Gå til innhold

På psykologjakt. Hvilken behandlingsmetode bør de være gode på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regner med jeg har K-PTSD eller blandet personlighetsforstyrrelse. Tidvis angst og depresjon som følge av dette.

 

Hvilken behandlingsform er best for de grunnleggende lidelsene? Ser da her bort fra selve personkjemien med psykologen.

 

De fleste psykologer ser ut til å være spesialisert i kognitiv terapi, men er det egentlig det jeg bør gå for?



Anonymous poster hash: f6abe...3c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør sette deg litt inn i hva kognitiv og dynamisk terapi innebærer og velge terapiform ut fra hva du selv har mest tro på.

Er det slik at dynamisk terapi (alltid?) tar lengre tid enn kognitiv terapi? Det er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sette deg litt inn i hva kognitiv og dynamisk terapi innebærer og velge terapiform ut fra hva du selv har mest tro på.

 

Jeg vil heller velge metode basert på hvilken som har vist seg å ha best effekt på nevnte lidelser. Vet marsha linehan-metoden er god for EUPF, men hva med K-ptsd?

Anonymous poster hash: f6abe...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel bruker man flere timer i psykodynamisk terapi enn i kognitiv terpai, ja, men det fins korttidsvarianter av psykodynamisk terapi også. I klassisk psykodynamisk terapi avtaler man ingen slutt med pasienten, det er pasienten selv som bestemmer når han vil avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For PTSD er det vel bare traumefokusert kognitiv terapi og EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing) som anbefales av NICE. Synes imidlertid denne artikkelen var interessant; du kan jo ev. også ta kontakt med avdeling for personlighetspsykiatri ved Ullevål og høre om de har erfaringer med kombinasjonen PF/PTSD og hvilken behandlingsform de anbefaler.

 

http://www.recoveryonpurpose.com/upload/Psychodynamic%20Approaches%20to%20Treatment%20of%20PTSD.pdf



Anonymous poster hash: b7351...f93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For PTSD er det vel bare traumefokusert kognitiv terapi og EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing) som anbefales av NICE. Synes imidlertid denne artikkelen var interessant; du kan jo ev. også ta kontakt med avdeling for personlighetspsykiatri ved Ullevål og høre om de har erfaringer med kombinasjonen PF/PTSD og hvilken behandlingsform de anbefaler. http://www.recoveryonpurpose.com/upload/Psychodynamic%20Approaches%20to%20Treatment%20of%20PTSD.pdf Anonymous poster hash: b7351...f93

Jeg mener å ha lest at nhd anbefaler metakognitiv terapi for ptsd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at nhd anbefaler metakognitiv terapi for ptsd...

Nettopp derfor er det verdifullt at også andre terapiretninger løftes frem her inne, som f.eks. drøftet i artikkelen det ble linket til.

Anonymous poster hash: 6e45d...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den terapeutiske relasjonen teller mer enn 60% av utfallet i terapi er godt dokumentert. Heng deg derfor ikke opp i hvilken metode som blir benyttet, men finn en terapeut du er fortrolig med og som vil skreddersky en terapiform som passer for deg. Du er et unikt individ med en unik bakgrunn og med en unik personlighetsstruktur. En blanding av forskjellige terapiformer opparbeidet av terapeuten og tilpasset deg vil mest sannsynlig være den mest effektive. 



Anonymous poster hash: e6b32...601
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...