Gå til innhold

Uføretrygd og samboerskap

Anbefalte innlegg

Hvor lenge kan man bo sammen før NAV kommer inn og reduserer uføretrygden etterat at man har meldt ifra og hvor lenge får man beholde den ekstra barnetrygden man får fordi man er enslig forsørger?  Vil man også miste barnetillegget på uføretrygden når den nye samboeren ikke er far til barnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394625-uf%C3%B8retrygd-og-samboerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nesten sikker på at trygden ikke blir rørt når du blir gift eller samboer, så lenge samboer/ektefelle ikke også er trygdet. Men ikke helt sikker. Resten vet jeg ikke noe om.

Endret av Bella Dotte

Jeg tror (er ikke helt sikker) at man får beholde barnetrygden 18 mnd etter at man har fått ny samboer. Mener det var slik i sin tid for meg iallefall, men det er som sagt noen år siden. Så er det nye regler var jo dette likevel til ingen nytte  ;)

Hvor lenge kan man bo sammen før NAV kommer inn og reduserer uføretrygden etterat at man har meldt ifra og hvor lenge får man beholde den ekstra barnetrygden man får fordi man er enslig forsørger?  Vil man også miste barnetillegget på uføretrygden når den nye samboeren ikke er far til barnet?

Jeg vet ingen ting om barnetrygden. Uføretrygden blir redusert med 15% i grunnstønaden hvis samboer tjener mer enn 1 g eller har ytelser fra NAV. Har samboer ytelser fra Nav berøres også hele trygden, og ikke bare grunnstønaden. Du kan være samboer i 12 mnd før dette trer i kraft.

Annonse

Jeg er nesten sikker på at trygden ikke blir rørt når du blir gift eller samboer, så lenge samboer/ektefelle ikke også er trygdet. Men ikke helt sikker. Resten vet jeg ikke noe om.

Joda, den gjør nok det. Som gift eller samboer mister man 15% av grunnstønaden. Dette skjer umiddelbart hvis man gifter seg, og etter 12 mnd som samboer. Har samboer ytelser fra nav, berøres hele trygden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...