Gå til innhold

Vekt


 cilie

Anbefalte innlegg

Er det virkelig mulig at vektnedgang kan hindres av massivt stress og dårlig søvn? Og blir det bare verre og verre å holde vekta utover i 30-årene?

 

Jeg blir snart sprø av å ha hatt 7 treninger forrige uke, dog ikke ned et gram... Og jeg som skal måle fettprosent med pt om 2 uker... argh......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at du har økt muskelmassen, og dermed ikke vil se effekt før du måler deg? Syns forøvrig 7 treningsøkter høres mye ut, burde du ikke legge inn minst en hviledag pr uke?

En ting til - hvordan spiser du? Husk at kost har mye mer å si for vektreduksjon enn trening... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kosthold i teorien, men sliter i praksis. Mulig vektnedgangen hindres av matanarkiet som råder fredag og lørdag. Dessuten har jeg kun et snitt på tre økter pr uke siste 2-3 mnd - og det er for lite. Ja, så har det vel vært litt trøstespising i sommer også.....

 

Treningen er ikke tung styrketrening og også en del rask gåing, så behovet for restitusjon har ikke vært der. Men skal passe på leggene mine framover, nå når løpeformen skal opp.

 

Ja, er nok bare altfor utålmodig med å passe hele garderoben min asap... og få tilbake runners high- følelsen(trenger visst disse toppene, jeg.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holde deg hard og prøver i to uker vil du se om manglende resultat handler om stress/ søvn og kortisol eller kost, men jeg syns det høres ut som dette kan handle om kost... Sørg for å ha grønnt i huset som erstatter annen sback, og drikk grønn te. Booring ja, men effektivt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal gjøre det... Jeg overdrev dog litt over - jeg spiser etter teorien 5 dager i uka, men får begynne å i alle fall grovregne på helgene. ("ja, der gikk hele ukas trening opp i en dags spising = ikke kult!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fort gjort... Har du sånn ca oversikt over hva du har i deg på en gjenomsnittelig ukedag vs helgedag da? Og har du to eller tre (fire) heledager? Slettes ikke skjeldent at folk ikke tenker over at helga varer fra torsdag kveld ut søndag kveld hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at du har økt muskelmassen, og dermed ikke vil se effekt før du måler deg? Syns forøvrig 7 treningsøkter høres mye ut, burde du ikke legge inn minst en hviledag pr uke?

En ting til - hvordan spiser du? Husk at kost har mye mer å si for vektreduksjon enn trening... 

Jeg har hørt at det tar _mye_ lenger enn noen få dagers trening å øke muskelmassen, men har ikke sett "fasiten" på dette spørsmålet.  Har lest flere ganger at dette med en rask økning av muskelmassen er en myte, men er usikker på hva som gjelder. Har du satt deg inn i temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det tar _mye_ lenger enn noen få dagers trening å øke muskelmassen, men har ikke sett "fasiten" på dette spørsmålet.  Har lest flere ganger at dette med en rask økning av muskelmassen er en myte, men er usikker på hva som gjelder. Har du satt deg inn i temaet?

Jeg har trent i flere år, men har lagt på meg 3-4kg det siste året... (jfr angst for diverse tbl) Så nå vil jeg gå ned og ikke føle at alle løpejakkene er en str for små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fort gjort... Har du sånn ca oversikt over hva du har i deg på en gjenomsnittelig ukedag vs helgedag da? Og har du to eller tre (fire) heledager? Slettes ikke skjeldent at folk ikke tenker over at helga varer fra torsdag kveld ut søndag kveld hehe.. 

Nå har jeg gått ned fra 3 til 2 - som skal ned til 1. Jeg bytter ut middag/kvelds med for eksempel smågodt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i flere år, men har lagt på meg 3-4kg det siste året... (jfr angst for diverse tbl) Så nå vil jeg gå ned og ikke føle at alle løpejakkene er en str for små...

Det er fornuftig å ta tak i vektøkning mens det fortsatt kun er noen få kg :-) Og det er jo mye billigere å gå ned noen få kg enn å kjøpe nytt treningstøy;-)

 

Min erfaring mht vektkontroll er at hva jeg spiser er avgjørende. Trening kan virke på litt ulike måter, noen ganger øker appetitten som følge av trening, andre ganger synes jeg at jeg får bedre appetittregulering når jeg trener mye. Tilstrekkelig søvn er viktig for meg, mye stress øker magefett ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig at vektnedgang kan hindres av massivt stress og dårlig søvn? Og blir det bare verre og verre å holde vekta utover i 30-årene?

 

Jeg blir snart sprø av å ha hatt 7 treninger forrige uke, dog ikke ned et gram... Og jeg som skal måle fettprosent med pt om 2 uker... argh......

Massivt stress og dårlig søvn er en veldig vanlig stopper for vektnedgang.

