Gå til innhold

Endelig er det bevist det jeg alltid har visst :)


Togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man blir bedre til å bruke en sans hvis man jobber med den. Har man færre sanser jobber man hardere med dem man har. Ikke noe mystisk med dette. Man kan tillmed utvikle ekkolokalisering som en flaggermus hvis man trener nok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om boken Åndenes Hus. Om den gamle damen som halve livet var blind (men veldig god hørsel) men i andre halvdel av livet ble det byttet om (eller var det motsatt)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har alltig visst at når en sans er svekket, så forsterker det de andre sansene - men her kom det endelig konkrete bevis på hva som egentlig skjer :)

 

Det er et paradoks at alle mente jeg ville få en helt ny opplevelse av naturen etter at jeg fikk høreimplantat, mens jeg følte jeg fikk dårligere naturopplevelser av det ;) Jovisst kunne jeg høre lyder jeg ikke hadde hørt før (bekkebrus og fuglekvitter), men jeg mista "naturens farger"..så ikke lenger de dyrene jeg før så osv;)

 

Jeg liker nok best å gå i naturen uten å høre, for da er opplevelsen spesielt god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel noe som folk flest har trodd/visst lenge, men det er ikke lenge siden at jeg leste at dette bare var en av mange myter rundt mennesker med funksjonsnedsettelser. Det sies jo også at blinde hører bedre enn andre, men også dette ble det hevdet var en myte i den teksten jeg leste. Husker dessverre ikke hvor jeg leste disse påstandene om at det bare var myter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel noe som folk flest har trodd/visst lenge, men det er ikke lenge siden at jeg leste at dette bare var en av mange myter rundt mennesker med funksjonsnedsettelser. Det sies jo også at blinde hører bedre enn andre, men også dette ble det hevdet var en myte i den teksten jeg leste. Husker dessverre ikke hvor jeg leste disse påstandene om at det bare var myter.

Ja, jeg har også hørt den at det kun er en myte at vi som er døve ser bedre enn andre - eller dvs. "legger merke til mer med synet" er vel mer riktig å si.... Det er derfor fint at man får bevis for at det faktisk ikke er en myte. Kjenner jo til blinde som har en helt fantastisk og ubegripelig hørselssans også :)

Endret av Togli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...