Gå til innhold

cisordinol depot/nhd


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Er det sant at det er i kroppen i flere måneder?

 

Hva er da vitsen med å ta det hver fjerde uke?

 

Var en psykiater som hadde sakt dette. Skal kanskje skifte medisin nå og det hastet ikke, siden cisordinolen var i kroppen i flere måneder. Men jeg tviler litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er der nok endel lenger enn 4 uker. Man får vel påfyll fordi nivået i kroppen ikke skal bli for lavt, men alt forsvinner jo ikke med én gang.

 

Det blir som piller. Man tar de gjerne daglig. Disse forsvinner mye raskere enn den dopotsprøyta, men det er jo ikke helt borte etter én dag.

 

NHD har tidligere sagt (mener jeg å huske) at medisiner kan regnes som ute av kroppen etter 5 halveringstider (piller). Halveringstiden er altså tiden det tar før mengden medisin er halvert i forhold til når du tar pilla. For å forenkle veldig la oss si du tar 10 mg Abilify. Halveringstiden er så lang tid det tar før det blir 5 mg i kroppen.

 

Kanskje man kan tenke at det samme gjelder depotsprøyter. Jeg vet ikke om det stemmer, men kanskje. Hvis halveringstiden på en pille er 24 timer, så er det stoffet ute av kroppen etter 5*24 = 120 timer. Hvis halveringstiden på depotsprøyter er 4 uker så er det stoffet ute etter 4*5 = 20 uker, altså 5 måneder...

 

Men at et stoff er borte først etter 120 timer, eller 5 måneder for depotsprøyte, betyr jo ikke at det er terapeutisk virksomt så lenge. Det er jo derfor man tar pilla hvert døgn, eller sprøyta hver 4. uke...

 

Jeg bare gjetter her, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for det :)

 

På den ene side er jeg redd for å bli syk, på den andre har jeg lyst å slutte helt med medisiner. Skal snakke med en psykiater neste uke og det skremmer meg, men vi skal jo bare snakke om dette med økt sultfølelse. Kan vel ikke være så skummelt det?

 

Nå har jeg i alle fall lyst å spise mer, men har tross alt vært sunn siden mandag....utenom masse røyking da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er ikke bra, rusmidler generelt er ikke bra!  ;)

 

Men velg dine slag med omhu, eller hva det heter... noe sånt.

Ja, har til og med L.røyk, skulle jo klare meg med bare det. Vil ikke dø av kreft. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er sant.

 

Det er to grunner til etterfylle regelmessig. 1. På slutten av perioden ville effekten være svak.

 

2. En måtte da etterfylle desto større dose når en ført ga medisinen. I løpet av en periode ville en da ha stort sprik i serumkonsentrasjonen fra svært høyt til å begynne med, til svært lavt på slutten.

 

Ved å fylle på en passe dose med passe mellomrom, sikrer en seg at serumkonsentrasjonen er relativt lik i hele perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg greide danse igjen, visste jeg at cisordinol depoet var ute av kroppen

Du og den dansingen hehe :D Men det er gøy å danse da :)

 

Det tar nok lengre tid før en blir dårlig etter å ha sluttet med depot i alle fall, merket du det? At det tok lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og den dansingen hehe :D Men det er gøy å danse da :)

 

Det tar nok lengre tid før en blir dårlig etter å ha sluttet med depot i alle fall, merket du det? At det tok lang tid?

Jeg ble ikke dårlig , for jeg brukte Abilify. Men jeg ble dårlig da jeg slutta på abilify. Da ble jeg lagt inn i 2 måneder og måtte starte på det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ikke dårlig , for jeg brukte Abilify. Men jeg ble dårlig da jeg slutta på abilify. Da ble jeg lagt inn i 2 måneder og måtte starte på det igjen.

Uff, ble du lagt inn ja. Det er min skrekk, har inntrykk av at AP virker ganske fort hvis jeg blir dårlig. Men er så lenge siden så det er kanskje ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...