Gå til innhold

Komisk situasjon på legekontoret


ISW

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt blodprøver på serumkonsentrasjon i dag.

 

Alt var jo helt som det pleide, før prøvetaker så hvilke prøver jeg skulle ta. Det virket da som om vedkommende gikk inn i en form for "dulle og dalle-modus", snakket til meg med babystemme, lurte på om det gikk bra med meg, informerte om at det nå kom et bittelite stikk, men at jeg måtte si fra hvis det ble for vondt, osv.

 

Jeg måtte forklare at joda, det går bra med meg, litt lange arbeidsdager for tiden og litt angst, men ellers alt OK. Jeg forklarte også at jeg følte meg heldig som "bare" hadde angsten å plages med, at jeg heldigvis hadde bevart min arbeidsevne og funksjon, og at jeg heldigvis ikke hadde følgetilstander som depresjon eller mangel på rasjonell tankeevne.

 

Da presterte mennesket å si "husk at det er viktig å være ærlig med seg selv da". Jeg har aldri hatt angst for blodprøver før, men hvis det er sånn det skal være, så får jeg det snart :-)

 

Det var jo litt rart. På prøvearket sto det kun av kliniske opplysninger: "F42.0 - hovedsaklig tvangstanker og tvangsgrubling". Lurer litt på om personellet automatisk går inn i denne modusen når de ser prøver for AP på prøvearket? :-)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert nyutdannet eller nettopp gått på et kurs det de har lært hvordan de skal berolige urolige/nervøse pasienter. Siden hun så du hadde angst, så trodde hun det også gjaldt blodprøvetaking... så da måtte hun bruke teknikken hun hadde lært..... Var sikkert godt ment hehe :)
Men du - neste gang, ikke vær redd for å irettesette... Vi pasienter har en tendens til å "respektere" 

helsepersonell litt for mye, 

de er bare mennesker de og, og de er der for å gi oss service på  helsa -bokstavelig talt,

og hva forventer vi av folk i servicebransjen ? At de viser oss respekt og gir oss - service, rett og slett.

 

SÅ da bør du si, hei du - jeg liker ikke helt måten du snakker til meg på, tror du jeg er tilbakestående eller noe? Jeg er faktisk voksen og meget oppegående, og er det slik du snakker til pasientene, bør du heller finne deg en ny jobb. Hva heter sjefen din? Jeg tror jeg vil ta en prat med ham...f or sånn du holder på, skremmer du jo vekk alle pasientene!



Anonymous poster hash: f997f...c3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

SÅ da bør du si, hei du - jeg liker ikke helt måten du snakker til meg på, tror du jeg er tilbakestående eller noe? Jeg er faktisk voksen og meget oppegående, og er det slik du snakker til pasientene, bør du heller finne deg en ny jobb. Hva heter sjefen din? Jeg tror jeg vil ta en prat med ham...f or sånn du holder på, skremmer du jo vekk alle pasientene!

Anonymous poster hash: f997f...c3d

 

 

Hva godt skal det komme ut av å si dette, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, min forventning når jeg skal ta en blodprøve er et stikk i armen og prøvesvarene i posten uka etter. Jeg er ikke kjempemotivert for å sitte der og forklare at jeg ikke er deprimert og at ja, jeg er takknemlig for at sola skinner (som var en annen av vedkommendes mange forsøk på å muntre meg opp selv om jeg ikke var i dårlig humør). For the record, ja, jeg er glad for at sola skinner i dag :-)

 

Enig i at jeg kanskje skal si fra neste gang. Jeg trenger jo ikke å fornærme vedkommende, men jeg opplevde jo at jeg prøvde å si fra og fikk beskjed om å være "ærlig mot meg selv". Var det noe som skapte angst, så var det det. Da fikk jeg katastrofetanker av typen "ser jeg deprimert ut? Er jeg deprimert likevel?" og det trenger jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns "stikkedama" bør holde seg til jobben sin,

hun er jo ikke behandleren din. 
Du trenger jo ikke svare heller. 
 



Anonymous poster hash: f997f...c3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig så syns jeg det ikke var så ille. Han prøvde bare være snill. Hadde han vært sur og gretten hadde det vært noe annet.

 

Joda, skjønner det. Men bare så morsomt hvordan vedkommende gikk inn i en totalt annen modus når det gikk fram at jeg hadde en psykiatrisk diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns "stikkedama" bør holde seg til jobben sin,

hun er jo ikke behandleren din. 

Du trenger jo ikke svare heller. 

 

Anonymous poster hash: f997f...c3d

 

 

Var sikkert i beste mening, men jeg er helt enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner det. Men bare så morsomt hvordan vedkommende gikk inn i en totalt annen modus når det gikk fram at jeg hadde en psykiatrisk diagnose.

Det er sant. Han burde ikke behandlet deg anneledes på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ da bør du si, hei du - jeg liker ikke helt måten du snakker til meg på, tror du jeg er tilbakestående eller noe? Jeg er faktisk voksen og meget oppegående, og er det slik du snakker til pasientene, bør du heller finne deg en ny jobb. Hva heter sjefen din? Jeg tror jeg vil ta en prat med ham...f or sånn du holder på, skremmer du jo vekk alle pasientene!

Et slikt utbrudd ville neppe kommet hverken legesekretær/ sykepleier eller pasient til gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke snakke til folk som de er barn, ellers er det jo bra at de er hyggelige.

