Gå til innhold

Klønete psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med BDD. Når jeg var 22 år så begynte jeg å gå til en psykolog, etter mange samtaler med han så våget jeg å fortelle om BDD tankene. Jeg hadde skrevet et brev til han fordi jeg ikke klarte å si det med egne ord. Responsen på det var at han sa han ikke kunne si til meg at jeg var pen eller kommentere utseende mitt, videre sa han til meg - har du sett hvor mange stygge tryner det er på tv?, jeg tenkte i mitt stille sinn at nei jeg har faktisk ikke sett det. Og folk med BDD greier ikke se andre enn seg selv.  Det jeg hadde håpet han skulle svare meg var at jeg så ut som en normal jente, ikke om jeg var pen eller ikke.

 

Jeg begynte derfor å se om jeg så noen som var styggere enn meg på tv, og det har jeg aldri gjort. Jeg mente og mener fremdeles at jeg ikke ser normal ut, og dermed ikke kan jobbe, være sammen med andre og at jeg tror kjæresten min er utrolig flau over meg.

 

På en måte vet jeg at jeg må ha noen normale trekk, da jeg har øyne, nese ører, munn, hår på hode.  

 

Men jeg er fremdeles oppmerksom når jeg ser tv og tenker om det er stygge mennesker der. Men jeg ser aldri noen som er stygge. Mens jeg selv føler meg veldig stygg.

 

Hva synes dere om måten denne psykologen svarte meg på?



Anonymous poster hash: 37629...f3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste en gang en liste over feilslåtte behandlingsforsøk. Kan sitere et par eksempler:

 

"Male, 25, HOCD (tvangstanker om homofili) sufferer"

"I was told by my psychologist that being gay is nothing to be ashamed of. That is not my problem, I fully respect gay rights and gay people. After being told this, I had (non-intrusive) suicidal thoughts for 5 months. I'm lucky to be alive today"

 

"Female, 28, Harm OCD sufferer"

"I had intrusive thoughts about harming my child. I told my psychiatrist, and just to be on the safe side, she notified the social services"

 

Jeg tror det er en hårfin balanse mellom å skape trygghet og å utfordre de angstskapende tankene. Men uansett er det nok ekstremt viktig at du ikke behandles for det du frykter mest at du er, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte skjønner jeg strategien til psykologen — hvis han hadde forsikra deg om at du så normal ut ville dette vært en ytre bekreftelse som antagelig bare ville befesta en tenkemåte om at du trenger ytre validering etc. Det blir som å forsikre en anorektiker om at hun er slank, det virker helt mot sin hensikt.

 

Kommentaren om stygge tryner på tv var klønete og lett og mistolke, det er jeg enig i. Det høres ut som BDD-problematikken gir deg betydelige problemer som du bør få hjelp for. Går du fortsatt til denne psykologen? I så fall bør du si akkurat det du har sagt her til ham og du må komme inn på alle tankene og følelsene som knytter seg til din oppfatning om at du er stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang en liste over feilslåtte behandlingsforsøk. Kan sitere et par eksempler:

 

"Male, 25, HOCD (tvangstanker om homofili) sufferer"

"I was told by my psychologist that being gay is nothing to be ashamed of. That is not my problem, I fully respect gay rights and gay people. After being told this, I had (non-intrusive) suicidal thoughts for 5 months. I'm lucky to be alive today"

 

"Female, 28, Harm OCD sufferer"

"I had intrusive thoughts about harming my child. I told my psychiatrist, and just to be on the safe side, she notified the social services"

 

Jeg tror det er en hårfin balanse mellom å skape trygghet og å utfordre de angstskapende tankene. Men uansett er det nok ekstremt viktig at du ikke behandles for det du frykter mest at du er, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Men er mennesker stygge egentlig? skal man gå rundt å si at gamle damer med rynker er stygge? noen synes kanskje det, mens andre synes ikke det. Er meningsløst å prøve å få meg til å godta at jeg er stygg Det var slik jeg følte det. At jeg skal begynne å godta at jeg selv er stygg.

