Gå til innhold

vanlig å ville bli en annen når man er manisk?


miakami

Anbefalte innlegg

er det vanlig at man ønsker å bli en annen person når man er manisk? annen religion, eller ta en religion i det hele tatt, være fra en annen by, annen dialekt, ønsker røtter fra et annet land osv for å skape en ny identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn jeg oppfatter det handler psykoser ofte endel om at mange av de følelsene man har i hverdagen, som man overser eller skyver vekk, kommer frem og blir sterke og gjennomtrengende. Og overdrevne. Også fordreid.

 

Så dette er kanskje et lite behov du egentlig har, men som du kanskje ikke vier så stor oppmerksomhet.

 

Har du aldri dagdrømt om dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg oppfatter det handler psykoser ofte endel om at mange av de følelsene man har i hverdagen, som man overser eller skyver vekk, kommer frem og blir sterke og gjennomtrengende. Og overdrevne. Også fordreid.

 

Er dette fakta, eller egne teorier?

Anonymous poster hash: 2e878...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er dette fakta, eller egne teorier?

Anonymous poster hash: 2e878...689

 

 

Det er vel litt vanskelig å snakke om "fakta" i denne sammenhengen. Men etter hva jeg har lest er dette noe fagfolk mener stemmer. Innholdet i en psykose er ikke tilfeldig. Det henger nøye sammen med hva man har opplevd tidligere i livet, og hva som har vært "spesielle" opplevelser. Om man f.eks. har vært utsatt for mye kritikk i sin oppvekst, kan man ha hørselshallusinasjoner som går på kritikk, kanskje med endel lignende tema.

 

Arnhild Lauveng fremhever forståelse av disse mekanismene og sammenhengene i sin egen sykdom som sentralt i å bli bedre/frisk fra psykose. Husker spesielt hun skrev om at hun følte at studiene hennes var et "rotterace". Så hun kunne se (hallusinere om) rotter på vei til skolen.

 

Jeg har også personlige erfaringer. Jeg er ikke psykotisk nå, men mange av de samme mekanismene er i sving. Jeg føler meg f.eks. som en lat person, og er misfornøyd med hva jeg får til. Dette medfører at jeg til tider får frykter om at NAV/helsevesen mener jeg er en trygdesvindler. Dette er nok ikke tilfeldigheter.

 

Du kan tenke på drømmer. Det man har opplevd dagen før gir ofte spirer til hva vi drømmer om.

Endret av TulleKoppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt vanskelig å snakke om "fakta" i denne sammenhengen. Men etter hva jeg har lest er dette noe fagfolk mener stemmer. Innholdet i en psykose er ikke tilfeldig. Det henger nøye sammen med hva man har opplevd tidligere i livet, og hva som har vært "spesielle" opplevelser. Om man f.eks. har vært utsatt for mye kritikk i sin oppvekst, kan man ha hørselshallusinasjoner som går på kritikk, kanskje med endel lignende tema.

 

Arnhild Lauveng fremhever forståelse av disse mekanismene og sammenhengene i sin egen sykdom som sentralt i å bli bedre/frisk fra psykose. Husker spesielt hun skrev om at hun følte at studiene hennes var et "rotterace". Så hun kunne se (hallusinere om) rotter på vei til skolen.

 

Jeg har også personlige erfaringer. Jeg er ikke psykotisk nå, men mange av de samme mekanismene er i sving. Jeg føler meg f.eks. som en lat person, og er misfornøyd med hva jeg får til. Dette medfører at jeg til tider får frykter om at NAV/helsevesen mener jeg er en trygdesvindler. Dette er nok ikke tilfeldigheter.

 

Du kan tenke på drømmer. Det man har opplevd dagen før gir ofte spirer til hva vi drømmer om.

 

Ja, da jeg var psykotisk og innlagt har jeg lest i papirene mine (har hukommelsestap fra psykosen 1 mnd) at jeg trodde jeg hadde HIV og kreft. Det er jo bekymringer jeg kan ha når jeg er frisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trodde jeg folk fra hele byen hadde samlet seg for å få meg til å teste meg for HIV. Trodde folk fra moskeene hadde samla seg og tok trikken med meg for å sørge for at jeg gikk av på legevakta. Trodde en fyr jeg hadde ligget med var kommet fra utlandet for å sitte på trikken og han var kjempetynn (økte skrekken min). På legevakta trodde jeg de venta på meg. Så trodde jeg familien min samla seg for å støtte meg og vise en kan leve godt med HIV. Var livredd altså. Så trodde jeg at jeg hadde åpna posten til venninna mi og gitt henne kreft (at hun ikke ble varslet om forstadie) og at legevakta visste om det. Så trodde jeg bestevenninna mi hadde åpnet posten min og siden at hun ville stjele alle pengene mine fra alle bankkontoer og ville drepe meg. fyfaen som jeg hallusinerte og hadde vrangforestillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men plutselig visste jeg at Gud finnes.

