Gå til innhold

Uregelmessig mens


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er 48 år (gift, tre barn og i full jobb) og har hatt mens siden jeg var 12 år. Den har alltid vært ganske regelmessig med syklus på 28 - 30 dager. De siste 10 månedene har den imidlertid endret seg. To perioder var syklusen mye lengre - den ene gangen 60-70 dager, mens den nå de siste 5 - 6 gangen har vært mye kortere - ca 20 dager. Jeg var hos fastlegen for to uker siden og tok livmorhalsprøve som var helt fin og hun mente at alt ellers så greit ut. Det ble også tatt en blodprøve for å se om jeg var i starten av overgangsalderen, noe jeg i følge prøveresultatet ikke er. Jeg har ikke store utfordringer da jeg har mens, ut over at det er ergerlig å blø såpass uforutsigbart og ofte. Jeg er slank og i god form, bruker litt medisiner for astma + allergimedisin i pollensesongen. Har hatt litt mer hodepine ifbm mens det siste året, og kan kjenne litt på humørsvingninger, eller føler jeg at det meste er greit. Bør jeg bestille time hos gynekolog og sjekke det ytterligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mens har blitt overkommelig etter at jeg begynte med menskopp. Synes jeg bør nevne det siden det fremdeles er et nokså ukjent konsept for de fleste. Har ellers ingen tips eller råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er typisk for begynnende overgangsalder med at det kommer uorden i systemet. Det skyldes i de fleste tilfeller uregelmessig -eller bortfall av- eggløsning. Da forsvinner hormonet progesteron som holder orden på syklus. Det avspeiler seg ikke ved en enkel blodprøve, hormonene svinger voldsomt i denne fase. Det er flere muligheter for deg.

1. Du kan bruke et kunstig progesteron (gestagen, for eksempel provera 10 mg) i 14 dager og så stopp i 14 dager hvor du sannsynligvis vil få blødning noen dager etter at du stoppet med Provera.

2. En annen mulighet er p-pille som overtar styringen totalt. Hvis du er frisk, ikke røker eller har andre risikofaktorer, kan du bruke p-pille. Her vil jeg spesielt anbefale Qlaira som er dokumentert for å kunne regulere uregelmessige blødninger og som inneholder det naturlige østrogen-hormon, østradiol.

3. En siste mulighet er en hormonspiral, Mirena, den gir mindre blødning, evt stopper den menstruasjonene totalt, men hos noen kommer det uakseptable småblødninger.

Det er ikke så mye du kan få sjekket hos gynekolog i denne forbindelse, men hvis din fastlege ikke er komfortabel med å gi deg hormonbehandling (spesielt p-pille), så kan det være greit med en henvisning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...