 

Men jeg hadde jo kjærester på den tida, og jeg begynte å tenke at de bare var sammen med meg fordi de var desperate etter å ha sex.

 

Min nye psykiater nå sier heldigvis at jeg ser normal ut, men jeg greier jo ikke tro det selv da.

Anonymous poster hash: 37629...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men er mennesker stygge egentlig? skal man gå rundt å si at gamle damer med rynker er stygge? noen synes kanskje det, mens andre synes ikke det. Er meningsløst å prøve å få meg til å godta at jeg er stygg Det var slik jeg følte det. At jeg skal begynne å godta at jeg selv er stygg.

 

Men jeg hadde jo kjærester på den tida, og jeg begynte å tenke at de bare var sammen med meg fordi de var desperate etter å ha sex.

 

Min nye psykiater nå sier heldigvis at jeg ser normal ut, men jeg greier jo ikke tro det selv da.

Anonymous poster hash: 37629...f3d

 

 

Ja, det blir som å fortelle en person som er redd for å være homofil at det er greit å være homofil. Det er ikke den riktige måten å behandle et problem på.

 

Du må få adressert TANKENE om at du er stygg, og at det er greit å ha tanker om å være stygg uten at du er stygg, hvis du skjønner. Det er en vesentlig forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir som å fortelle en person som er redd for å være homofil at det er greit å være homofil. Det er ikke den riktige måten å behandle et problem på.

 

Du må få adressert TANKENE om at du er stygg, og at det er greit å ha tanker om å være stygg uten at du er stygg, hvis du skjønner. Det er en vesentlig forskjell der.

Men da burda han kanskje fortelle meg det slik du sier her til meg. Det eneste han sa til meg var denne kommentaren, også avsluttet han timen uten å utdype noe mer.

Anonymous poster hash: 37629...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Men da burda han kanskje fortelle meg det slik du sier her til meg. Det eneste han sa til meg var denne kommentaren, også avsluttet han timen uten å utdype noe mer.

Anonymous poster hash: 37629...f3d

 

 

Ja nettopp, og det er derfor jeg personlig synes denne uttalelsen passer i "hall of shame" sammen med de to andre jeg refererte til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp, og det er derfor jeg personlig synes denne uttalelsen passer i "hall of shame" sammen med de to andre jeg refererte til..

Jeg har prøvd å tenke på to måter - jeg er så opptatt av hvordan jeg skal tenke nemlig, og hvilken psykologi som passer meg best :)

 

1. jeg kan ta meg noen øl, gi blaffen i verden. Se på meg selv og alle disse trynene som stygge og at vi sammen bare får ha vår svarte humor. Og bare le av hele greia.

 

2. Eller at jeg sitter her med urteteen min og har goda tanker om mennesker, og ser det gode og vakre i hvert et menneske og ikke se et eneste stygt menneske.

 

Jeg har prøvd begge deler :), men det blir fort litt for mange øl og det er ikke sunt for helsa, i tillegg får jeg flere rynker.

Anonymous poster hash: 37629...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har prøvd å tenke på to måter - jeg er så opptatt av hvordan jeg skal tenke nemlig, og hvilken psykologi som passer meg best :)

 

1. jeg kan ta meg noen øl, gi blaffen i verden. Se på meg selv og alle disse trynene som stygge og at vi sammen bare får ha vår svarte humor. Og bare le av hele greia.

 

2. Eller at jeg sitter her med urteteen min og har goda tanker om mennesker, og ser det gode og vakre i hvert et menneske og ikke se et eneste stygt menneske.

 

Jeg har prøvd begge deler :), men det blir fort litt for mange øl og det er ikke sunt for helsa, i tillegg får jeg flere rynker.

Anonymous poster hash: 37629...f3d

 

 

Det er vel ingen skade i en øl, så lenge det ikke blir altfor mange :) Personlig synes jeg den øverste strategien høres veldig fin ut iblant.

 

Lev livet og gi blaffen i hvordan du tror du ser ut. Både stygge og pene mennesker kan ha fantastiske liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...