Gå til innhold

Skuespiller Sofia Helin med nye episoder i "broen" Hvilke spesielle trekk viser hun i den rollen ?

FGT

Anbefalte innlegg

Meg bekjent så spiller Sofia Helin en etterforsker med Asperger syndrom .Karakteren hun spiller er svært troverdig, men om de er den typiske AS personen som kommer frem i den rollen er noe mer tvilsomt til.

Er hun bare ufølsom og kald, eller forstår hun ikke andres følelser ?

Samtidig, så skjønner jeg den rollen hun har, altså som etterforsker, og dermed kommer nok AS trekkene mer frem der en hvis hun ikke var så fokusert på de sakene hun arbeider med.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meg bekjent så spiller Sofia Helin en etterforsker med Asperger syndrom .Karakteren hun spiller er svært troverdig, men om de er den typiske AS personen som kommer frem i den rollen er noe mer tvilsomt til.

Er hun bare ufølsom og kald, eller forstår hun ikke andres følelser ?

Samtidig, så skjønner jeg den rollen hun har, altså som etterforsker, og dermed kommer nok AS trekkene mer frem der en hvis hun ikke var så fokusert på de sakene hun arbeider med.

Det stemmer, rollefiguren er (udiagnostisert men preget av) asberger syndrom. Selv sier hun at hun har jobbet med å framstå som en person med sosial inkompetanse, men som kald eller ufølsom. Et viktig skille syns jeg, og jeg ser at Asbergerforbundet i Sverige roser henne for rolletolkningen. De mener blant annet at den kan bidra til å redusere fordommer mot personer med asberger syndrom. Her kan du lese mer: http://www.nrk.no/kultur/fikk-reaksjon-etter-krimsuksess-1.7970183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den linken Kayia.   Jeg mener at AS kommer til uttrykk på på forskjellig måter, etter som personlighet en har. Sofia har nok fokusert mye på dette med manglende sosiale antenner,  men det kan være  omvendt også på det med å fange opp eller inn andre mennesker.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Saga - og er kjempefascinert av hvordan hun tenker og reagerer. Har sikkert blitt litt påvirket av brukere her inne, og forstår nå mer av hvordan det kan være å oppfatte sosiale koder annerledes.

Gleder meg allerede til neste mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den linken Kayia.   Jeg mener at AS kommer til uttrykk på på forskjellig måter, etter som personlighet en har. Sofia har nok fokusert mye på dette med manglende sosiale antenner,  men det kan være  omvendt også på det med å fange opp eller inn andre mennesker.

Hei!

Hva mener du med omvendt?

At du lett fanger opp eller tar inn (evt mener du forstår) andre mennesker?

Jeg kjente meg veldig igjen i etterforskerene i Broen, men jeg er nok litt mer fleksible når det kommer til å tenke "hvordan redde et menneskeliv" jeg ville satt regler til siden for å latt en ambulanse passere, mener jeg, men ikke min mann, han smilte bare og sa "Ja du ville vel det"., men jeg så smilte og skjønte at han ikke trodde helt på det, men jeg vet nok best hvordan saken er.

Kjenner du deg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Korrigering: jeg mente etterforsker og ikke etterforskere.

og smilte skulle være smilet.

Min pc trenger en tastaturrensing.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser også asbergertrekk i rollefortolkningen hennes, og var spent på å høre om dere med asberger syndrom her inne kjente dere igjen. Nå er det ikke meningen at hun skal være diagnostisert som asberger, og jeg syns hun får fram dette med "trekk av" godt i tolkningen. Hun styres av logikk og ikke følelser, og syns ikke det er vrient å se groteske åstedsbilder foreksempel, men på en annen side er hun uredd i folkemengder (endog preget av rigiditet og rutiner), og har seksuelle behov for egen del. Det er jo ikke nødvendigvis typisk for alle asbergere.

Det blir spennende å se hvordan forholdet til Jacob utvikler seg i sessong 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også asbergertrekk i rollefortolkningen hennes, og var spent på å høre om dere med asberger syndrom her inne kjente dere igjen. Nå er det ikke meningen at hun skal være diagnostisert som asberger, og jeg syns hun får fram dette med "trekk av" godt i tolkningen. Hun styres av logikk og ikke følelser, og syns ikke det er vrient å se groteske åstedsbilder foreksempel, men på en annen side er hun uredd i folkemengder (endog preget av rigiditet og rutiner), og har seksuelle behov for egen del. Det er jo ikke nødvendigvis typisk for alle asbergere.

