Gjest fustrert Skrevet 29. november 2001 Del Skrevet 29. november 2001 hei, lurer igrunnen ganske mye....for å gjøre en lang historie kort, så har det seg sånn at etter to opperasjoner i kneet har jeg nå fått beskjed av ortopeden min at jeg ikke kan regne med å bli bra igjen, og han annbefaler meg å skifte yrke. Har en jobb jeg går og står i hele dagen, har jobbet i yrket mitt i 14 år og trives veldig godt med det. Fikk beskjed av sykehuset om å ta kontakt med min fastlege (papirer oversendt) for videre hjelp. Dette gjorde jeg og fikk noe bakoversveis kan man si.... Det første jeg blir spurt om er om jeg har sagt opp jobben min!!! hvilket jeg svarer nei, selvfølgelig har jeg ikke det. Så får jeg beskjed om at det må jeg gjøre, så kan jeg bli sykemeldt i "karanteneperioden" på 8 uker som aetat har, for så å bli arbeidsledig/søkende og motta dagpenger! Er det sånn systemet skal fungere? det kan hende jeg er helt på "jordet", men dette høres da riv ruskende galt ut.Kan du gi meg en forklaring. hilsen fustrert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39401-lurer-litt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Det er to ordninger som er aktuelle her. Det ene er friskmelding til arbeidsformidling (FM til AF), det andre er yrkesrettet attføring (YA). YA er for den som har varig nedsatt arbeidsevne pga sykdom/skade eller som har vesentlige vansker med å få eller beholde høvelig arbeid pga sykdom. Ved YA trenger du ikke si opp jobben først. FM til AF er for den som ikke kan fortsette i sitt tidligere yrke, men som ikke er varig arbeidsufør og heller ikke har vesentlige vansker med å skaffe seg annet arbeid. Da får man sykepenger i 12 uker mens man står tilmeldt arbeidsformidlingen som reelt arbeidssøker og deretter får man dagpenger. Her må man si opp jobben først. Hva som er rett i ditt tilfelle må vurderes ut fra de medisinske opplysningene og i forhold til din yrkes- og utdanningsbakgrunn, dine mulighete for å få arbeid m.v. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39401-lurer-litt/#findComment-148945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.