Gå til innhold

NHD: Neurontin og bipolar lidelse


mammahjerte

Anbefalte innlegg

Jeg har en bipolar lidelse (type 2) og har slitt med å komme meg ordentlig opp i form. Så blir jeg satt på Neurontin pga nervesmerter - og jeg merker umiddelbart at det gjør noe med humøret. Det er fantastisk!! 

 

Dessverre er jeg ikke like sikker på at det hjelper mot smertene ... SÅ, hva vil skje når jeg kommer til legen igjen og sier at jeg har like vondt, men jeg er bedre psykisk? Slik jeg kjenner fastlegen min vil det være noe hun ikke tar hensyn til. Neurontin er heller ikke godkjent med annen indikasjon enn mot epilepsi og nevropatiske smerter.

 

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm..

 

Jeg har en kamerat som kanskje/muligens også har det og som fikk veldig bra humør av Lyrica mot smerter, som jo nesten er det samme. Kanskje det er noe i det, siden antiepileptika brukes som stemningsstabiliserende.

 

Håper NHD svarer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bipolar lidelse (type 2) og har slitt med å komme meg ordentlig opp i form. Så blir jeg satt på Neurontin pga nervesmerter - og jeg merker umiddelbart at det gjør noe med humøret. Det er fantastisk!! 

 

Dessverre er jeg ikke like sikker på at det hjelper mot smertene ... SÅ, hva vil skje når jeg kommer til legen igjen og sier at jeg har like vondt, men jeg er bedre psykisk? Slik jeg kjenner fastlegen min vil det være noe hun ikke tar hensyn til. Neurontin er heller ikke godkjent med annen indikasjon enn mot epilepsi og nevropatiske smerter.

 

Hva bør jeg gjøre?

Dette er en velkjent effekt av neurontin. Husker en nevrolog som pleide å si at "de fleste synes livet blir litt bedre på neurontin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart at du merker forbedring på humøret av neurontin, men det finnes andre alternativer, hvis formålet er å bedre humør og motivasjon ved bipolar lidelse.

Som nevnt har man Lyrica, som er stoffet pregabalin, som omdannes til GABA i hjernen. Dette kan du få hvis du har Generalisert Angst Lidelse og jeg har fått det forskrevet som et ledd i å trappe ned på Xanor og Valium.

Jeg har også BP type 2, men merket ikke særlig store endringer på humøret med Lyrica.

 

Det jeg derimot vil anbefale deg å prøve er et tilskudd av Aminosyren Tyrosin og et bredspektret B-Vitamin tilskudd. Du skal kunne merke nokså stor forskjell i humør / energinivå med 1000mg Tyrosin som kosttilskudd, sammen med B-Viaminene B6 og B12 og Omega 3,6 og 9. Jeg vil anbefale å prøve produktene "Balansert Mega B Stress", Tyrosin 500mg morgen og kveld sammen med f.eks. Udo's Choice Omega 3, 6 og 9 tilskudd.

Dette er i alle fall noe som har vist seg å fungere godt for min del. 

Det advares ofte mot å innta for mye tyrosin med Bipolar lidelse, da det kan føre til maniske perioder, men det har ikke gitt noe negativt utslag for min del.

 

Dette vil få hjernen din til å produsere mye av det samme som du oppnår ved å ta neurontin.

Mer GABA, mer dopamin, serotonin og norepinephrin som gir deg energi og bedre humør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...