Gå til innhold

Jeg har sovet meg gjennom arbeidsdagen

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt testen på søvnklinikk. Så jeg tror jeg har tatt det meste av tester. Det er ikke at jeg sitter oppe på nettene og spiller. Jeg mener funksjon burde bety mer enn diagnose, men jeg vet det ikke gjør det. Selvsagt ikke hvis det er selvforskyldt da.

Anonymous poster hash: ab029...282

I forhold til sykemeldinger så skal funksjonsnivå ha større betydning enn diagnose, så det er ikke den manglende diagnosen som gjør at man kan tenke at sykemelding ikke er hensiktsmessig. Ved kroniske tilstander, så er sykemelding et svært tveegget sverd. Du vil vel neppe bli noe mindre søvnig i perioder om du sykemeldes, slik jeg har forstått deg så kommer og går denne trøttheten uansett. Da blir det riktige tilbaket å vurdere om det kan gjøres noe tilrettelegging på arbeidsplassen slik at du ikke begrenses fullt så mye av søvnigheten.

Dersom du tenker at en eller to dagers ekstra hvile vil bedre situasjonen, så kan du jo vurdere om du vil bruke egenmelding til dette. Det er jo ikke noe mer feil å bruke egenmelding i din situasjon enn det er ved andre relativt "uskyldige" tilstander.

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• Ayia

7

• frosken

3

• XbellaX

3

Mest aktive i denne tråden

Det kan jo også være ME? Da finner man ikke noe spesielt. Eller ting knyttet til kosthold/fordøyelse.

Vet ikke hvor du bor, men var jeg deg ville jeg godt til en lege som tenker litt "utenfor båsene" for det hender de kan oppdage mer. For eksempel har jeg to venner som hadde liknende symptomer (utmattelse, tretthet) som fikk veldig god hjelp av en lege på Strømmen legesenter utenfor Lillestrøm (Oslo-området). Jeg tror hun het Mette Johnsgaard eller Johnsruud. Der sjekker de en god del blodprøver som ikke er vanlig å sjekke, dessuten går de nøye gjennom kostholdet ditt. Ulempen er at du må betale alt selv, men det var vel verdt det for dem jeg kjenner som gikk der ble svært mye bedre.

Du vil helt klart oppleve at vanlige leger kan slenge ut "psykisk" som årsak til dine problemer. Det er nokså vanlig når de ikke umiddelbart finner ut hva det er. Jeg vet om mennesker både med hjerteproblemer og hjernesvulst som har fått slike diagnoser....

Jeg tviler på at det du forteller om er psykisk. Jeg tror det som regel er en fysisk årsak bak, men mer intrikat enn at man finner den med en gang. Ikke gi deg! Be om henvisning videre, skift fastlege, eller (som ovenfor) gå til en privat lege. Det vil på sikt være vel verdt pengene.

I mellomtiden: Jeg vil foreslå at du ber legen din om å få 50 prosent sykemelding for en periode. Det finnes en diagnose som heter noe med uspesifisert trøtthet/slapphet.

Det nytter ikke. Trettheten bare kommer uavhengig hvordan jeg sover. Går jeg en tur er trettheten tilbake igjen når jeg Kommer tilbake og setter meg ned igjen. Jeg har en sittestillende jobb.Kan ikke bare stikke av på jobb heller. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg duppet av i dag, men det var mange.

Kanskje du bør få deg utredet av fastlegen... Det kan f.eks. være vitaminmangel? Ellers er tips å få seg litt dagslys og morsjon hver dag, gå en halvtimes tur etter jobb, evnt. før jobb om du har tid. Ta deg en forfriskende dusj hver morgen før jobb. Spis en god frokost. Pass på å få i deg nok væske, væskemangel kan også gjøre deg trøtt. Pass på å lufte godt der du jobber om mulig. Dårlig inneluft gjør deg trøtt.

Er det dataarbeid du driver med, så ta deg pauser, gå deg en liten tur, ta pausegymnastikk.

Spis regelmessig og sunn mat.

I forhold til sykemeldinger så skal funksjonsnivå ha større betydning enn diagnose, så det er ikke den manglende diagnosen som gjør at man kan tenke at sykemelding ikke er hensiktsmessig. Ved kroniske tilstander, så er sykemelding et svært tveegget sverd. Du vil vel neppe bli noe mindre søvnig i perioder om du sykemeldes, slik jeg har forstått deg så kommer og går denne trøttheten uansett. Da blir det riktige tilbaket å vurdere om det kan gjøres noe tilrettelegging på arbeidsplassen slik at du ikke begrenses fullt så mye av søvnigheten.

