Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle opprette et enkeltpersonsforetak, for inntjening av litt på min blogg. Da får jeg et organisasjonsnummer etter som jeg skjønner...

 

Hva må jeg tenke på?

Kan jeg tjene en viss sum her uten og skatte?

Når og hvordan betaler jeg ev den skatten?
(må vel legge av penger og betale en sum innimellom??)

Får jeg mitt skatteoppgjør i oktober i stedetfor juni?

Vil min samboer på noen som helst måte bli involvert, med tanke på hans skatteoppgjør ol?

 

Hadde satt stor pris på litt hjelp, da jeg har NULL peiling!!

 



Anonymous poster hash: 2b5aa...2dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det blir litt mer arbeid med selvangivelsen fordi du også må sende inn et eget ark for din næringsvirksomhet.

 

2. Du blir "dobbel". Du har en lønnsinntekt, og du har et firma der du er selvstendig næringsdrivende. Du må betale skatt av alt overskudd, men i næringen kan du også trekke fra utgifter i næring.

 

3. Du må betale forskuddsskatt 4 ggr i året. Denne stipuleres ut fra antatt inntekt første gang. Senere ut fra forige års inntakt. Du får skatteoppgjør i oktober.

 

4. Du sparer deg mye arbeid ved å føre nøyaktig regnskap inkl arkiv for bilag fra første dag.

 

5. Din samboer blir ikke berørt i sitt skatteoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tenkte jeg skulle opprette et enkeltpersonsforetak, for inntjening av litt på min blogg. Da får jeg et organisasjonsnummer etter som jeg skjønner...

 

Hva må jeg tenke på?

Kan jeg tjene en viss sum her uten og skatte?

Når og hvordan betaler jeg ev den skatten?

(må vel legge av penger og betale en sum innimellom??)

Får jeg mitt skatteoppgjør i oktober i stedetfor juni?

Vil min samboer på noen som helst måte bli involvert, med tanke på hans skatteoppgjør ol?

 

Hadde satt stor pris på litt hjelp, da jeg har NULL peiling!!

 

Anonymous poster hash: 2b5aa...2dd

 

 

Det er for gjort å gjøre feil her, med stadig endrede skatteregler. Det beste er å sette seg inn i sånne regler og få gratis hjelp av gode skatterådgivere. Da burde du kontakte Skattebetalerforeningen. De gir deg mye bedre råd enn du får på Ligningskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tenkte jeg skulle opprette et enkeltpersonsforetak, for inntjening av litt på min blogg. Da får jeg et organisasjonsnummer etter som jeg skjønner...

 

Hva må jeg tenke på?

Kan jeg tjene en viss sum her uten og skatte?

Når og hvordan betaler jeg ev den skatten?

(må vel legge av penger og betale en sum innimellom??)

Får jeg mitt skatteoppgjør i oktober i stedetfor juni?

Vil min samboer på noen som helst måte bli involvert, med tanke på hans skatteoppgjør ol?

 

Hadde satt stor pris på litt hjelp, da jeg har NULL peiling!!

 

Anonymous poster hash: 2b5aa...2dd

 

 

 

1. Her vil du finne nyttig informasjon:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/

 

2. Nei, all næringsinntekt blir skattelagt. Imidlertid skal du ha omsetning over kr.50.000 i løpet av en tolv måneders periode før du blir mva-pliktig.

 

3. Det avhenger av hvor stor næringsinntekten blir. Du må sende endring av skattekortet til skatteetaten og oppgi forventet overskudd av bedriften din. Da beregner Ligningskontoret om du skat betale forskuddsskatt i fire terminer eller om du får økt skattetrekk i lønnen.

 

4. Ikke nødvendigvis, hvis du har et enkelt skatteoppgjør, får du dette i begynnelsen av august.

 

5. Nei ikke hvis dere ikke er meldepliktige samboere, dvs har felles barn.

 

Jeg kan legge til at hvis næringsinntekten er under kr 50.000 brutto i året, trenger du ikke å levere næringsoppgave sammen med selvangivelsen, det holder med å føre opp inntekter og kostnader på selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...