Gå til innhold

Greit?


TulleKoppen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var en gang en skomaker, som ikke klarte å fikse sko med demping i sålen. Så han ringte til 1881 og forhørte seg. Han fikk nå et svar, og siden den gang har han fikset sko med demping i sålen. Men alle kjøper nye sko, for de vet at denne skomakeren herper sko med demping mer enn han reparerer. Moralen er: never EVER give up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang en skomaker, som ikke klarte å fikse sko med demping i sålen. Så han ringte til 1881 og forhørte seg. Han fikk nå et svar, og siden den gang har han fikset sko med demping i sålen. Men alle kjøper nye sko, for de vet at denne skomakeren herper sko med demping mer enn han reparerer. Moralen er: never EVER give up.

 

Whatever.

Anonymous poster hash: 05986...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man er i stand til å jobbe synes jeg ikke det er greit å sitte på ræva å motta trygd nei.

 

Men jeg er fullt klar over at små, tilrettelagte stillinger, som man hadde trengt, ikke vokser på trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er i stand til å jobbe synes jeg ikke det er greit å sitte på ræva å motta trygd nei.

 

Men jeg er fullt klar over at små, tilrettelagte stillinger, som man hadde trengt, ikke vokser på trær.

 

Der er vel mye av kjernen i problemet. Altså at arbeidsmarkedet nesten ikke tar inn folk med lavere arbeidskapasitet.

 

Så finner noen det for godt å legge all skyld for ledighet på trygdede med noe restarbeidsevne. Man kan jo lure på om hensikten da er å finne påskudd til reduksjon av trygdeytelser. Det er nå det noen på borgerlig side vil. At det finnes en del folk som uberettiget mottar trygd, er nok sikkert, men motviljen til å plassere et rett fordelt ansvar for ledighet er påfallende.

 

Hvis folk utenfor og på kanten av arbeidslivet i større grad kunne kombinere trygd med arbeid uten å miste (nesten) alle ytelser, kunne noe arbeidsinnsats for trygdede med restarbeidsevne blitt gjennomført. I stedet fikk regjeringen redusert det beløpet trygdede kunne ha i lønnsinntekt uten tap av ytelser til noen få tusen.

 

Noe av resultatet er at en del trygdede går rundt med dårlig samvittighet for å ikke være i jobb mens arbeidsmarkedet ikke vil ha dem. Da er ikke ansvaret rett plassert.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er i stand til å jobbe synes jeg ikke det er greit å sitte på ræva å motta trygd nei.

 

Hvem skal avgjøre om noen ikke er i stand / er i stand til å jobbe? I dette tilfellet meg? Må jeg gjøre det selv? Det klarer ikke jeg i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal avgjøre om noen ikke er i stand / er i stand til å jobbe? I dette tilfellet meg? Må jeg gjøre det selv? Det klarer ikke jeg i alle fall...

Hei!

 

Egentlig er det ikke så vanskelig.

 

Hvis det offentlige brukte min kompetanse, dvs satte meg til å feks finne datafeil ville dette interessert meg såpass at jeg hadde gladelig gått på jobb hver dag, og det ville vært bra for meg.

 

Hadde de satt meg til å måke snø, hadde jeg ikke vist hvor starte og når jeg starter er jeg så nøye at jeg måker alle de nye snøfnugg som faller og blir så opptatt av at linjene må være helt nøyaktige og rette.

 

Det er logikk som mangler, mer enn vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er jobber til alle, ikke engang til alle fullt friske, er det meningsløst å prøve å gi dårlig samvittighet til de som ikke klarer å jobbe. Mer irriterende er det for oss som kunne ha jobbet litt, eller mye, om det var den rette jobben, som ikke finnes.

 

Nå har jo mennesket brukt de siste ti tusen årene på å gjøre verden mindre anstrengende, og nå trenger nesten ingen å jobbe, men likevel er det er jævla mas om at arbeid er et gode, og en plikt, og nei, jeg kjøper ikke argumentasjonen.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når andre faktisk sliter for å fø på meg, så vil jeg respektere at de sier dette er drøyt. Jeg liker heller ikke å påberope meg ulike rettigheter fordi jeg "vet" at jeg har krav på de. Alle kan prøve hardere, og hvordan kan jeg vite hvor hardt jeg prøver, det er ikke som jeg lever inne i et annet menneskes kropp.

 

Det er visst mange, både folk i jobb og folk uten jobb, som ikke har fatt med seg NAV sin definisjon av restarbeidsevne. Hvis noen med nedsatt arbeidskraft på grunn av helsesvikt ikke kommer inn på arbeidsmarkedet etter lang tids prøving, defineres deres restarbeidsevne av NAV til 0.

 

Pussig? Kanskje det, men det er faktisk arbeidsmarkedet som bestemmer om de har bruk for en trygdet person. Dette kan for noen kan gi inntrykk av å være naving, men i dette tilfelle er svikten i arbeidsmarkedet. Og i så fall kan ikke den trygdede klandres og behøve å ha dårlig samvittighet til tross for at vedkommende opplever å kunne tilby noe arbeidskraft. Selv om uføretrygd skulle bli resultatet, betyr det ikke at den aktuelle personen er "kassert" for evig og alltid i arbeidsmarkedet, i hvert fall ikke med de nye reglene som etter hvert kommer (Da kan uføretrygde ha mer inntekt uten å miste all sin ytelse fra NAV). Og det betyr heller ikke at folk på AAP eller uføretrygde er mindreverdige mennesker. Var det til litt trøst? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...