Gå til innhold

Jeg har sovet meg gjennom arbeidsdagen

Anbefalte innlegg

Dagslyslampe, er det de som brukes mot vinterdepresjon? Jeg har tenkt litt på om jeg skal kjøpe det, og ha på kontoret. Heve/ senkebord hørtes heller ikke så dumt ut.

Anonymous poster hash: ab029...282

Hev-senk-bord er genialt! Etter at jeg fikk det på arbeidsplassen min står jeg ofte og jobber og det er faktisk ganske behagelig. :)

Har du tenkt på kostholdet ditt i denne sammenhengen? Jeg merker enorm forskjell på hvor opplagt jeg er i forhold til hva jeg spiser i alle fall. Når jeg klarer å holde meg unna sukker, brødmat og andre raske karbohydrater, men spiser frukt og grønt, rent kjøtt og fisk, grove knekkebrød med makrell i tomat og havregrøt f.eks. er formen på topp! Særlig hvis jeg i tillegg sykler til og fra jobb og er i aktivitet minst 30 min de fleste dagene i uka såpass at jeg blir svett og litt sliten. Det bygger overskudd som bare det hos meg har jeg merket. Merket det ikke så mye før, men etter at jeg rundet 40 år sånn omtrent, har jeg merket det kjempegodt.

Jeg har ikke et nazi-kosthold hva angår karbohydrater altså, det kan ikke engang betraktes som et lavkarbo-kosthold, men sukker og kunstige tilsetningsstoffer prøver jeg å begrense så mye som mulig + at jeg altså ligger ganske lavt på raske karbohydrater, men i helgene kan jeg spise både litt sjokolade og jeg spiser også gjerne et grovt rundstykke til suppe og sånt. :)

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• Ayia

7

• frosken

3

• XbellaX

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg har bp men er i en bra periode nå, så jeg kan ikke se noen sammenheng med det. Jeg har gode perioder der jeg ikke er trettere enn det normalt folk er. Perioder jeg sover veldig mye, og dupper av nesten hver dag på jobb. Og andre ganger jeg sliter en del med tretthet, dupper av innimellom, men føler det går greit. Nå har jeg hatt en veldig lang periode hvor jeg har vært normal, så jeg trodde at jeg skulle slippe det mer.

Når jeg skriver dupper av, så mener jeg at jeg er borte et øyeblikk, rykker til og kan være litt forvirret på hva jeg jobber med. Så på dårlige dager går det en del utover jobben.

Det er mange ganger jeg har ønsket meg en madrass på kontoret, et godt pledd, og et skilt på døren "ikke forstyrr"

Jeg synes du skal følge de rådene du har fått om å forsøke jobbe med din arbeidsgiver om mer tilrettelegging.

Ang BP så er det ikke helt uvanlig med en voldsom tretthet i perioder.

Jeg synes du skal følge de rådene du har fått om å forsøke jobbe med din arbeidsgiver om mer tilrettelegging.

Ang BP så er det ikke helt uvanlig med en voldsom tretthet i perioder.

Men er det ikke under depresjonene du får trettheten ved BP?  Jeg var dårlig psykisk en periode uten at jeg hadde problemer med tretthet, men nå er jeg psykisk bra. 

Dagslyslampe, er det de som brukes mot vinterdepresjon? Jeg har tenkt litt på om jeg skal kjøpe det, og ha på kontoret. Heve/ senkebord hørtes heller ikke så dumt ut.

Hei! Nei, det er ikke en sånn lampe. De står vel og blinker rett i ansiktet ditt, tror jeg.

Det er en bordlampe (sånn med arm) fra Luxo. Den har speil innvendig som forsterker lyset, og blender sterkt hvis den står i feil høyde.  Jeg drar lampa sånn at den lyser rett i arbeidet jeg driver med.

Hei! Nei, det er ikke en sånn lampe. De står vel og blinker rett i ansiktet ditt, tror jeg.

Det er en bordlampe (sånn med arm) fra Luxo. Den har speil innvendig som forsterker lyset, og blender sterkt hvis den står i feil høyde.  Jeg drar lampa sånn at den lyser rett i arbeidet jeg driver med.

Det meste av arbeidet foregår på pc, så da vet jeg ikke helt hvordan en slik lampe vil fungere for meg.