Dersom du tenker at en eller to dagers ekstra hvile vil bedre situasjonen, så kan du jo vurdere om du vil bruke egenmelding til dette. Det er jo ikke noe mer feil å bruke egenmelding i din situasjon enn det er ved andre relativt "uskyldige" tilstander.

Jeg har ikke vurdert sykemelding. Ekstra hvile vil ikke bedre det, for det har ingenting med slitenhet å gjøre. Det er bare noe som kommer uavhengig av alt. Jeg kan føle meg våken på morgenen når jeg kjører til jobb, så kan det komme som kastet på meg etter et par timer. Jeg har innsett at dette er noe som alltid vil komme og gå i perioder. Spørsmålet er bare hva jeg kan gjøre når trettheten kommer over meg. Det kan kanskje være mulighet for meg å spør om avspasering resten av dagen, de verste gangene.

Jeg har ikke vurdert sykemelding. Ekstra hvile vil ikke bedre det, for det har ingenting med slitenhet å gjøre. Det er bare noe som kommer uavhengig av alt. Jeg kan føle meg våken på morgenen når jeg kjører til jobb, så kan det komme som kastet på meg etter et par timer. Jeg har innsett at dette er noe som alltid vil komme og gå i perioder. Spørsmålet er bare hva jeg kan gjøre når trettheten kommer over meg. Det kan kanskje være mulighet for meg å spør om avspasering resten av dagen, de verste gangene.

Jeg greier ikke helt å få tak på hva du vil? Slik jeg oppfatter deg ønsker du aksept på at du kan gå hjem når du trettheten kommer, og dersom jeg har forstått deg rett skjønner jeg ikke hvorfor du motsetter deg å diskutere tilrettelegging på arbeidsplassen? Dette vil jo kunne innebære at du evt kan få en avtale om hvordan dette møtes/ løses når det oppstår en situasjon? 

Jeg greier ikke helt å få tak på hva du vil? Slik jeg oppfatter deg ønsker du aksept på at du kan gå hjem når du trettheten kommer, og dersom jeg har forstått deg rett skjønner jeg ikke hvorfor du motsetter deg å diskutere tilrettelegging på arbeidsplassen? Dette vil jo kunne innebære at du evt kan få en avtale om hvordan dette møtes/ løses når det oppstår en situasjon?

Jeg ønsker nok aksept på at det er greit å gå hjem de verste gangene. Samtidig vet jeg at jeg ville hatt vanskeligheter med å gjøre det. Jeg ville følt det ubehagelig med tilrettelegging, selv om jeg er blitt anbefalt det. Jeg ville følt det flaut. Det hadde nok vært lettere å si at jeg føler meg ikke i form idag. er det greit at jeg går hjem. skrevet 13. august 2013 - 17:18

Annonse

Jeg ønsker nok aksept på at det er greit å gå hjem de verste gangene. Samtidig vet jeg at jeg ville hatt vanskeligheter med å gjøre det. Jeg ville følt det ubehagelig med tilrettelegging, selv om jeg er blitt anbefalt det. Jeg ville følt det flaut. Det hadde nok vært lettere å si at jeg føler meg ikke i form idag. er det greit at jeg går hjem. skrevet 13. august 2013 - 17:18

Dersom jeg var din overordnede ville jeg reagert mer på at du med ujevne mellomrom følte deg så dårlig at du valgte å avbryte arbeidsdagen enn at jeg var kjent med at du i enkelte tilfeller hadde et behov - hvis årsak var kjent for meg. Hva med å diskutere framgangsmåte med fastlegen som har henvist deg en rekke steder og dermed kjenner historikken?  

Lykke til :)

Endret av Kayia

Dersom jeg var din overordnede ville jeg reagert mer på at du med ujevne mellomrom følte deg så dårlig at du valgte å avbryte arbeidsdagen enn at jeg var kjent med at du i enkelte tilfeller hadde et behov - hvis årsak var kjent for meg. Hva med å diskutere framgangsmåte med fastlegen som har henvist deg en rekke steder og dermed kjenner historikken?  

Lykke til :)

Du sier noe der. Det hadde vært enklere hvis jeg hadde hatt en diagnose. Litt enklere å forklare et problem da, og andre ville forstått det bedre da.

I likhet med Kayia har også jeg mye større tro på en planlagt tilrettelegging enn det å gå hjem med begrunnelsen å ikke være i form. Siden symptomene dine sett utenifra er såpass milde (det å se at noen er søvnige er jo ikke som å se noen kaste opp etc. ), vil det fort kunne bli litt mumling i krokene hvis du ofte gikk hjem med den begrunnelsen.

Ville det ha hjulpet deg om det fantes et hvilerom du kunne sove 30 min? Evt. gå en ti minutters tur noen ganger i løpet av dagen?

