Gå til innhold

Føler meg "annerledes" etter to dager på Cipralex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hva er vanlig? Flere enn 5%, 20%, 50%?

 

2. Ja, det er mulig. Tidlig og skikkelig effekt kan være et tegn på bipolar depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig og skikkelig effekt kan være et tegn på bipolar depresjon.

 

Hvis noe "kan" være et tegn på noe annet, hvordan kan det da være et tegn... jeg mener, hva slags kunnskap gir det oss at noe kan være et tegn på noe (annet).

 

Helt typisk psykiatri å operere med kunnskap av typen "hvis TV'en står på, da KAN det være TV2 som står på. Videre så kan det også være Davy Wathne som prater".

 

Vittig!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1) Er dette vanlig?

 

Nei, det "vanlige" er at det tar 2-4 uker før du merker effekt.

 

2) Er det teoretisk mulig å merke en bitteliten forskjell etter så kort tid?

 

 

Det er det sikkert. Dog, det er nok større sannsynlighet for at det er placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis noe "kan" være et tegn på noe annet, hvordan kan det da være et tegn... jeg mener, hva slags kunnskap gir det oss at noe kan være et tegn på noe (annet).

 

Helt typisk psykiatri å operere med kunnskap av typen "hvis TV'en står på, da KAN det være TV2 som står på. Videre så kan det også være Davy Wathne som prater".

 

Vittig!  ;)

Det er ikke typisk for psykiatri at et "soft sign" er det som utløser en grundigere undersøkelse av noe. Dette finner du i like stor grad i alle medisinske disipliner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noe "kan" være et tegn på noe annet, hvordan kan det da være et tegn... jeg mener, hva slags kunnskap gir det oss at noe kan være et tegn på noe (annet).

 

Helt typisk psykiatri å operere med kunnskap av typen "hvis TV'en står på, da KAN det være TV2 som står på. Videre så kan det også være Davy Wathne som prater".

 

Vittig!  ;)

 

Sånn er det i medisinen generelt!

Anonymous poster hash: e0024...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke typisk for psykiatri at et "soft sign" er det som utløser en grundigere undersøkelse av noe. Dette finner du i like stor grad i alle medisinske disipliner.

 

Absolutt, problemet er vel alle tegnene man finner... og hvor vilkårlig de forekommer alt etter hvem utreder er som person. Hadde en psykolog engang som mente jeg måtte gjennom et katarsis. Det var altså hans konklusjon. Tror "tegnene" kom fra en av CD'ene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er vanlig? Flere enn 5%, 20%, 50%?

 

2. Ja, det er mulig. Tidlig og skikkelig effekt kan være et tegn på bipolar depresjon.

(trådstarter her)

 

Skal man derfor stoppe hvis effekten kommer for tidlig og er det eventuelle "faresignaler"? Er det farlig om jeg har bipolar og tar Cipralex? Det er jo ikke akkurat slik at medisinen fungerer ennå, bare at jeg kjenner at noe er annerledes. Hvis jeg får god effekt etter en uke, er det fortsatt grunn til å mistenke bipolar? Tar 5mg foreløpig.

Anonymous poster hash: 83a59...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er vanlig? Flere enn 5%, 20%, 50%?

 

2. Ja, det er mulig. Tidlig og skikkelig effekt kan være et tegn på bipolar depresjon.

Gjelder det med bioolar alle AD? Feks Wellbutrin og Efexor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å svare men ta svaret med en klype salt siden jeg ikke er lege :)

 

I tilfellet bipolar så mangler man noe av signalstoffet (GABA) som "jevner ut" stemningsleiet, og med "litt ekstra" serotonin og/eller noradrenalin, så fyker man lett opp i høye stemningsleier.

 

HWW: Det gjelder vel kanskje SÆRLIG Efexor som også påvirker noradrenalin? Wellbutrin vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

(trådstarter her)

 

Skal man derfor stoppe hvis effekten kommer for tidlig og er det eventuelle "faresignaler"? Er det farlig om jeg har bipolar og tar Cipralex? Det er jo ikke akkurat slik at medisinen fungerer ennå, bare at jeg kjenner at noe er annerledes. Hvis jeg får god effekt etter en uke, er det fortsatt grunn til å mistenke bipolar? Tar 5mg foreløpig.

Anonymous poster hash: 83a59...9eb

 

 

Nei, dette er ikke nok til å være et faresignal. Du kan godt ha god antidepressiv effekt etter en uke uten at det betyr at du er bipolar. Får du effekt på 5 mg er det heller ingen grunn til å øke dosen. Diskuter med legen din.

 

Et faresignal vil det først være hvis du føler deg unormalt oppstemt, energisk, aktiv, pratsom, søvnløs osv. Det vil være ganske åpenbart for både deg selv og omgivelsene.

 

Generelt når det gjelder bipolar og AD: Det er omdiskutert i hvilken grad AD kan føre til manisk "switch". De fleste tror nok det er en viss risiko. De gamle trisykliske og Efexor anses som verstinger. Som issomethingwrong er inne på kan det ha med noradrenalin å gjøre. Wellbutrin anses for å ha mindre sjanse for switch. Mye av dette er basert på anekdotisk bevis og "jeg hørte noen si...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

(trådstarter her)

 

Skal man derfor stoppe hvis effekten kommer for tidlig og er det eventuelle "faresignaler"? Er det farlig om jeg har bipolar og tar Cipralex? Det er jo ikke akkurat slik at medisinen fungerer ennå, bare at jeg kjenner at noe er annerledes. Hvis jeg får god effekt etter en uke, er det fortsatt grunn til å mistenke bipolar? Tar 5mg foreløpig.

Anonymous poster hash: 83a59...9eb

 

Du skal fortsette å ta medisinen slik det er avtalt med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder det med bioolar alle AD? Feks Wellbutrin og Efexor?

Takk for svar. Det ga meg noen svar på det jeg har lurt på. Utover det kan vel det med

Skal prøve å svare men ta svaret med en klype salt siden jeg ikke er lege :)

 

I tilfellet bipolar så mangler man noe av signalstoffet (GABA) som "jevner ut" stemningsleiet, og med "litt ekstra" serotonin og/eller noradrenalin, så fyker man lett opp i høye stemningsleier.

 

HWW: Det gjelder vel kanskje SÆRLIG Efexor som også påvirker noradrenalin? Wellbutrin vet jeg ikke.

Takk for godt forklarende svar :) Det ga meg noen svar

Men det jeg stusser litt på, er jo at dette like gjerne kan gjelde tilbakevendende depresjon og ikke bare bipolar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det ga meg noen svar på det jeg har lurt på. Utover det kan vel det med

Takk for godt forklarende svar :) Det ga meg noen svar

Men det jeg stusser litt på, er jo at dette like gjerne kan gjelde tilbakevendende depresjon og ikke bare bipolar?

 

http://bipolar2.no/bipolar_depresjon.html

 

Her menes det at tilbakevendende depresjoner er en del av en bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer depresjon; unipolar og bipolar.

 

Ja, men hvis du stadig har tilbakevendende unipolare depresjoner, så kan du likevel ha en lidelse innen det bipolare spekter (hevdes det i artikkelen).

 

Hvis du har en depresjon som har en klar årsak er det vel noe annet.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...