 

Joda, men jeg synes bare at i det sekund det framkom hva prøven gjaldt, så ble det veldig "stakkars deg"-tone over samtalen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du - neste gang, ikke vær redd for å irettesette... Vi pasienter har en tendens til å "respektere" 

helsepersonell litt for mye, 

de er bare mennesker de og, og de er der for å gi oss service på  helsa -bokstavelig talt,

og hva forventer vi av folk i servicebransjen ? At de viser oss respekt og gir oss - service, rett og slett.

 

SÅ da bør du si, hei du - jeg liker ikke helt måten du snakker til meg på, tror du jeg er tilbakestående eller noe? Jeg er faktisk voksen og meget oppegående, og er det slik du snakker til pasientene, bør du heller finne deg en ny jobb. Hva heter sjefen din? Jeg tror jeg vil ta en prat med ham...f or sånn du holder på, skremmer du jo vekk alle pasientene!

Anonymous poster hash: f997f...c3d

 

Du verden!  Rart at noen vil bli sykepleiere i det hele tatt i dette landet! Det er vel ikke først og fremst denne ykesgruppen en har i tankene når det er snakk om servicebransjen, eller? Er leger, psykiatere, sykepleiere en yrkesgruppe du bare "shopper" tjenester hos?

 

Er det forresten noe galt i og være såkalt tilbakestående? Hva legger du i dette?

 

Ser også at du oppfordrer til og skremme med og snakke med sjefen, som du opplagt mener er en "ham". Kanskje vedkommende var sjefen selv? Jente og greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du verden!  Rart at noen vil bli sykepleiere i det hele tatt i dette landet! Det er vel ikke først og fremst denne ykesgruppen en har i tankene når det er snakk om servicebransjen, eller? Er leger, psykiatere, sykepleiere en yrkesgruppe du bare "shopper" tjenester hos?

 

Er det forresten noe galt i og være såkalt tilbakestående? Hva legger du i dette?

 

Ser også at du oppfordrer til og skremme med og snakke med sjefen, som du opplagt mener er en "ham". Kanskje vedkommende var sjefen selv? Jente og greier...

 

Det var kanskje litt spissformulert av vedkommende som skrev det. Jeg ville ikke formulert det slik, men jeg ser poenget til vedkommende.

 

Jeg fant det komisk å skulle bli så veldig "dullet og dallet" med, så jeg lurte på om det faktisk ligger i "stillingsinstruksen" når de har å gjøre med en person med en psykisk lidelse. Men det er jo greit nok.

 

Det jeg faktisk fant ekkelt, var dette med "vær ærlig med deg selv". Jeg er 100% ærlig når jeg sier at jeg ikke er klinisk deprimert, (jeg har helseangst for depresjon, men det er jo noe annet) og jeg føler meg heller ikke nevneverdig ulykkelig (men jeg er redd for å bli ulykkelig siden jeg forbinder det med suicidalitet). Det vedkommende gjorde det var å fyre oppunder angsten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er de mot meg også, og jeg har ingen diagnose som kunne forklart det, så det er da ikke helt sikkert at det er diagnosen din som gjør at de behandler deg som et livredd barn? :) Har lurt litt på det der, og har vel kommet fram til at de kanskje er livredde for å bli stukket selv, tror at folk flest er det,  eller prøver å berolige seg selv fordi de misliker den stikkinga eller er redde for å bomme. Eller noe sånt. De skulle visst hvor lite redd jeg er for nåler! Jeg lar dem nå bare holde på. De prøver jo å være hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det jeg faktisk fant ekkelt, var dette med "vær ærlig med deg selv". Jeg er 100% ærlig når jeg sier at jeg ikke er klinisk deprimert, (jeg har helseangst for depresjon, men det er jo noe annet) og jeg føler meg heller ikke nevneverdig ulykkelig (men jeg er redd for å bli ulykkelig siden jeg forbinder det med suicidalitet). Det vedkommende gjorde det var å fyre oppunder angsten min.

Ok. Da ble jo dette en veldig lite komisk situasjon for deg. Jammen skal man vokte sine ord, hvert ukjent menneske på forskjellig måte. Glad jeg ikke er sykepleier, og bekymret fordi min datter er under utdanning til nettop dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det om "være ærlig med deg selv" kunne hun spart seg for, synes jeg. Sikkert bare en fjollete kommentar fordi hun følte hun burde holde praten gående. Noen er livredde for fem sekunder med stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det om "være ærlig med deg selv" kunne hun spart seg for, synes jeg. Sikkert bare en fjollete kommentar fordi hun følte hun burde holde praten gående. Noen er livredde for fem sekunder med stillhet.

 

Folk sier ting uten å tenke seg om før etterpå (gjelder også meg selv). Det kan godt hende han tenkte over i ettertid at det var dumt sagt. Men hvorfor henge seg opp i en liten setning? Han ville bare være hyggelig. Alle sier litt feil ting iblandt. Det er menneskelig. Helsepersonell er bare mennesker selv om man ikke alltid tenker over det.

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier ting uten å tenke seg om før etterpå (gjelder også meg selv). Det kan godt hende han tenkte over i ettertid at det var dumt sagt. Men hvorfor henge seg opp i en liten setning? Han ville bare være hyggelig. Alle sier litt feil ting iblandt. Det er menneskelig. Helsepersonell er bare mennesker selv om man ikke alltid tenker over det.

Jeg er helt enig med deg. Mye bedre å fokusere på at det nok var godt ment:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...