Du sier noe der. Det hadde vært enklere hvis jeg hadde hatt en diagnose. Litt enklere å forklare et problem da, og andre ville forstått det bedre da.

Fastlegen vil kunne dokumentere din sykdomshistorikk, dine utfordinger og bekrefte ditt behov, og i samarbeid med din overordnede og evt NAV skal dere i samråd med fastlegen kunne komme fram til en løsning som imøtekommer ditt behov. Situasjonen er som den er, og det å forholde seg pragmatisk til den er langt mer konstruktivt for deg enn å blande inn skam... ;)

I likhet med Kayia har også jeg mye større tro på en planlagt tilrettelegging enn det å gå hjem med begrunnelsen å ikke være i form. Siden symptomene dine sett utenifra er såpass milde (det å se at noen er søvnige er jo ikke som å se noen kaste opp etc. ), vil det fort kunne bli litt mumling i krokene hvis du ofte gikk hjem med den begrunnelsen.

Ville det ha hjulpet deg om det fantes et hvilerom du kunne sove 30 min? Evt. gå en ti minutters tur noen ganger i løpet av dagen?

Jeg er enig med at de kan reagere på at jeg går hjem, men hvis jeg hadde spurt om å få avspasere så ville det kanskje det vært bedre.

Jeg får meg en tur hver dag i forbindelse med jobben. Å kunne legge seg ned og hvile/sove ved behov hadde jo vært det beste. Det er det jeg ble anbefalt også, men jeg ville ikke.

Får håpe det gir seg. At det ikke blir like galt som det har vært før. Jeg har hatt en veldig lang og bra periode nå. Men hvis det ikke gir seg så må jeg nok diskutere dette alternativet med legen. Men jeg vet ikke om jeg vil våge å ta det opp med arbeidsgiver.

Jeg er enig med at de kan reagere på at jeg går hjem, men hvis jeg hadde spurt om å få avspasere så ville det kanskje det vært bedre.

Jeg får meg en tur hver dag i forbindelse med jobben. Å kunne legge seg ned og hvile/sove ved behov hadde jo vært det beste. Det er det jeg ble anbefalt også, men jeg ville ikke.

Får håpe det gir seg. At det ikke blir like galt som det har vært før. Jeg har hatt en veldig lang og bra periode nå. Men hvis det ikke gir seg så må jeg nok diskutere dette alternativet med legen. Men jeg vet ikke om jeg vil våge å ta det opp med arbeidsgiver.

Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver, så ville jeg ikke ha vært uvillig til å prøve å få innredet et hvilerom. Mange arbeidsplasser har allerede gjort det, da man mener at det kan redusere sykefraværet. Jeg forestiller meg at du ikke ønsker å bli betraktet som syk siden du helst vil unngå å informere arbeidsgiver? Jeg tror at en hvileordning på jobb vil være det som fremstår som mest "sporty" innstilling fra din side.

Uansett hvilken løsning du velger, så lykke til :-)

Har du forresten tenkt over om det kan ha med arbeidsplassen å gjøre? Er arbeidsoppgavene for monotone og kjedelige? Er det å stirre på en skjerm trøttende? Har du testet synet ditt? Jeg fant ut at jeg var litt nærsynt, derfor ble det slitsomt og trøttende å sitte foran skjermen.... databriller ble da tingen :) Kanskje du burde hatt en jobb der du var mer i bevegelse? 

Annonse

Har du forresten tenkt over om det kan ha med arbeidsplassen å gjøre? Er arbeidsoppgavene for monotone og kjedelige? Er det å stirre på en skjerm trøttende? Har du testet synet ditt? Jeg fant ut at jeg var litt nærsynt, derfor ble det slitsomt og trøttende å sitte foran skjermen.... databriller ble da tingen :) Kanskje du burde hatt en jobb der du var mer i bevegelse?

Jeg liker veldig godt jobben min, men jeg vet at sittestillende arbeid ikke er den rette jobben når du sliter med tretthet. Jeg har slitt med tretthet i perioder så lenge som jeg kan huske. Det ble verre for ca 15 år siden, men det var når jeg fikk meg sittestillende arbeid det ble et stort problem i jobbsammenheng. Må bare være glad jeg ikke er yrkessjåfør, for da måtte jeg helt sikkert skiftet jobb. Synet mitt har jeg sjekket.

Jeg liker veldig godt jobben min, men jeg vet at sittestillende arbeid ikke er den rette jobben når du sliter med tretthet. Jeg har slitt med tretthet i perioder så lenge som jeg kan huske. Det ble verre for ca 15 år siden, men det var når jeg fikk meg sittestillende arbeid det ble et stort problem i jobbsammenheng. Må bare være glad jeg ikke er yrkessjåfør, for da måtte jeg helt sikkert skiftet jobb. Synet mitt har jeg sjekket.Anonymous poster hash: ab029...282

Hvordan sover du om natta? Får du nok og god søvn?

