Gå til innhold

Slutt med AAP


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Har hørt at fra 1 mars er det slutt på AAP, da må man enten søke ufør eller få sosial hjelp. Noen som vet hvorfor AAP skal opphøre?

 

Det høres veldig rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at fra 1 mars er det slutt på AAP, da må man enten søke ufør eller få sosial hjelp. Noen som vet hvorfor AAP skal opphøre?

 

Det høres veldig rart ut.

AAP skal ikke opphøre, men hovedregelen er at den maksimale tiden man kan få AAP er 4 år. 1. mars er det dermed en god del mennesker som har fått AAP i fire år, og NAV må derfor finne ut hvorvidt de nå bør søke uføretrygd, om de oppfyller unntaksreglene for å få forlenget AAP ytterligere, eller om de skal fratas stønad helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP skal ikke opphøre, men hovedregelen er at den maksimale tiden man kan få AAP er 4 år. 1. mars er det dermed en god del mennesker som har fått AAP i fire år, og NAV må derfor finne ut hvorvidt de nå bør søke uføretrygd, om de oppfyller unntaksreglene for å få forlenget AAP ytterligere, eller om de skal fratas stønad helt.

 

Ok, takk for svar. Det oppklarte jo en del. Men det høres urettferdig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Det oppklarte jo en del. Men det høres urettferdig ut.

Det kan da ikke være urettferdig? Etter fire år bør man ha kommet fram til om en person er arbeidsfør eller ikke og dermed ta grep etter konklusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være urettferdig? Etter fire år bør man ha kommet fram til om en person er arbeidsfør eller ikke og dermed ta grep etter konklusjonen...

 

En del av disse har "vært i systemet" i 10 år +; på sykepenger -> rehabiliteringspenger -> attføringspenger ->tidsavgrensa uførepensjon -> arbeidsavklaringspenger. Heldigvis foregår det et et stort arbeid i NAV mtp denne gruppa, og ca 70% (på landbasis) er allerede "avklart" ift (gradert) uførepensjon eller arbeid, evt forlenging av arbeidsavklaringsperioden.

 

Og for ordens skyld: Arbeidsavklaringspenger opphører ikke 01.03.14, Hovedregelen er at det er en ytelse man kan gå på i inntil 4 år. Denne "deadlin'en" gjelder altså de som først gikk over på denne ytelsen for snart fire år siden - ingen grunn til panikk for de fleste  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være urettferdig? Etter fire år bør man ha kommet fram til om en person er arbeidsfør eller ikke og dermed ta grep etter konklusjonen...

Ja er vel sant det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan da ikke være urettferdig? Etter fire år bør man ha kommet fram til om en person er arbeidsfør eller ikke og dermed ta grep etter konklusjonen...

Jeg håper man anvender unntaksregelen og gir AAP i vesentlig mer enn 4 år for mange av de yngre med psykiske lidelser, utmattingstilstander mm.  - hvis ikke er jeg redd for at de nye reglene vil medføre at flere enn før uføretrygdes. Fire år er ikke så lenge hvis man ser for seg at folk både skal gjennomgå en del behandling og i tillegg skal kvalifisere seg for fremtidig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som får AAP på mitt siste år og hvor ordningen går ut i mars, men jeg er ikke ferdig "avklart" og jeg er IKKE interessert i å gå over til uførepensjon.

Etter 4 år holder jeg fremdeles på med utprøving av medisiner (revmatisk sykdom), uten å ha kommet til noen løsning som fungerer godt nok til at jeg kan starte å jobbe. Jeg har likevel et stort håp om at jeg skal komme ut i arbeidslivet igjen, så å bli ufør er ikke aktuelt.

Min saksbehandler hos NAV vet like lite som meg om hva som kommer til å skje 1. mars og det er kanskje det mest frustrerende med det hele. Det er ingen svar å få noe sted.

Det eneste jeg vet er at det neppe kommer til å skje noe magisk 1. mars som gjør at jeg plutselig får forbedret helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som ønsker å fortsette med AAP istedenfor å gå over på uførepensjon. Har en utmattelsestilstand som har blitt laaaangsomt og gradvis bedre, men fortsatt kan jeg bare jobbe noen få timer pr uke, og bare i gode perioder. Derfor fungerer AAP veldig bra for meg, fordi man krysser av for de timene man jobber, og får AAP resten. I dårlige perioder får man da bare AAP. Uføretrygd har så langt jeg kan se ikke samme fleksibiltet? Eller kanskje det er noe av det som skal endres nå.



Anonymous poster hash: e74b9...cd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...