Gå til innhold

Hvorfor blir bollene/rundstykkene mine alltid flate?:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hever dem i halvannen time ca i romtemperatur og under plast. Jeg bruker alltid kaldt/lunken væske når jeg blander ut gjæren. Bakverket hever som hare det, men omtrent alltid på slutten av hevetiden og i det jeg skal sette dem inn i ovnen så flater de helt ut og noen ganger blir de så flate som en pizzabunn :-/

 

Hva gjør jeg feil??



Anonymous poster hash: f472c...3ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker kroppstemperert væske og forhever bakverket i 1 time. Etter utbaking lar jeg bollene / brødet stå på benken under et klede mens ovnen blir varm, altså max. 20 min. Funker som bare det.

 

Om du hever deigen for lenge så faller den gjerne sammen så kutt ned hevetiden til en time, det skal holde om du bruker lunken væske i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk lunken væske til og røre ut gjæren i. Tørrgjær tåler høyere temperatur enn annen gjær. Du må også bruke nok gjær i forhold til deigens størrelse. Bruker du mindre gjær, må det heves lener.

Etterheving er viktigere en forheving. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hever dem i halvannen time ca i romtemperatur og under plast. Jeg bruker alltid kaldt/lunken væske når jeg blander ut gjæren. Bakverket hever som hare det, men omtrent alltid på slutten av hevetiden og i det jeg skal sette dem inn i ovnen så flater de helt ut og noen ganger blir de så flate som en pizzabunn :-/

 

Hva gjør jeg feil??

Anonymous poster hash: f472c...3ea

 

Sannsynligvis lar du bollene heve altfor lenge.

I oppskriftene står det at boller skal heves i 30 - 45 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...