Gå til innhold

Noen mulighet for at jeg kan få lån, tro?


Lora

Anbefalte innlegg

Hei!
 
Lever i et lite konstruktivt forhold. Jeg har ett barn fra et tidligere forhold som jeg har foreldreansvar for alene.
 
Har lenge lekt med tanken på å flytte fra min samboer. Han er snill og grei, men ting fungerer ikke. I forbindelse med nye regler på boligmarkedet/lån de siste årene har jeg tenkt at jeg uansett ikke får lån. Det mener visst min samboer også..
 
Vi eier et hus sammen og har felles gjeld. Studielånet mitt er nedbetalt og jeg har ikke billån eller annet lån. Jeg har en årslønn på ca. 450.000 og har fast jobb.
 
Hva tror dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Lever i et lite konstruktivt forhold. Jeg har ett barn fra et tidligere forhold som jeg har foreldreansvar for alene.

 

Har lenge lekt med tanken på å flytte fra min samboer. Han er snill og grei, men ting fungerer ikke. I forbindelse med nye regler på boligmarkedet/lån de siste årene har jeg tenkt at jeg uansett ikke får lån. Det mener visst min samboer også..

 

Vi eier et hus sammen og har felles gjeld. Studielånet mitt er nedbetalt og jeg har ikke billån eller annet lån. Jeg har en årslønn på ca. 450.000 og har fast jobb.

 

Hva tror dere??

Ingen her har fasiten på det - ta kontakt med banken din - eventuelt flere. Vær forberedt mtp hva du ønsker, hvordan du skal greie det osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lever i et lite konstruktivt forhold. Jeg har ett barn fra et tidligere forhold som jeg har foreldreansvar for alene.

 

Har lenge lekt med tanken på å flytte fra min samboer. Han er snill og grei, men ting fungerer ikke. I forbindelse med nye regler på boligmarkedet/lån de siste årene har jeg tenkt at jeg uansett ikke får lån. Det mener visst min samboer også..

 

Vi eier et hus sammen og har felles gjeld. Studielånet mitt er nedbetalt og jeg har ikke billån eller annet lån. Jeg har en årslønn på ca. 450.000 og har fast jobb.

 

Hva tror dere??

Dette kommer vel an på om huset dere eier sammen er mer verdt enn lånet dere har på huset. Du trenger egenkapital for å kjøpe egen bolig, inntekten din er stor nok til å betjene et moderat lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve at samboeren din kjøper deg ut av boligen dere eier sammen eller at det blir solgt på det åpne markedet. Da vil du forhåpentligvis sitte med noe kapital? Alt ettersom hvor belånt boligen er. Når det gjelder lån er den regel at man kan låne 3 ganger sin inntekt. Det vil si at du da kan låne 3 ganger 450 000 kr. Men du kan også få et lån av husbanken i tillegg. Det har du krav på som alenemor. Du har også krav på bostøtte når du er alenemor og den tror jeg utgjør tre eller fire tusen per måned. Det varier noe fra kommune til kommune. Du skal derfor kunne greie å få deg en egen bolig/leilighet selv om du er alene. Du må ta kontakt med alle bankene, trygdekontoret og husbanken så hjelper de deg å regne på det. 

 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre er inne på må du nesten ta kontakt med en bank og spørre. Og da vil det ha betydning hva du kan få ut i egenkapital av nåværende bolig, lønn, kostnader etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at man må ha 15% i egenkapital for å få lån til bolig. Har du det? Vil boligen du eier med samboeren pr i dag ha nok overskudd ved salg til at du får 15% egenkapital til en ny bolig av den størrelsen du trenger/vil ha?

Det kan hende du ikke får drømmeboligen dog, det er ikke lett å være alene når man skal på boligmarkedet. Det kan hende du må fire på kravene på flere måter, både med hensyn til størrelse, standard og beliggenhet, for å få råd til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ha krav på hjelp fra husbanken gjennom kommunen. Da kan du få egenkapital der om du ikke har det. 

 

Reparerer forholdet eller gå ut av det.  Om du må leie kan det godt hende det dukker opp en hyggelig mann å kjøpe hus med senere. 



Anonymous poster hash: f02b3...88f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du kan ha krav på hjelp fra husbanken gjennom kommunen. Da kan du få egenkapital der om du ikke har det. 

 

 

Kan må "få" egenkapital gjennom kommunen?

Anonymous poster hash: 87f93...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan må "få" egenkapital gjennom kommunen?

 

Ja. Det kalles tilskudd til etablering.

 

Men det er ganske strengt mht hvem som kan få startlån og tilskudd, man må være i en livssituasjon med "varig lav inntekt". Og sånn bør det også være, det skal ikke brukes på unge par i etableringsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve at samboeren din kjøper deg ut av boligen dere eier sammen eller at det blir solgt på det åpne markedet. Da vil du forhåpentligvis sitte med noe kapital? Alt ettersom hvor belånt boligen er. Når det gjelder lån er den regel at man kan låne 3 ganger sin inntekt. Det vil si at du da kan låne 3 ganger 450 000 kr. Men du kan også få et lån av husbanken i tillegg. Det har du krav på som alenemor. Du har også krav på bostøtte når du er alenemor og den tror jeg utgjør tre eller fire tusen per måned. Det varier noe fra kommune til kommune. Du skal derfor kunne greie å få deg en egen bolig/leilighet selv om du er alene. Du må ta kontakt med alle bankene, trygdekontoret og husbanken så hjelper de deg å regne på det. 

 

Lykke til 

Bostøtte? Du får ikke bostøtte om du tjener 450.000,-. Jeg tjente 200.000,- mindre enn det og de lo nesten av meg da jeg spurte for en del år siden. Det at man er aleneforelder betyr ikke at man automatisk får bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...