Gå til innhold

Hva gjør du når du er syk (jobb)..


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når dere blir syke i løper av natten og dere skal på jobb dagen etter og setter arbeidsplassen i beita? Presser dere til å dra på jobb likevel?

Jeg er i en slik situasjon nå. Jeg får meg ikke til å ringe og melde om sykdom fordi jeg da setter arbeidsplassen min i beita. Det MÅ være folk der, og spesielt i helger er det vanskelig å få noen til å jobbe. Vi har et problem med at ikke en gang ringevikarer tar tlf.

Så nå sitter jeg syk og må pine meg gjennom en 9-timers vakt fordi jeg ikke får meg til å si fra av ovennevnte grunner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jobber du med?

 

Man går ikke på jobb når man er syk.

Om bedriften ikke får tak i folk er ikke ditt problem.

 

God bedring!



Anonymous poster hash: 6c733...398
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva jobber du med?

 

Man går ikke på jobb når man er syk.

Om bedriften ikke får tak i folk er ikke ditt problem.

 

God bedring!

Anonymous poster hash: 6c733...398

 

Det er da mange som går på jobb med forkjølelse, vond hals og hodepine - selv om det er svært slitsomt. Man vurderer hvor mye vansker det skaper for andre om man blir hjemme og tar avgjørelsen ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan syk man er og hva slags jobb man har. Har man heftig diare og/ellerspysyke så blir man hjemme, sånn er det.

 

Er man forkjøla / hodepine / magesmerter eller andre relativt "uskyldige" symptomer klarer man vel å gå på jobb om det ellers setter arbeidsgiver i en real knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er en i tvil om en skal gå på jobb eller ikke, så gå på jobb.

Er en så syk at en ikke greier å kreke seg på jobb, så bli hjemme.

 

Denne regelen vil nok ikke passe alle.

 

Selv følger jeg ALLTID at jeg KAN klare å komme meg på jobb når jeg er syk. Selv med halsbetennelse og 40 i feber tenker jeg at jeg nok kunne klart å komme meg på jobb. Men vet at jeg (og kolleger) har det best hjemme i en slik situasjon, og at jeg antakelig blir fortere frisk ved å holde meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jobb kommer sjelden i beit om jeg er borte en dag - jeg må ta igjen arbeidet når jeg kommer tilbake.

 

Ja, slik er det for meg og mange andre også.  Og formen skal være veldig dårlig for at jeg ikke sjekker e-post og kanskje gjør litt annet jobbrelatert i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regelen vil nok ikke passe alle.

 

Selv følger jeg ALLTID at jeg KAN klare å komme meg på jobb når jeg er syk. Selv med halsbetennelse og 40 i feber tenker jeg at jeg nok kunne klart å komme meg på jobb. Men vet at jeg (og kolleger) har det best hjemme i en slik situasjon, og at jeg antakelig blir fortere frisk ved å holde meg hjemme.

Da er du jo heller ikke i tvil ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regelen vil nok ikke passe alle.

Selv følger jeg ALLTID at jeg KAN klare å komme meg på jobb når jeg er syk. Selv med halsbetennelse og 40 i feber tenker jeg at jeg nok kunne klart å komme meg på jobb. Men vet at jeg (og kolleger) har det best hjemme i en slik situasjon, og at jeg antakelig blir fortere frisk ved å holde meg hjemme.

Du blir fortere frisk og du unnlater å smitte kollegene dine. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo heller ikke i tvil ;):)

 

Nei, ikke i nevnte tilfelle - men det oppstår jo tvilssituasjoner, selv for meg :). Får alltid en skulkefølelse når jeg er hjemme. SItter nå med litt feber, hodepine og tett nese og lurer på hva jeg gjør i morgen.  Nettopp fordi ingen andre gjør jobben min i mitt fravær, og arbeidsplassen fungerer utmerket om jeg ikke er til stede en dag (dessverre ;)), blir jeg kanskje hjemme om formen er smådårlig i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jobb kommer sjelden i beit om jeg er borte en dag - jeg må ta igjen arbeidet når jeg kommer tilbake.

