Gå til innhold

sykemelding for sorg


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

jeg mistet pappaen min for to mnd siden. i etterkant har jeg hatt det helt fint, helt frem til jeg startet å jobbe for to uker siden. Hele jobbprosessen har startet sorgprosessen. jeg sover dårlig, har daglige sammenbrudd og alt annet en sorg medfører. problemet er bare at jeg er nyansatt i jobben, og jeg klarer ikke å gjøre jobben min. jeg går bare rundt å suser og lever i min egen boble. jeg klarer ikke å konsentrere meg. Så jeg lurer på om det er galt av meg å ta sykemelding nå? jeg klarer jo ikke å fungere i hverdagen. jeg går å tenker hele tiden og får ikke med meg det som skjer rundt meg. jeg har ikke fått noe tilbud om hjelp etter dødsfallet og føler jeg detter lenger og lenger ned i kjelleren nå etter at jeg begynte å jobbe. jeg skulle nok ikke startet i jobb i det hele tatt, men trodde jeg var klar for det. det virket så lenge siden han døde, men det er jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer. Trist at du har mistet din far.

 

Sorg er prisen på kjærlighet, på at du har fått lov å være glad i et menneske. Da er det trist når mennesket dør. 

 

Til ditt spørsmål: Det er ikke du som sykemelder deg. Snakk med legen, så får h*n ta avgjørelsen. Mulig dere kan avtale en kort sykemelding - eller delt sykemelding? 

 

Ta en prat med legen du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om det samme her en gang ikke fordi jeg var i sorg, men fordi jeg var så sliten og ønsket å komme i form og hente meg selv inn igjen. Svaret her ble nei, også fra NHD. Jeg var helt utmattet av stress, utviklet så en kronisk sykdom som antakeligvis vil koste samfunnet masse penger. Så jeg tror vi har alle et ansvar for å ikke misbruke velferdsgodene, men vi har også et ansvar for å ta vare på oss selv. Slik at vi kan holde oss friske og og foreksempel klare arbeidslivet til vi blir pensjonister. Så enig med den over her som sier snakk med legen din.

 

 

 



Anonymous poster hash: 936e6...76c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være bedre å bli sykemeldt en kort periode fra jobben, så man kan komme sterkere tilbake igjen, istedet for å måtte gå på jobben hver dag og gjøre en dårlig jobb over lang tid.

Men dette forstår de fleste leger, så det er ikke noe problem.

I noen tilfeller holder det sikkert med en 3-dagers egenmelding også.

 

For at legen skal sykemelde deg må du ha en diagnose, og sorg er ingen diagnose.

Men for alle de som mister nære pårørende (foreldre/ektefelle) er det så mye praktisk de må gjøre og ordne den første uken at man faktisk ikke har tid til å gå på jobben.

Og i slike tilfeller blir man også sykemeldt, oftest med diagnosen Depresjon.

Enda det er av rent praktiske grunner en må  ha en ukes fri fra jobben.

 

I slike tilfeller burde det være arbeidsgiver som kunnne innvilge en ukes fri, så folk slapp å måtte gå til legen for å få sykemelding bare fordi man ikke har mulighet til gå på jobben.

 

Men svært mange blir også psykisk dårlige av å miste noen så nære, og da blir det en annen sak.

Da kan legen sykemelde deg med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være tøft å starte i ny jobb selv om man ikke sørger, så det er ikke noe rart om du synes dagene er strevsomme. Jeg er ikke sikker på om det er lurt av deg å be om sykemelding nå, det er sjelden noen god start på en ny arbeidsplass å bli sykemeldt rett etter at man har krav på sykepenger fra arbeidsgiver. Tror du gjør lurt i å holde ut noen uker til og se om ting ikke blir litt lettere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg mistet pappaen min for to mnd siden. i etterkant har jeg hatt det helt fint, helt frem til jeg startet å jobbe for to uker siden. Hele jobbprosessen har startet sorgprosessen. jeg sover dårlig, har daglige sammenbrudd og alt annet en sorg medfører. problemet er bare at jeg er nyansatt i jobben, og jeg klarer ikke å gjøre jobben min. jeg går bare rundt å suser og lever i min egen boble. jeg klarer ikke å konsentrere meg. Så jeg lurer på om det er galt av meg å ta sykemelding nå? jeg klarer jo ikke å fungere i hverdagen. jeg går å tenker hele tiden og får ikke med meg det som skjer rundt meg. jeg har ikke fått noe tilbud om hjelp etter dødsfallet og føler jeg detter lenger og lenger ned i kjelleren nå etter at jeg begynte å jobbe. jeg skulle nok ikke startet i jobb i det hele tatt, men trodde jeg var klar for det. det virket så lenge siden han døde, men det er jo ikke det.

Uff, lei situasjon - føler med deg.

Kan du ta et par dager hjemme? Alle kan bli syke og ikke sjelden skjer det når man har byttet jobb. Jeg måtte selv ta en dag hjemme nå før jeg dør av søvnløshet og kvalme og ser på det som en forebygging av sykmelding. Hvis du føler det bare er å utsette problemet, så hadde jeg i alle fall helst prøvd gradert sykemelding hvis jeg var deg, slik at du holder kontakten med jobben ved for eksempel å jobbe 3 av 5 dager. Fortell fastlegen hvordan du har det, så kanskje du kan få hjelp til å lære å leve med sorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...