Gå til innhold

Myom, uterussarkom


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har vært til vaginal ultralyd i forrige uke. Det ble da konstatert at jeg har flere myomer, og at livmoren er betydelig forstørret. Det ble anbefalt hysterektomi. Jeg har foreløpig et ønske om delvis hysterektomi (beholde cervix).

Jeg har i flere måneder vært plaget av lange menstruasjoner (ca. 12 dg) og uregelmessig blødning under menstruasjonen. Økende grad av menstruasjonssmerter. Ila de siste ukene har jeg merket økende tyngdefornemmelse i underlivet, bekkenet og nedre del av ryggen.. Har merket økende grad av smerter/ubehag de siste ukene. Også stikkende smerter i sidene. Dette er utenom menstruasjon. Har hyppig vannlating og smerter i forbindelse med avføring.

Spørsmålet er om jeg burde vært henvist til videre undersøkelser (MR/CT) m.t.p. ondartet svulst? Tenker da spesielt på leiomyosarkom som jeg forstår er en differensialdiagnose til myomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at innlegget over kom under graviditet. Skulle vært lagt til gynekologi.

 

Ellers til opplysning: Er 47 år gammel.



Anonymous poster hash: acab5...1be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at det finnes en ondartet variasjon av muskelknuter i form av ‘sarkom’. Det er en meget sjelden tilstand med ca 50 tilfeller i året i Norge, mens over halvparten av kvinner i 40-årene har muskelknuter. (Du har ikke opplyst din alder !) Man kan vanligvis ikke med MR/CT eller prøve fra livmorhulen avgjøre om det er sarkom, det er bare vevsundersøkelsen etter operasjon som stiller diagnosen. Det at du har mange knuter taler for at det er godartede muskelknuter. Du kan i tillegg til muskelknuter ha det som betegnes adenomyose (i livmoren) eller endometriose (utenfor livmoren) som gir beskrevne smerter. Det er godartede tilstander som ofte finnes sammen med myomer
Det er altså ikke vanlig med MR/CT før fjerning av livmor for muskelknuter.
Lykke til med operasjonen, vennlig hilsen Mette H Moen

 

Tillegg:

Jeg ser dessverre ikke din tilleggsopplysning om 47 år med mindre jeg aktivt går inn og oppsøker som jeg gjorde nå. Det er en typisk alder for muskelknuter.
Vennlig hilsen Mette H Moen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et meget god informasjon. Føler at jeg forstår mye mer nå. Så at jeg ikke hadde opplyst om alderen, så jeg oppga det i et svar like etterpå (47 år). Men det gjør vel ikke så mye fra eller til ang svaret fra deg.

Anonymous poster hash: acab5...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...