 

Og du må ta et realt tak når det gjelder helgeinntaket av mat - det hjelper ikke å spise sunt og greit ellers om du fråtser i drittmat fredag og lørdag. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fornuftig å ta tak i vektøkning mens det fortsatt kun er noen få kg :-) Og det er jo mye billigere å gå ned noen få kg enn å kjøpe nytt treningstøy;-)

 

Min erfaring mht vektkontroll er at hva jeg spiser er avgjørende. Trening kan virke på litt ulike måter, noen ganger øker appetitten som følge av trening, andre ganger synes jeg at jeg får bedre appetittregulering når jeg trener mye. Tilstrekkelig søvn er viktig for meg, mye stress øker magefett ganske raskt.

Ja, men er så motløs av at jeg jo har kronisk slitt med formen de siste to årene, så redd at jeg ikke får det til..... Og at det var svermeforelskelsen som gjorde at jeg skulle løpe halvmaraton og greier. Ja, ja. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massivt stress og dårlig søvn er en veldig vanlig stopper for vektnedgang.

 

Og du må ta et realt tak når det gjelder helgeinntaket av mat - det hjelper ikke å spise sunt og greit ellers om du fråtser i drittmat fredag og lørdag. Sånn er det bare.

Ja, mener at det har gått ufortjent dårlig her nå altså.... Jeg har jo en haug av stress-symptomer. Men søndag løp jeg intervaller på mølle, og det var første gangen på ever! at det var litt ok. Ja, så får skjerpe helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at det tar _mye_ lenger enn noen få dagers trening å øke muskelmassen, men har ikke sett "fasiten" på dette spørsmålet.  Har lest flere ganger at dette med en rask økning av muskelmassen er en myte, men er usikker på hva som gjelder. Har du satt deg inn i temaet?

Cilie har snakket om trening i lengre tid, så jeg antok at hun har holdt på en stund og kun oppga siste ukes trening som eksempel på hyppighet. Ikke uvanlig å merke økt muskelmasse bare etter en måned eller to, iallefall om man er flink til å spise proteinrik mat i tillegg. Jeg har hatt treningsopphold siden i vinter/ vår, men etter gjenopptak på sensommeren merker jeg allerede en økning. Til eksempel tar jeg nå tre ganger så mange armhevinger som tidlig i høst, men jeg er av det letttrente slaget. Her i huset har vi ikke vekt så jeg vet ikke hvor mye det er snakk om i kilo, men kan kanskje anta at jeg har gått ned et par kilo og fått et rasut halvkilo/ lite kilo muskelmasse? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lurt og sjekke med målebånd og ikke bare vekt?

Musklene øker i volum også, så det tar litt tid før man blir mindre omfangsrik om man trener hyppig slik ts gjør. Men man blir strammere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cilie har snakket om trening i lengre tid, så jeg antok at hun har holdt på en stund og kun oppga siste ukes trening som eksempel på hyppighet. Ikke uvanlig å merke økt muskelmasse bare etter en måned eller to, iallefall om man er flink til å spise proteinrik mat i tillegg. Jeg har hatt treningsopphold siden i vinter/ vår, men etter gjenopptak på sensommeren merker jeg allerede en økning. Til eksempel tar jeg nå tre ganger så mange armhevinger som tidlig i høst, men jeg er av det letttrente slaget. Her i huset har vi ikke vekt så jeg vet ikke hvor mye det er snakk om i kilo, men kan kanskje anta at jeg har gått ned et par kilo og fått et rasut halvkilo/ lite kilo muskelmasse? 

Er det gitt at evnen til å ta flere armhevninger også innebærer økt muskelmasse (i volum)? Merker at jeg må lære meg litt mer om muskler, jeg har liksom sett for meg at musklene mine bare blir mer "velfungerende" og ikke større når jeg blir sterkere.

 

Det er særlig på mitt lokale treningssenter de har gjentatt gang på gang at man f.eks. ikke får større lår selv om man trener _mye_ gjennom lang tid. Men det er så avgjort ikke sikkert at de har rett;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gitt at evnen til å ta flere armhevninger også innebærer økt muskelmasse (i volum)? Merker at jeg må lære meg litt mer om muskler, jeg har liksom sett for meg at musklene mine bare blir mer "velfungerende" og ikke større når jeg blir sterkere.

 

Det er særlig på mitt lokale treningssenter de har gjentatt gang på gang at man f.eks. ikke får større lår selv om man trener _mye_ gjennom lang tid. Men det er så avgjort ikke sikkert at de har rett;-)

Det skal mye målrettet og hard trening samt strengt kostholdsregime til for å bli virkelig stor, det har de rett i på treningsenteret. Dette budskapet gjentas ofte, spesielt til oss damer som gjerne ønsker å bli mindre (fastere), ikke større. 

 

Likevel er det sånn at min biceps har større volum nå når den er sterkere, men siden jeg ikke trener målrettet for å bli stor trener jeg ikke opp mot maks for å øke volum. Siden jeg spiser sunnere når jeg er godt i gang med trening blir jeg alltid smalere samt mister overføldig vann når jeg trener, så økt muskelmasse og redusert fett/ vann går opp i opp. Jeg går max ned en buksestørrelse (men er altså slank i utgangspunktet).

 

Skal man ned i vekt bør man trene kondisjon i tillegg til styrke.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...