Gå til innhold

Tjene penger og oppgi foreldrenes firma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har mulighet til og tjene noen kroner hist og her, 3000,- hver gang innimellom.

Mine foreldre har et eget enmannsforetak, kan jeg sette opp dette på fakturaene?

Og ev gi de det som skal betales i skatt, slik at ikke de går i minus, eller blir dette helt feil for alle parter?

 

 



Anonymous poster hash: e56ec...89e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hei

Jeg har mulighet til og tjene noen kroner hist og her, 3000,- hver gang innimellom.

Mine foreldre har et eget enmannsforetak, kan jeg sette opp dette på fakturaene?

Og ev gi de det som skal betales i skatt, slik at ikke de går i minus, eller blir dette helt feil for alle parter?

 

 

Anonymous poster hash: e56ec...89e

 

 

Nei, det kan du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Jeg har mulighet til og tjene noen kroner hist og her, 3000,- hver gang innimellom.

Mine foreldre har et eget enmannsforetak, kan jeg sette opp dette på fakturaene?

Og ev gi de det som skal betales i skatt, slik at ikke de går i minus, eller blir dette helt feil for alle parter?

 

 

Anonymous poster hash: e56ec...89e

 

 

Om du skal tjene litt penger hist og her bør det være helt klart om du tar oppdragene som ansatt (på timelønn) eller som oppdragstaker/selvstendig næringsdrivende. Selv synes jeg det høres rotete ansvarsmessig å "sette opp" mors og fars firma på fakturaer, men det er mulig andre har mer detaljert kunnskap å dele her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Jeg har mulighet til og tjene noen kroner hist og her, 3000,- hver gang innimellom.

Mine foreldre har et eget enmannsforetak, kan jeg sette opp dette på fakturaene?

Og ev gi de det som skal betales i skatt, slik at ikke de går i minus, eller blir dette helt feil for alle parter?

 

 

Anonymous poster hash: e56ec...89e

 

Dersom du blir ansatt som lønnsmottaker i dette firmaet, bør dette være en relevant sak.

 

Hvorfor får du ikke bare frikort, så kan du tjene inntil 39 950 kroner skattefritt i løpet av året?

Det forenkler hele prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man frikort?
Jeg har jo en jobb ved siden av:)

Noe av denne inntekten vil være via bloggen min - stiller det seg anderledes i henhold til frikort da?
Er det andre regler for inntjening via bloggen?

 

La oss si at jeg kommer til og tjene ca 20 000 - 30 000 i året på bloggen, må jeg ha enkeltmannsforetak da?

 



Anonymous poster hash: e56ec...89e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan får man frikort?

Jeg har jo en jobb ved siden av:)

Noe av denne inntekten vil være via bloggen min - stiller det seg anderledes i henhold til frikort da?

 

Nei.

 

La oss si at jeg kommer til og tjene ca 20 000 - 30 000 i året på bloggen, må jeg ha enkeltmannsforetak da?

 

 

Ja, så lenge bloggen ikke regnes som hobbyvirksomhet. Nå koster det ingen ting å registrere et enkeltpersonforetak da.

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo hobby, men jeg har fått noen sponsorforespørsler.

Er jo ingen stor skala med ca 30 000 i året.

Hvem bestemmer om det er hobby eller ikke da, er det slik at hvis man har inntekt på den, så er det ikke hobby? :))
Er ikke så lett dette.

 

Med eget foretak, så må jeg skatte av disse pengene ikke sant?
Hvordan gjør man det? Kommer det regning fra staten i posten da, eller blir det trukket på annen måte?
Eller får jeg mindre igjen på skatten - altså slik at jeg må legge av skatt av inntjeningen, så jeg har noe og betale med ved skatteoppgjøret?? Er utrolig dårlig på dette...

 

Problemet mitt med eget foretak er at jeg da ikke får skatteoppgjøret før i oktober, det er veldig vanskelig for meg, derfor jeg ikke ønskere og gjøre det slik...

 



Anonymous poster hash: e56ec...89e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...