Det er ikke noe som ligger i meg som frisk. er ateist. og har gått tilbake til det etter psykosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt der er jævlig... vondt bare å tenke tilbake på! Man "husker" jo følelsene man hadde...

 

Ang. det med religion/ateisme, så tror jeg ikke det er noe unntak fra regelen. Jeg mener jo ikke at "sammenhengene" trenger å være så direkte og innlysende at det rett og slett er det samme som når man er frisk, bare i større grad. Det kan fint være det motsatte og. Det blir akkurat som med drømmer, de dreier seg ofte om noe helt annet, noe forvridd, av det man sitter med av inntrykk, selv om det er sammenhenger. Det er ofte vanskelig å kjenne sammenhengene.

 

Mange religiøse mener jo at ateisme er en fornektelse av Gud. Er det tilfelle her, ser jeg på det som rimelig at du visste at Gud fantes. Men jeg sier ikke at det er sånn for deg da, jeg kommer bare med et eksempel på noe jeg tror kunne skje. Du kan jo forsøke å reflektere over hvilke sammenhenger som gjelder for deg selv! ;-) Selv om man aldri skulle bli psykotisk igjen tror jeg det er smart, "kjenn deg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke noe behov for å bli en annen nå som manien er over. Men den startet nok med at jeg søkte mine røtter og så tippet det over til slutt. Men nå har jeg funnet ut at det ikke var mine røtter likevel. Kjipt at jeg allerede har byttet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke noe behov for å bli en annen nå som manien er over. Men den startet nok med at jeg søkte mine røtter og så tippet det over til slutt. Men nå har jeg funnet ut at det ikke var mine røtter likevel. Kjipt at jeg allerede har byttet navn.

 

Hehe, har du?  ;) Nei beklager at jeg ler altså, ikke noe vondt ment. Det er jo mange som havner i økonomisk ruin pga. mani. Ganske alvorlige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig at man ønsker å bli en annen person når man er manisk? annen religion, eller ta en religion i det hele tatt, være fra en annen by, annen dialekt, ønsker røtter fra et annet land osv for å skape en ny identitet?

Har lest at det er vanlig at man blir en annen når man er manisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har du?  ;) Nei beklager at jeg ler altså, ikke noe vondt ment. Det er jo mange som havner i økonomisk ruin pga. mani. Ganske alvorlige saker.

 

Jeg havnet også i økonomisk ruin av denne manien. Er like før leiligheten blir tvangssolgt. En halv mill blåste jeg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet også i økonomisk ruin av denne manien. Er like før leiligheten blir tvangssolgt. En halv mill blåste jeg bort.

 

Huffda, trist å høre... men jeg mener å ha lest noe om at det finnes en slags instans som kan ta seg av slikt. Hvis jeg ikke tar feil kan du søke om å få ordnet opp i problemene når kan dokumentere mani (det kan jo åpenbart du). Det er noe statlige greier... du har ikke hørt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huffda, trist å høre... men jeg mener å ha lest noe om at det finnes en slags instans som kan ta seg av slikt. Hvis jeg ikke tar feil kan du søke om å få ordnet opp i problemene når kan dokumentere mani (det kan jo åpenbart du). Det er noe statlige greier... du har ikke hørt om dette?

Mener du hjelpeverge? det har jeg fått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du hjelpeverge? det har jeg fått nå.

 

Nei, en slags erstatning for økonomisk tap... jeg tror det er veldig strengt, men det finnes etter hva jeg kan forstå... leste om det her inne en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en slags erstatning for økonomisk tap... jeg tror det er veldig strengt, men det finnes etter hva jeg kan forstå... leste om det her inne en gang...

ååå aldri hørt om :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå aldri hørt om :(

 

Beklager om jeg ga deg noen falske håp, det er jo ikke sikkert dette gjelder deg. Går jo på feilbehandling. Men du kan lese om det her:

 

http://npe.no/no/Pasient/Kreve-erstatning/Hva-skal-til-for-a-fa-pasientskadeerstatning/

 

Har hørt om folk som har fått igjen alt de "brente" i mani, men jeg vet ikke hvor vanlig det er. Du får lese det og hvis du tror det gjelder snakke med den hjelpevergen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...