Annonse

hei,

synes du skal rusle med en gang til EEG laboratoriet i Oslo http://www.nevrologen.no/index.htm

Jeg gikk i 5 aar med udiagnostisert tretthet, fastlegen sa det ikke var noe galt med meg ("bare synd du har luftveisinfeksjoner 8 ganger i aaret"), og folk trodde jeg bare var lat og ekstremt hypokonderaktig. Men saa gikk jeg ut av det offentlig helsevesenet og til EEG laboratoriet i Oslo (og foroevrig fins det veldig mange forskjellig typer soevntester), og fikk etter eliminineringsmetode og spesifikke tester, beskjed om at jeg har en veldig sjelden soevnsykdom som er vanskelig aa diagnostisere.

(Spesielt fordi (som legen min saa fint sa, lettere frusterert og veldig arg): at Norge er et slikt et "pottittland" at vi ikke har skjoent at vi hadde maa invistere mer i soevnforskning. For er man vaaken har man ork til aa snakke sammen og kanskje unngaatt diverse skilsmisser og ulykker.)

sjekk ogsaa ut http://www.sovnforeningen.com/

God nok hvile og soevn er veldig viktig for at vi skal fungere i hverdagen, og det er noe som du burde ta alvorlig.

Har du en diagnose kan du faa behandlig og tilrettelegging. Og livet kan dreie seg mer enn om aa overleve.

lykke til!

Anonymous poster hash: 2232f...f33

hei,synes du skal rusle med en gang til EEG laboratoriet i Oslo http://www.nevrologen.no/index.htm Jeg gikk i 5 aar med udiagnostisert tretthet, fastlegen sa det ikke var noe galt med meg ("bare synd du har luftveisinfeksjoner 8 ganger i aaret"), og folk trodde jeg bare var lat og ekstremt hypokonderaktig. Men saa gikk jeg ut av det offentlig helsevesenet og til EEG laboratoriet i Oslo (og foroevrig fins det veldig mange forskjellig typer soevntester), og fikk etter eliminineringsmetode og spesifikke tester, beskjed om at jeg har en veldig sjelden soevnsykdom som er vanskelig aa diagnostisere. (Spesielt fordi (som legen min saa fint sa, lettere frusterert og veldig arg): at Norge er et slikt et "pottittland" at vi ikke har skjoent at vi hadde maa invistere mer i soevnforskning. For er man vaaken har man ork til aa snakke sammen og kanskje unngaatt diverse skilsmisser og ulykker.) sjekk ogsaa ut http://www.sovnforeningen.com/ God nok hvile og soevn er veldig viktig for at vi skal fungere i hverdagen, og det er noe som du burde ta alvorlig. Har du en diagnose kan du faa behandlig og tilrettelegging. Og livet kan dreie seg mer enn om aa overleve. lykke til!    Anonymous poster hash: 2232f...f33

Kan jeg spør deg hvilken diagnose du fikk? Var du trett hele tiden, eller varierte det mye? Jeg var innpå og så på linken du sendte. Vurderer om jeg skal sende mail med litt info om symtomer og hvilke tester jeg har tatt. Så kan de vurdere om de har mer muligheter for å finne ut noe.

• 2 uker senere...

Jeg har også stillesittende arbeid, og slet mye med tretthet tidligere, dog ikke så voldsomt som hos deg.

Løsningen for meg ble enkel og billig for arbeidsgiver:

-Heve/senke-bord slik at jeg står og arbeider i perioder.

-Veldig godt arbeidslys (dagslys-lampe)

-Innrettet meg "tungvindt" sånn at jeg må gå et par skritt for og hente f.eks. stiftemaskin, gå og bøye meg til nederste skuff for og hente saks, hente en og en utskrift på printer etc.  Dette tar kanskje 5 minutter i ekstra tid i løpet av en dag, men er vel investerte løsninger.

I tillegg unner jeg meg noen minutter med "strekk og tøy" av og til. Resultatet er mindre tretthet, og bedre helse ellers.

Håper dette er tips som kan hjelpe deg også.

Jeg har ikke spurt etter heve/senke bord på jobb, men når trettheten kommer prøver jeg nå å velge meg ut litt arbeid som jeg kan gjøre stående. Har funnet ut at det er enkelte oppgaver jeg kan gjøre stående der jeg før har sittet og gjort det. Det hjelper når jeg ikke er så alvorlig trett. Så takk for tipset :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...