Det blir spennende å se hvordan forholdet til Jacob utvikler seg i sessong 2 :)

Hei!

Jeg kjente meg igjen. Faktisk ganske mye, og det kjentes bra ut.

Bortsett fra det med å stoppe ambulansen, jeg er nokså sikker på at jeg ville tenkt på å være fleksibel, for det er viktigere for meg at mennesker blir reddet enn mine egne regler, på et punkt kan de vike har jeg merket.

Når det gjelder de seksuelle behovene, tenkte jeg "endelig noen som er mer som meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjente meg igjen. Faktisk ganske mye, og det kjentes bra ut.

Bortsett fra det med å stoppe ambulansen, jeg er nokså sikker på at jeg ville tenkt på å være fleksibel, for det er viktigere for meg at mennesker blir reddet enn mine egne regler, på et punkt kan de vike har jeg merket.

Når det gjelder de seksuelle behovene, tenkte jeg "endelig noen som er mer som meg".

Spennende. Jeg gjetter at det både er godt og interessant å se en karakter som ligner på en selv :)

Jeg ble Broen-fan allerede forrige sesong og gleder meg til hver episode. Jeg liker Kim Bodnia veldig godt, og både hans og Sofia Helins tolkninger er gode i Broen. Karakteren Sara er nok ekstra spennende etter å ha fulgt deg, Bella Dotte og FGT her inne må jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva mener du med omvendt?

At du lett fanger opp eller tar inn (evt mener du forstår) andre mennesker?

Jeg kjente meg veldig igjen i etterforskerene i Broen, men jeg er nok litt mer fleksible når det kommer til å tenke "hvordan redde et menneskeliv" jeg ville satt regler til siden for å latt en ambulanse passere, mener jeg, men ikke min mann, han smilte bare og sa "Ja du ville vel det"., men jeg så smilte og skjønte at han ikke trodde helt på det, men jeg vet nok best hvordan saken er.

Kjenner du deg igjen?  

Tenker på å ta inn andres sinstemninger. Føler meg ikke igjen slik Sofia Helin fremstår i rollen. Bortsett fra noe av det seksuelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på å ta inn andres sinstemninger. Føler meg ikke igjen slik Sofia Helin fremstår i rollen. Bortsett fra noe av det seksuelle. 

Hei!

Ok

Jeg tar ikke andre menneskers sinnetilstander, og jeg er glad for det.

Liker ikke paranoide gjetteleker.

Jeg snakket med en psykolog i dag som hjalp meg med et skjema, hva er ofte? hva er mer? hva er pleier? Jeg sa jeg takler ikke upresise gjetteleker ...

Psykologen lo og sa "du er helt lik ditt barn", mitt barn satt i et annet rom. Jeg ble glad, glad for at jeg var lik mitt barn :-) og at det hørtes så OK ut for Psykologen. Jeg beklaget at jeg ikke forstod meg på deres skjemaer og psykologen sa "jeg er så glad dere kom, i dag har jeg lært mye om asperger".

Jeg smilte og sa takk, jeg beklaget likevel at vi måtte sitte 5 timer på to kontorer for å få hjelp med skjemaer andre gjør hjemme, jeg er takknemlig for hjelpen, på sånne dager forstår jeg hvorfor andre er så sikre på at vi har asperger syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

christensen1365381166

Fikk endelig somlet meg til å se sesong 1 på Netflix nå, men syntes ikke dette var særlig troverdig. Nå har jeg ikke særlig god greie på dette, men er det vanlig at en såpass mentalt oppegående person vil si (noe sånt som) "maten smake vondt" til verten når man er bedt bort på middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia Hellin var gjest hos Lindmo sist lørdag, og der fortalte hun at hun testet ut Sagas personlighet i sitt eget liv som research for rollen.

Dette ved å f.eks. bare svare Ja eller Nei på spørsmål, kutte all småprat etc.

Resultatet ble at hun etterhvert følte seg usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp, tror at det har mer med følelser å gjøre en det å ikke ha sosiale antenner, eller å fange opp sosiale situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er så opptatt av denne Saga. Menn spiller da ca like kalde og sosialt uintelligente stadig vekk uten at noe stusser over det? Hvis hun ikke så ut som en engel hadde neppe like mange latt seg fascinere. Det er jo en spennende kontrast til måten hun er på. En stygg Saga hadde ikke vært helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...