Gå til innhold

Nevrobiologisk bakgrunn for bipolaritet kontra depresjon (kontra den friske hjerne)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg det?

 

Fikk en forklaring av en litt(?) alternativ psykiater-venn som sa de maniske fasene handlet om at man egentlig var deprimert, men prøvde å heve seg over det.

 

Hadde håpet det fantes en mer vitenskapelig fundert forklaring, men ser ikke helt for meg hva det skulle være? Ukontrollerte eller syklisk hemmende og stimulerende nervesignaler med korresponderende minkning og økning i utskillelse av signalstoffer, som trigges av et eller annet? Ettersom bipolare vil reagere annerledes på SSRI enn vanlig deprimerte, tenker jeg... Og er det så noen forskjell i mekanismene bak BP1 kontra BP2, annet enn at de kanskje bare varierer i styrke?



Anonymous poster hash: 8158c...af9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig deprimert????? Når man er så euforisk lykkelig at man skremmer vannet at de rundt seg. Nei det nekter jeg å tro.

Det er hjernekjemifeil! Helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig deprimert????? Når man er så euforisk lykkelig at man skremmer vannet at de rundt seg. Nei det nekter jeg å tro.

Det er hjernekjemifeil! Helt klart.

 

Kompenserende... Interessant tanke, men ikke vet jeg og det er derfor jeg spør :)

Anonymous poster hash: 8158c...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk, men siktet mer etter en biokjemisk forklaring på depresjon og bipolaritet, ikke filosofi. :)

Anonymous poster hash: 8158c...af9

 

 

Hehe, poenget var at ting kan ha forklaringer på ulike former/nivåer uten å ekskludere hverandre... jeg kan f.eks. si at "jeg er opptatt av politikk fordi jeg mener det er viktig å engasjere seg for fellesskapet". På en annen side er alt ved et menneske (samt alt annet) forklart ut i fra fysikkens regler. Interessen for politikk er jo bare kjemiske reaksjoner.  ;)

 

Tross dette syns jeg uttalelsene hørtes ut som svada, men det er nå så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mangler sterke teorier om hva som forårsaker bipolar, bortsett fra at arvelighet anses å være høy. Din psykiater-venns forklaring høres ut som den klassiske psykoanalytiske. Den er i disfavør for tida, men jeg ser ikke større grunn til å avvise den enn andre hypoteser.

 

En biokjemisk forklaring i seg selv tar en uansett ikke langt nok. La oss si man er deprimert fordi man har for lite serotonin eller manisk fordi man har for mye noradrenalin — hva så? Spørsmålet er jo hva som har påvirka mengden av signalstoffer i utgangspunktet. Litt av det som undersøkes i forhold til biologiske tilnærminger til bipolar nå:

- Glutamat er det nye hotte; serotonin, dopamin etc. er ut. Ketamin, et gammelt bedøvelsesmiddel, er på vei til å bli revitalisert som hurtigvirkende antidepressiva.

- Sammenheng mellom betennelsestilstander og stemningslidelser? Litiums betennelsesdempende egenskaper fører til stemningsstabilisering?

- Sammenheng mellom bipolar og stoffskiftetilstander?

- Sammenheng mellom søvn/døgnrytme og lys og stemningslidelser.

 

Denne forskningen gir håp i forhold til nye og bedre behandlingsmetoder, men den gir oss ikke nødvendigvis som mye ny kunnskap om hva som forårsaker stemningslidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall genetisk uansett hva som er galt oppi hjernen og små ting som for lite søvn uansett grunn eller å bli forelsket kan utløse episoder hos disponerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...