Gå til innhold

Ulemper og fordeler med elbil?

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst å skaffe meg en elbil, men vet omtrent ingen ting om disse bilene.

Hovedgrunnene til at jeg vil ha en elbil er at jeg egentlig klarer meg fint uten bil, men tenker den kan være greit å ha tilgjengelig en gang i blant. Dessuten liker jeg tanken på at den er miljøvennlig og det å slippe diverse avgifter.

Det er ingen ladestasjon i nærheten der jeg bor og det er ikke mulighet for å installere dette i borettslaget hvor jeg bor. Og ser jo at dette kan bli en utfordring.

Er det andre ulemper med elbil utenom at den ikke kan kjøre mer enn 160 km mellom hver lading og det kan bli problemer med ladingsmuligheter?

Hva med reparasjoner og skader? Finnes det tilstrekkelig med elbil verksted rundt om i byene? Og er de dyre å holde ved like/reparere på?

Anonymous poster hash: 3eca3...d70
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394459-ulemper-og-fordeler-med-elbil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at vedlikeholdet er mer omfattende enn andre biler. Det koster bare mye når batterideler må byttes. Liten rekkevidde og utfordringer med ladning gjør jo det mindre fristende. Se ellers her: http://elbilforum.no/forum/index.php

Endret av ecbole

For det første så må du ha lademuligheter, hvis ikke er det jo dødfødt.

De fleste bilene kan ikke ha tilhengerfeste, hvis det skulle bety noe.

Så lurer jeg veldig på batterikapasiteten etter at garantien går ut, den er ofte 8 år. Noen sier at de holder opp til 15 år, men en ting er sikkert, i mellom 8 og 15 år så vil strekningen de holder gå kraftig ned.

Nye batteripakke koster flere ti-tusner pr i dag.

Om du selger før batteriene er flate så vil jeg tro at neste eiere vil tenke at de snart må ha nye batterier, så derfor er jeg er spent på hva bruktprisene blir på disse om noen år.

Men utover det så er det mye positivt med el-bil, men jeg hadde ikke kjøpt det nå.

Har veldig lyst å skaffe meg en elbil, men vet omtrent ingen ting om disse bilene.

Hovedgrunnene til at jeg vil ha en elbil er at jeg egentlig klarer meg fint uten bil, men tenker den kan være greit å ha tilgjengelig en gang i blant. Dessuten liker jeg tanken på at den er miljøvennlig og det å slippe diverse avgifter.

Det er ingen ladestasjon i nærheten der jeg bor og det er ikke mulighet for å installere dette i borettslaget hvor jeg bor. Og ser jo at dette kan bli en utfordring.

Er det andre ulemper med elbil utenom at den ikke kan kjøre mer enn 160 km mellom hver lading og det kan bli problemer med ladingsmuligheter?

Hva med reparasjoner og skader? Finnes det tilstrekkelig med elbil verksted rundt om i byene? Og er de dyre å holde ved like/reparere på?

Hei!

Jeg har elbil, er strålende fornøyd :-) 

Du kan lade i enhver vanlig stikk kontakt, en natt og full ladet eller du kan hutiglade tar 20 min.

Det er lite vedlikehold, 

Tesla som kommer er i aluminium og ruster ikke heller :-)

Vi sparte flere tusen kr pr mnd på å kjøpe oss en nissan leaf.

Tesla som vi bestiller Tesla X kommer i slutten av 2014, den kjører over 50 mil før den må hurtiglades, ladingen vil ta 90 selunder, det vil opprettes hurtigladerstasjoner over hele Norge av Tesla. Det er en firehjulstrekker, litt større enn Tesla S og med plass for 7 voksne. Den er større en tesla S, som har plass til 5 voksne og 2 barn.

Elbiler kommer nok til å bli mye en bil for de bilfrelste, det er høy kjørekomfort, ikke noe støy, de er høyteknologiske, og det er ikke tenkt at man skal bytte batteri, batteriene skal vare bielsn levetid!

