Gå til innhold

Psykolog vs. Psykiater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er psykiatere mer opptatt av diagnoser enn psykologer? I så fall hvorfor er det slik? Og er det forskjell på å få en diagnose hos enn psykolog fremfor enn psykiater?



Anonymous poster hash: 2349a...bc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er psykiatere mer opptatt av diagnoser enn psykologer? I så fall hvorfor er det slik? Og er det forskjell på å få en diagnose hos enn psykolog fremfor enn psykiater? Anonymous poster hash: 2349a...bc3

Min erfaring er at psykologen ikke er like opptatt med diagnose som psykiateren. Noe som vel kan skyldes at diagnose er viktig i forbindelse med medisinering. Men dette tror jeg er veldig forskjellig. Det er nok også mange psykologer som er mer opptatt av diagnotisering.

Tror ikke det er forskjell på hvem som diagnotiserer. Den som har best utgangspunkt er vel den som vet mest om deg og har mest erfaring med diagnotisering.

Endret av toyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos en psykolog en gang som diagnostiserte meg med 4 personlighetsforstyrrelser og BP 1. Psykiateren min derimot diagnostiserte meg med 1 pf og BP 2. Jeg var så hos en annen psykiater i forbindelse med et kurs på dps, og hun diagnostiserte meg med BP 1. Ja, ja. De lærde strides.

 

Jeg stoler mest på min egen psykiater og den snilleste diagnosen. Han har høy kompetanse og er ikke akkurat den dummeste gutten i byen. Min nåværende psykolog diagnostiserer ikke, men forholder seg til diagnosen som er gitt av psykiateren min. Han legger seg ikke opp i medisinering og godt er det. Det er i hvert fall utenfor hans kompetanseområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...