Gå til innhold

Kjøpe gammelt hus/ feller og unngå?

Anbefalte innlegg

Har dukket opp et gammelt hus fra 1950-tallet der vi ønsker og bygge og bo:)

Perfekt tomt, kjempestor.

MEN, huset er ikke pusset opp på 30 år, det er råkjeller og sikkert litt råte her og der... Og det er lite.

Når man først finner drømmeprosjektet, så går det gjerne fort, fort med budgivning ol. så det haster jo litt.

Hvordan går vi frem for og finne ut om dette er "katta i sekken" eller et godt kjøp?

Fagmann? Leies det til slike formål noe sted? (bor rett utenfor oslo)

Og hva med tomten, og om det er lov og bygge ut huset?
Megler var ikke sikkert?? Er det kommunen som skal kunne svare oss på det?
Og kan de svare fort på slikt?

Noen med erfaringer med store oppussingsobjekt?
Dette huset må totalrenoveres, innrede en råkjeller til rom/liten leilighet + bygge ut huset 2 soverom og en gang + terrasse:)

Har lyst, men er litt redd for og "drite oss ut" hehe:))

Anonymous poster hash: 14f52...460

Fortsetter under...

Vi var i tilsvarende situasjon og lurte på å kjøpe et oppussingsobjekt (enebolig). Vi ble sterkt frarådet det av en venn av oss som er eiendomsmegler. Han sa at det koster mye mer å pusse opp enn man tror, og så vil det være skjulte feil og mangler som dukker opp underveis til nye store omkostninger, det er altfor uforutsigbart sa han. Så vi har lagt den tanken vekk.

Men hvis dere har flust med penger til oppussing, og god tid, og virkelig finner drømmehuset, så gå i gang.

Regne med følgende store utgifter: Drenering (hvis det ikke nylig er drenert) kan komme på 100.000-200.000  avhengig av størrelsen på huset. Etterisolering av yttervegger kan komme på minst det samme. Nytt tak = ??  Må du pusse opp et kjøkken eller bad kan det komme på minst 50.000 pr stk. 

I tillegg til dette kommer de "mindre" utgiftene på legging av nye gulv, tapetsering eller maling av vegger og tak, osv. Der kommer det jo an på mengden rom og størrelser.

Og ja, jeg ville nok tatt med meg en fagmann til å gi dere råd, som kan undersøke ikke minst vedr råte, tilstanden av huset, reiseverket, taket, grunnmuren osv.

MEN, huset er ikke pusset opp på 30 år, det er råkjeller og sikkert litt råte her og der... Og det er lite.

Når man først finner drømmeprosjektet, så går det gjerne fort, fort med budgivning ol. så det haster jo litt.

Hvordan går vi frem for og finne ut om dette er "katta i sekken" eller et godt kjøp?

Dette huset må totalrenoveres, innrede en råkjeller til rom/liten leilighet + bygge ut huset 2 soverom og en gang + terrasse:)

Jeg bor i et hus fra 1960, og vet du må bruke nesen når du ser deg rundt i rommene. Det skal ikke lukte ubehagelig, ikke i kjelleren heller. Er det ordentlig kjellerlukt, er det mest sannsynlig ikke tørt der. Er det saltutslag på veggene i kjelleren, er det meget mulig at dreneringen rundt huset ikke er bra nok, om den i det hele tatt eksisterer. 

Be om tilstandsrapport og datering på det elektriske anlegget. Sjekk at det er nyere sikringsskap (digitalt). Hold en lighter ved alle vinduene, for å se om de er tette nok. Litt vil de nok alltid trekke, dersom vinduene ikke er skiftet ut i de siste årene.

Takstein? Er den hel? Avtrekk/ventilasjon på bad og toalett må være bra. Virker badet fuktig? Har det vært lekkasje noen gang? Sjekk alle rom for mugg i krinker og kroker. 

Vær kritisk, om dere ikke tenker å pusse opp mye selv!

Vi var i tilsvarende situasjon og lurte på å kjøpe et oppussingsobjekt (enebolig). Vi ble sterkt frarådet det av en venn av oss som er eiendomsmegler. Han sa at det koster mye mer å pusse opp enn man tror, og så vil det være skjulte feil og mangler som dukker opp underveis til nye store omkostninger, det er altfor uforutsigbart sa han. Så vi har lagt den tanken vekk.

Men hvis dere har flust med penger til oppussing, og god tid, og virkelig finner drømmehuset, så gå i gang.