Jeg duppet av hele dagen på jobb. Fikk lite gjort. Synes det er fælt å være på jobb når jeg er så trett. Får lyst til å skrive egenmeldig og gå hjem for å sove. Men jeg har aldri hørt at tretthet kan være fraværsgrunn. Men jeg fungerer jo like lite som de som er syke, så hva skal en da gjøre? Bare presse seg gjennom dagen? Noen ganger er det bare noen timer jeg har det slik, men jeg synes det er fælt å være på jobb da også. i dag varte det hele dagen.

Når jeg får de trette periodene så blir det til at jeg gruer meg til å gå på jobb.

Du skriver "i perioder" et eller annet sted i tråden. Betyr det at du har perioder hvor du er mindre trøtt? Har du en psykisk lidelse i bunn? (BP?) 

Jeg har ikke noe godt råd annet enn de du alt har fått. Jeg skulle ønske du kunne lukke døren til kontoret og ta deg en hvil med god samvittighet, jeg tror det ville gjort deg langt bedre enn å jobbe mindre. Er det andre oppgaver på din jobb du kunne tatt del i iblant? (eks kantine, post, for å få et avbrekk).

Jeg har oppriktig vondt av deg, den formen for sykelig trøtthet er forferdelig.

Jeg har også stillesittende arbeid, og slet mye med tretthet tidligere, dog ikke så voldsomt som hos deg.

Løsningen for meg ble enkel og billig for arbeidsgiver:

-Heve/senke-bord slik at jeg står og arbeider i perioder.

-Veldig godt arbeidslys (dagslys-lampe)

-Innrettet meg "tungvindt" sånn at jeg må gå et par skritt for og hente f.eks. stiftemaskin, gå og bøye meg til nederste skuff for og hente saks, hente en og en utskrift på printer etc.  Dette tar kanskje 5 minutter i ekstra tid i løpet av en dag, men er vel investerte løsninger.

I tillegg unner jeg meg noen minutter med "strekk og tøy" av og til. Resultatet er mindre tretthet, og bedre helse ellers.

Håper dette er tips som kan hjelpe deg også.

-Innrettet meg "tungvindt" sånn at jeg må gå et par skritt for og hente f.eks. stiftemaskin, gå og bøye meg til nederste skuff for og hente saks, hente en og en utskrift på printer etc.  Dette tar kanskje 5 minutter i ekstra tid i løpet av en dag, men er vel investerte løsninger.

I tillegg unner jeg meg noen minutter med "strekk og tøy" av og til. Resultatet er mindre tretthet, og bedre helse ellers.

Dette var gode tilpassninger syns jeg!

Du skriver "i perioder" et eller annet sted i tråden. Betyr det at du har perioder hvor du er mindre trøtt? Har du en psykisk lidelse i bunn? (BP?) 

Jeg har ikke noe godt råd annet enn de du alt har fått. Jeg skulle ønske du kunne lukke døren til kontoret og ta deg en hvil med god samvittighet, jeg tror det ville gjort deg langt bedre enn å jobbe mindre. Er det andre oppgaver på din jobb du kunne tatt del i iblant? (eks kantine, post, for å få et avbrekk).

Jeg har oppriktig vondt av deg, den formen for sykelig trøtthet er forferdelig.

Jeg har bp men er i en bra periode nå, så jeg kan ikke se noen sammenheng med det. Jeg har gode perioder der jeg ikke er trettere enn det normalt folk er. Perioder jeg sover veldig mye, og dupper av nesten hver dag på jobb. Og andre ganger jeg sliter en del med tretthet, dupper av innimellom, men føler det går greit. Nå har jeg hatt en veldig lang periode hvor jeg har vært normal, så jeg trodde at jeg skulle slippe det mer.

Når jeg skriver dupper av, så mener jeg at jeg er borte et øyeblikk, rykker til og kan være litt forvirret på hva jeg jobber med. Så på dårlige dager går det en del utover jobben.

Det er mange ganger jeg har ønsket meg en madrass på kontoret, et godt pledd, og et skilt på døren "ikke forstyrr"

Jeg har også stillesittende arbeid, og slet mye med tretthet tidligere, dog ikke så voldsomt som hos deg.

Håper dette er tips som kan hjelpe deg også.

Dagslyslampe, er det de som brukes mot vinterdepresjon? Jeg har tenkt litt på om jeg skal kjøpe det, og ha på kontoret. Heve/ senkebord hørtes heller ikke så dumt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...