Gå til innhold

Liker du sjokoladen romtemperert eller kald?

Anbefalte innlegg

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article863647.ece

Mange foretrekker at sjokoladen er kald, og velger å oppbevare den i frysen eller i kjøleskapet. Bør du egentlig gjøre det?

- Ideelt sett anbefaler vi ikke å oppbevare sjokolade i kjøleskapet, forklarer produktsjef Espen Andre Meland ved Minde Sjokolade (Brynild Gruppen).
Produktsjefen understreker at oppbevaring av sjokolade i kjøleskapet ikke vil ødelegge smaksopplevelsen, men at anbefalingen er å oppbevare sjokolade i cirka 20 graders romtemperatur.

Det som skjer når sjokolade oppbevares i kjøleskapet er ifølge Bengt Dahlberg ved Geiranger Sjokolade at kakaosmørets fett og sukkerkrystaller dras mot utsiden og danner et grå-/hvitaktig ytre.

- I tillegg vil smaken dempes, og hindres fra å "blomstre" fullt.

Det høre fornuftig ut. Kald sjokolade smaker da veldig lite.

Fortsetter under...

Den skal helst være kald, jeg legger all sjoklade i kjøleskapet.

Noen ganger suger jeg sakte slik at smaken varer lenge - det er det aller beste mmmmm :)

Men av og til klarer jeg ikke vente, og tygger sjokoladen i meg. Da er det ekstra deilig at den er kald og nesten knaser i tennene. 

Annonse

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article863647.ece

Det som skjer når sjokolade oppbevares i kjøleskapet er ifølge Bengt Dahlberg ved Geiranger Sjokolade at kakaosmørets fett og sukkerkrystaller dras mot utsiden og danner et grå-/hvitaktig ytre.

Høh, Det tar da noen dager, og så lenge har en sjokolade aldri ligget i mitt kjøleskap.

Annonse

Slutta spise sjokolade for 4 mnd siden, men har vært overivrig spiser siden 16-års alder. Ulik sjokolade "kler" ulike temperaturer er min erfaring og min smak og jeg har lang erfaring  :P Mørk sjokolade er definitivt best romtemperert, mens lys sjokolade er best kald. Sjokolade med nøtter er også langt mer smakfull når den er romtemperert.

Anonymous poster hash: d03a0...456

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...