Gjest Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 Skrevet 27. august 2013 Mor er død og satt i uskiftet bo. Vi er 4 søsken. Jeg eier huset men har ikke betalt det ennå, etter muntlig avtale med foreldre. Når boet nå skal deles , bør jeg sette pengene jeg skylder inn på mors konto , eller direkte inn på mine søskens kontoer ? Det fremgår ikke på mors ligning at hun har dette beløpet utestående men mine søsken vet om det. Jeg har opplyst dette , samt at har gitt dem borett på min selvang. fra det året salget skjedde. Som fullmektig for boet , kan jeg risikere at et kan bli et økonomisk etterspill fordi mor ikke oppga på sin selvangeivelse at hun hadde et større beløp utestående , samt borett i huset ? 0 Siter
frosken Skrevet 27. august 2013 Skrevet 27. august 2013 Mor er død og satt i uskiftet bo. Vi er 4 søsken. Jeg eier huset men har ikke betalt det ennå, etter muntlig avtale med foreldre. Når boet nå skal deles , bør jeg sette pengene jeg skylder inn på mors konto , eller direkte inn på mine søskens kontoer ? Det fremgår ikke på mors ligning at hun har dette beløpet utestående men mine søsken vet om det. Jeg har opplyst dette , samt at har gitt dem borett på min selvang. fra det året salget skjedde. Som fullmektig for boet , kan jeg risikere at et kan bli et økonomisk etterspill fordi mor ikke oppga på sin selvangeivelse at hun hadde et større beløp utestående , samt borett i huset ? Du risikerer vel nå at arveavgift blir beregnet av husets markedsverdi uten å få noe fradrag for borett etc. som du kunne ha fått om du tidligere hadde overtatt huset også formelt sett. 0 Siter
Advokat Henrik Jensen Skrevet 27. august 2013 Skrevet 27. august 2013 Hei og takk for ditt spørsmål! Jeg skal være litt forsiktig med å anta ting rundt eventuelle problemer med våre skattemyndigheter, men vil uansett mene at det er relativt små skattemessige beløp det her dreier seg om. Når det gjelder ditt konkrete spørsmål i forhold til tilbakebetaling av gjelden, så gjøres dette riktigst ved at beløpet betales inn på din mors konto. Da vil beløpet gå inn i boet som en aktivapost og fordeles i henhold til reglene i arveloven mellom deg og dine søsken. Jeg håper dette svaret kan hjelpe deg, ta kontakt ved videre spørsmål! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.