 

Jøss, da er du i en særstilling om ikke kolleger og andre blir i "beit". At man må ta igjen arbeidet er vel heller regelen enn unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jobb kommer sjelden i beit om jeg er borte en dag - jeg må ta igjen arbeidet når jeg kommer tilbake.

Sånn har jeg det også.  Men det er jo svært mange arbeidsplasser / jobbtyper der dette ikke gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, da er du i en særstilling om ikke kolleger og andre blir i "beit". At man må ta igjen arbeidet er vel heller regelen enn unntaket.

Det er vel en del som jobber selvstendig på mer langsiktige (dvs ikke fra dag til dag) prosjekter. Da må man selvsagt ta igjen det tapte når man er tilbake på jobb, på en helt annen måte enn f.eks. lærere, sykepleiere og butikkansatte må/kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i nevnte tilfelle - men det oppstår jo tvilssituasjoner, selv for meg :). Får alltid en skulkefølelse når jeg er hjemme. SItter nå med litt feber, hodepine og tett nese og lurer på hva jeg gjør i morgen.  Nettopp fordi ingen andre gjør jobben min i mitt fravær, og arbeidsplassen fungerer utmerket om jeg ikke er til stede en dag (dessverre ;)), blir jeg kanskje hjemme om formen er smådårlig i morgen tidlig.

Omtrent slik har jeg det og. Har hatt vondt i halsen, vært slapp og uten krefter hele helga. Mulig jeg blir hjemmeimorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del som jobber selvstendig på mer langsiktige (dvs ikke fra dag til dag) prosjekter. Da må man selvsagt ta igjen det tapte når man er tilbake på jobb, på en helt annen måte enn f.eks. lærere, sykepleiere og butikkansatte må/kan.

 

Selvfølgelig, det kan både gjelde folk med Ph.D og butikkansatte. Uansett svarte jeg på TS' problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da er du i en særstilling om ikke kolleger og andre blir i "beit". At man må ta igjen arbeidet er vel heller regelen enn unntaket.

Helt vanlig i jobber der man ikke har bestemte "åpningstider" eller skift/vakt. Jeg har mine arbeidsoppgaver og bestemmer i stor grad selv når de skal tas, men visse frister finnes jo og det kan være møter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også. Men det er jo svært mange arbeidsplasser / jobbtyper der dette ikke gjelder.

Ja nettopp. :) Derfor har jeg ingen konkrete erfaringer å komme med til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som svarte på det jeg spurte om. Det er et tema som kommer frem hver gang jeg er syk, så jeg setter stor pris på deres erfaringer.

Det skal veldig mye til før jeg er hjemme. De ganger jeg er nødt til å være hjemme (som feks da jeg hadde fæl tannpine), synes jeg det er vanskelig å vite at jeg skaper vansker for andre (arb.giver og kolleger). Jwg prøver så godt jeg kan å finne en løsning, og jeg prøver å bytte vakta med andre for å gjøre det lettere. Jeg skriver heller ikke egenmelding.

Da jeg var sykemeldt pga operasjon, begynte jeg også på tidligere selv om jeg var s.m. sammen med arb.giver fant jeg en løsning slik at jeg kunne være på jobb.

Bl.s fordi jeg presser meg og har sjelden fravær, samt stiller opp så godt jeg kan, har de stor tillit til meg; jeg vet at de tar meg på alvor og tror på meg de ganger jeg må være borte pga sykdom. Likevel synes jeg det er vanskelig å vite at jeg faktisk setter dem i beita. Og det var derfor jeg spurte om råd og hva andre gjør.

Jeg trives svært godt på jobb, og jeg vet at de setter pris på min innsats. Dette gjør at jeg strekker neg svært langt. Men noen ganger lurer jeg på om jeg strekker meg FOR langt slik at det går utover min egen helse på sikt. Det gjelder spesielt når jeg presser meg til å gå på jobb de ganger jeg er syk. Det siste jeg vil er å møte veggen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...