Men skulle man få "motorhavari", blir batteriprisene stadig lavere, de har sunket med flere titusentall pr år :-) Jeg er syk i dag så jeg klarer ikke skrive alt jeg vil :-)

Men bestille prøvekjøring med en elbil og jeg tror du er solgt :-)

Som vår jaguarnabo sa :-) han kjører elbil for komforten, og ikke for å være miljøvennlig.

Jeg har kjørt roadster, hadde jeg ikke vært gift og hadde hatt barn, hadde jeg kjøpt denne :-)

Tesla som vi bestiller Tesla X kommer i slutten av 2014, den kjører over 50 mil før den må hurtiglades, ladingen vil ta 90 selunder, det vil opprettes hurtigladerstasjoner over hele Norge av Tesla.

Her må du vel ha lest feil ett eller annet sted? 90 sekunder? Det er nettopp åpnet en ny hurtigladestasjon på Orkanger og der kan man lade opptil 80% av batterikapasiteten på 20-30 minutter. 

Annonse

Det som kanskje er mest usikkert er hva du vil få igjen for bilen når du skal selge den.

Hva en bil faktisk koster deg er hva du betalte for den, hva det koster å eie den (vedlikehold og andre driftskostnader) og hva verdifallet er når du selger den. Og verdifallet kan ofte utgjøre den største kostnaden.

Hvor stort verdifall ulike el-biler vil ha er ganske så usikkert, men du kan anta at det vil kunne være mye. Hovedårsaken er den raske utviklingen av teknologien, slik at den bilen du kjøper i dag vil være "gammeldags" om få år - og det vil påvirke bruktprisen sterkt.

Det som kanskje er mest usikkert er hva du vil få igjen for bilen når du skal selge den.

Hva en bil faktisk koster deg er hva du betalte for den, hva det koster å eie den (vedlikehold og andre driftskostnader) og hva verdifallet er når du selger den. Og verdifallet kan ofte utgjøre den største kostnaden.

Hvor stort verdifall ulike el-biler vil ha er ganske så usikkert, men du kan anta at det vil kunne være mye. Hovedårsaken er den raske utviklingen av teknologien, slik at den bilen du kjøper i dag vil være "gammeldags" om få år - og det vil påvirke bruktprisen sterkt.

Takk for svar! Om jeg får meg en elbil, så ser jeg for meg jeg kommer til å beholde den til den til "siste slutt"!

Hei!

Jeg har elbil, er strålende fornøyd :-) 

Du kan lade i enhver vanlig stikk kontakt, en natt og full ladet eller du kan hutiglade tar 20 min.

Det er lite vedlikehold, 

Tesla som kommer er i aluminium og ruster ikke heller :-)

Vi sparte flere tusen kr pr mnd på å kjøpe oss en nissan leaf.

Tesla som vi bestiller Tesla X kommer i slutten av 2014, den kjører over 50 mil før den må hurtiglades, ladingen vil ta 90 selunder, det vil opprettes hurtigladerstasjoner over hele Norge av Tesla. Det er en firehjulstrekker, litt større enn Tesla S og med plass for 7 voksne. Den er større en tesla S, som har plass til 5 voksne og 2 barn.

Elbiler kommer nok til å bli mye en bil for de bilfrelste, det er høy kjørekomfort, ikke noe støy, de er høyteknologiske, og det er ikke tenkt at man skal bytte batteri, batteriene skal vare bielsn levetid!

Men skulle man få "motorhavari", blir batteriprisene stadig lavere, de har sunket med flere titusentall pr år :-) Jeg er syk i dag så jeg klarer ikke skrive alt jeg vil :-)

Men bestille prøvekjøring med en elbil og jeg tror du er solgt :-)

Som vår jaguarnabo sa :-) han kjører elbil for komforten, og ikke for å være miljøvennlig.

Jeg har kjørt roadster, hadde jeg ikke vært gift og hadde hatt barn, hadde jeg kjøpt denne :-)

Takk for svar! nå fikk jeg bare enda mer lyst på elbil:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...