Gå til innhold

Bo oppgjør etter dødsfall.


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Mor er død og satt i uskiftet bo. Vi er 4 søsken. Jeg eier huset men har ikke betalt det ennå, etter muntlig avtale med foreldre. Når boet nå skal deles , bør jeg sette pengene jeg skylder inn på mors konto , eller direkte inn på mine søskens kontoer ? Det fremgår ikke på mors ligning at hun har dette beløpet utestående men mine søsken vet om det. Jeg har opplyst dette , samt at har gitt dem borett på min selvang. fra det året salget skjedde. Som fullmektig for boet , kan jeg risikere at et kan bli et økonomisk etterspill fordi mor ikke oppga på sin selvangeivelse at hun hadde et større beløp utestående , samt borett i huset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor er død og satt i uskiftet bo. Vi er 4 søsken. Jeg eier huset men har ikke betalt det ennå, etter muntlig avtale med foreldre. Når boet nå skal deles , bør jeg sette pengene jeg skylder inn på mors konto , eller direkte inn på mine søskens kontoer ? Det fremgår ikke på mors ligning at hun har dette beløpet utestående men mine søsken vet om det. Jeg har opplyst dette , samt at har gitt dem borett på min selvang. fra det året salget skjedde. Som fullmektig for boet , kan jeg risikere at et kan bli et økonomisk etterspill fordi mor ikke oppga på sin selvangeivelse at hun hadde et større beløp utestående , samt borett i huset ?

Du risikerer vel nå at arveavgift blir beregnet av husets markedsverdi uten å få noe fradrag for borett etc. som du kunne ha fått om du tidligere hadde overtatt huset også formelt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat Henrik Jensen

Hei og takk for ditt spørsmål!

Jeg skal være litt forsiktig med å anta ting rundt eventuelle problemer med våre skattemyndigheter, men vil uansett mene at det er relativt små skattemessige beløp det her dreier seg om.

Når det gjelder ditt konkrete spørsmål i forhold til tilbakebetaling av gjelden, så gjøres dette riktigst ved at beløpet betales inn på din mors konto. Da vil beløpet gå inn i boet som en aktivapost og fordeles i henhold til reglene i arveloven mellom deg og dine søsken.

Jeg håper dette svaret kan hjelpe deg, ta kontakt ved videre spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...