løpet av joggeturen at hun måtte puste kun gjennom nesen for å få nok luft til å gå hjem....mens utpust ikke var noe problem. Jeg antar at siden hun var forkjøla, så var strupehodet anstrengt fra før, og at det var derfor hun fikk problemer denne gangen! Interessant å lese dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...