Gå til innhold

Vet du når du bør kaste maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I all verden - jeg har da alltid hørt at man skal kaste hele osten om den mugner og ikke bare skjære av det som er muggent. Og hva var egentlig det riktige svaret på kjøttdeigen? Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde svart feil der, ikke hva som var rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - jeg har da alltid hørt at man skal kaste hele osten om den mugner og ikke bare skjære av det som er muggent. Og hva var egentlig det riktige svaret på kjøttdeigen? Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde svart feil der, ikke hva som var rett.

Blir ikke det omtrent som med grønne poteter?  Det hjelper ikke å skjære bort det som er grønt, da hele poteten er rammet av giftstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det omtrent som med grønne poteter?  Det hjelper ikke å skjære bort det som er grønt, da hele poteten er rammet av giftstoffer.

Jeg trodde det ble det samme ja. Nå skal det sies at jeg har spist en del grønne poteter og aldri merket noe som helst, men har også hørt at de er giftige da. Jeg har også skåret av mugg med god margin om det bare har vært en liiiten muggflekk på en stor ost, men det skal ikke mye mugg til før hele osten går i søpla nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - jeg har da alltid hørt at man skal kaste hele osten om den mugner og ikke bare skjære av det som er muggent. Og hva var egentlig det riktige svaret på kjøttdeigen? Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde svart feil der, ikke hva som var rett.

 

Ved harde oster kan man skjære bort mugget, leste jeg akkurat. Myke oster bør man derimot kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på konsistensen på gulost og syltetøy - du kan fjerne mugg fra det ene men ikke det andre. Det grønne på poteten er vel ikke direkte giftig, men kreftfremkallende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir faen jeg. Jeg spiser ting som smaker bra og spiser ikke det som ikke smaker bra. Har ingen problemer med å spise mat jeg har mistet på gulvet heller. Og vet dere hva? Jeg er aldri syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også på hva som var riktig svar på kjøttdeigen. Fasiten ga ikke svar.

 

Noe er galt her, uansett hva man svarer blir blir det ikke godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - jeg har da alltid hørt at man skal kaste hele osten om den mugner og ikke bare skjære av det som er muggent. 

 

Jeg har alltid hørt at Muggen må skjæres bort med god margin, minimum en centimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare to rette, med kommentar på at dette vet jeg for lite om og kaster for mye mat. Når flere av svarene mine var mer liberale enn fasit. Når jeg mener at en åpnet pakke kjøttpålegg tåler en uke i kjøleskap, mens fasit sa fire dager, hvordan kan jeg da kaste for mye mat? Og tilsvarende med kokte egg. Og jeg våger å spise mat etter holdbarhetsdato, hvis maten lukter og smaker ok. Hvordan er det å kaste penger ut av vinduet?

Men på et punkt kaster jeg mer enn denne fasiten. Jeg kaster hele osten ved mugg. For mugg er vel en sopp som da har infisert hele osten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men på et punkt kaster jeg mer enn denne fasiten. Jeg kaster hele osten ved mugg. For mugg er vel en sopp som da har infisert hele osten?

 

Ikke når det gjelder hard ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir faen jeg. Jeg spiser ting som smaker bra og spiser ikke det som ikke smaker bra. Har ingen problemer med å spise mat jeg har mistet på gulvet heller. 

Du spiser gjerne hår og rusk?

Anonymous poster hash: f2e6d...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare to rette, med kommentar på at dette vet jeg for lite om og kaster for mye mat. Når flere av svarene mine var mer liberale enn fasit. Når jeg mener at en åpnet pakke kjøttpålegg tåler en uke i kjøleskap, mens fasit sa fire dager, hvordan kan jeg da kaste for mye mat? Og tilsvarende med kokte egg. Og jeg våger å spise mat etter holdbarhetsdato, hvis maten lukter og smaker ok. Hvordan er det å kaste penger ut av vinduet?

Men på et punkt kaster jeg mer enn denne fasiten. Jeg kaster hele osten ved mugg. For mugg er vel en sopp som da har infisert hele osten?

 

Jeg mener å ha lest at man kan skjære mugg av hard ost, men at man derimot ikke skal gjøre det med frukt som har en del som er råtten eller muggen. (Jeg har alltid trodd at dersom en appelsin hadde to dårlige båter, så kunne jeg spise resten, men dette sto det en del om i avisene for noe tid tilbake.)

 

Jeg kaster heller  ikke kjøttpålegg som lukter helt ok selv om pakningen har vært åpen mer enn 4 dager, og jeg oppbevarer hardkokte egg inntil 7 dager i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Storparten av verdens alt for store befolkningsøkning kommer i u-land.

Det er merkelig dersom det er viktig å kaste mat på ubetydelig grunnlag slik alt for mange gjør i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storparten av verdens alt for store befolkningsøkning kommer i u-land.

Det er merkelig dersom det er viktig å kaste mat på ubetydelig grunnlag slik alt for mange gjør i Norge.

 

Du vet vel at både dødsraten og verperaten er større i slike land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storparten av verdens alt for store befolkningsøkning kommer i u-land.

Det er merkelig dersom det er viktig å kaste mat på ubetydelig grunnlag slik alt for mange gjør i Norge.

 

Hva mener du her?

Anonymous poster hash: f2e6d...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - jeg har da alltid hørt at man skal kaste hele osten om den mugner og ikke bare skjære av det som er muggent. Og hva var egentlig det riktige svaret på kjøttdeigen? Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde svart feil der, ikke hva som var rett.

 

Jeg har derimot alltid hørt at man kan skjære bort mugg på harde oster bare man skjærer med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...