Gå til innhold

Bekymret for løsemiddelskade.


anonym93

Anbefalte innlegg

Hei er en gutt på 20 år. Jobber på båt og holdte på med male arbeid og litt vasking med tynner ute på dekk i en ukes tid. Ble litt svimmel på slutten av noen av dagene. Begynte og føle meg litt nedenfor etter en ukes tid en dag og ble bekymret og søkte opp løsemiddelskader, fant kroniske hjerneskader, personlighets endringer, og deprisjon. Har skikkelig angst for slik og har vært bekymret og deppa nå i to uker og er redd får og ha fått varige men og tenker at hele livet mitt er ødelagt og slik. Spurte på yahoo.com forumet og fikk ett svar fra en fyr som sa at det var mulig og hvor farlig løsemidler er. Ble skikkelig redd. Ingenting gleder meg lenger og flirer ikke mer fortiden. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei er en gutt på 20 år. Jobber på båt og holdte på med male arbeid og litt vasking med tynner ute på dekk i en ukes tid. Ble litt svimmel på slutten av noen av dagene. Begynte og føle meg litt nedenfor etter en ukes tid en dag og ble bekymret og søkte opp løsemiddelskader, fant kroniske hjerneskader, personlighets endringer, og deprisjon. Har skikkelig angst for slik og har vært bekymret og deppa nå i to uker og er redd får og ha fått varige men og tenker at hele livet mitt er ødelagt og slik. Spurte på yahoo.com forumet og fikk ett svar fra en fyr som sa at det var mulig og hvor farlig løsemidler er. Ble skikkelig redd. Ingenting gleder meg lenger og flirer ikke mer fortiden. Hjelp?

 

Tror ikke du har fått løsemiddelskader av dette, det er folk som sniffer det inn som ikke har fått skader. Så ta det med ro, men kan forstå at du er redd for det. Men jeg tror altså ikke det er grunn til bekymring, hvor mange jobber ikke med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må en skille mellom den umiddelbare reaksjonen på løsemidler som kan vare noen uker, men som heldigvis er reversibel (går tilbake), og den vedvarende skaden en kan få etter langvarig eksponering for løsemidler.

 

Jeg vil tro at du har hatt en ukes løsemiddel"rus" som det tar noen uke å komme ut av, men som sikkert er forsterket av din angst for å være varig skadet.

 

Se dette an i 3-4 uker. Hvis du da ikke er tilbake til ditt "gamle jeg", bør du ta en tur til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte i et slikt stoff. Terpentin. Det var ganske jævlig "rus". Så skjønner deg godt. For min del gikk det over innen et døgn, da. Så går nok bra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du reagerer ekstra sterkt på små og ufarlige konsentrasjoner av stoffene? Jeg er i alle fall meget sensitiv til maling. Til tross for maling i full lufting så får jeg vondt i hodet, og føler meg "utafor" noen døgn. 

Er deretter bra igjen :)

 

Om du nå har oppdaget at du er sensitiv til maling etc, så bør du rett og slett ta det til etterretning og unngå/eller redusere mengden jobbing med det for å unngå ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...