Regne med følgende store utgifter: Drenering (hvis det ikke nylig er drenert) kan komme på 100.000-200.000  avhengig av størrelsen på huset. Etterisolering av yttervegger kan komme på minst det samme. Nytt tak = ??  Må du pusse opp et kjøkken eller bad kan det komme på minst 50.000 pr stk. 

Enig i konklusjonen din, men anslagene dine er altfor beskjedne. Å pusse opp et bad fra bunnen (hvilket nærmest er påkrevet om man skal gjøre noe) er vanskelig å få til under 200-300.000. Går fort vekk det samme på kjøkkenet, om du skal fikse overflater og gulv i tillegg til ny innredning og hvitevarer.

Det er jo spennende og sjarmerende med gamle hus! Men de aller, aller fleste undervurderer  hva det koster å renovere og pusse opp. Om man skal bygge nytt (nye) bad og kjøkken, legge alt nytt elektrisk, nye stigeledninger, soilrør +++ (som man ofte må) blir det fort vekk dyrere å renovere enn å bygge helt nytt. Årsaken er selvfølgelig at renovering er håndarbeid, og krever svært mange timer, mens nye hus er industri og moduler, og kan gjøres langt billigere.

*Rekker opp hånden*: Erfaren! Har pusset opp to hus "fra bånn".

Jeg regner med at kommunen kan antyde på en telefon, muligheten for å bygge ut. 

Dersom jeg skulle kjøpt oppussingsobjekt ville jeg ha hatt nok penger til å pusse opp en del før jeg flyttet inn. Som bad og fått ferdig en god del rom. 

Rør, elektrisk og drenering koster en del. 

Men det må da være mulig å få et bad til 150 000-200 000 også. Det kommer vel an på størrelse og standard. 

Forsøk å sett opp et budsjett, og få noen som kan bygg til å se igjennom om det er realistisk. Når du pusser opp alt fra grunnen av får du alt nytt, og du vet at jobben er gjort riktig. 

Annonse

Er også erfaren, og helt enig med resten i tråden - opppussing er langt mer kostbare saker enn man gjerne tror når man drømmer ;) Ta med en fagmann og gjerne også en arkitekt på befaring, evt gå gjennom tilstandsrapporten med en arkitekt - det gjorde vi (og bød ikke etterpå for å si det sånn...).

Kommunen kan svare o m t r e n t l i g på hva dere får lov til å bygge ut på tomta, og hva dere evt får/ ikke får mhtutbygging av huset. Dette er veiledende - dere får ingen garanti på telefonen, men rådene er verd å høre på. 

Her må dere gå forsiktig frem og ikke minst MÅ dere bruke en fagmann. Så gammelt hus som det ikke har blitt gjort noe med år 30 er en risikosport.

Kjøpe noe sånt når det blir lagt ut for salg hadde jeg ikke gjort, tiden blir for knapp til å gjøre skikkelig undersøkelser.

Jeg er handy, men noe sånt hadde jeg ikke orket å gått på og når jeg er ferdig så sitter der fortsatt med ett gammelt hus.

Jeg hadde uten tvil bygget meg nytt hus med alle de fordelene det medfører og prisen behøver ikke å bli noe høyere heller.

Endret av mrxx

Her må dere gå forsiktig frem og ikke minst MÅ dere bruke en fagmann. Så gammelt hus som det ikke har blitt gjort noe med år 30 er en risikosport.

Kjøpe noe sånt når det blir lagt ut for salg hadde jeg ikke gjort, tiden blir for knapp til å gjøre skikkelig undersøkelser.

Jeg er handy, men noe sånt hadde jeg ikke orket å gått på og når jeg er ferdig så sitter der fortsatt med ett gammelt hus.

Jeg hadde uten tvil bygget meg nytt hus med alle de fordelene det er.

Den som antydet 50.000,- pr. rom for å renovere kjøkken og bad er helt på bærtur, gang hver pris med 4 så har du antagelig tatt i nok.

Og ang. det å bygge leilighet i kjelleren - det må det nok søkes om og det er mange kriterier som må oppfylles der - rømningsveier, lysinngang (dvs. størrelse på vinduer), høyde under taket osv.

Med mindre dere skiter penger, er ekstremt handye selv og/eller kjenner snekkere, elektrikere og rørleggere som stiller opp rimelig for dere så er dette et dyyyyyyrt og tidkrevende prosjekt. Kanskje det blir billigere å rive hele skiten og bygge nytt? Det er sikkert lke enkelt i alle fall. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...