Gå til innhold

add og ritalin hos voksen


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei. Jeg er en jente på 34 år. psykisk syk siden barndommen. har nå diagnosen bipolar,

prøvd tjuetalls medisiner,uten hell,men må ta antidepresiva for å ikke gå helt i svart.

ønsker å utreddes for add da det er den diagnosen jeg kjenner meg best igjen i..

men fikk bare tatt en test og beskjed om at de ville avvente??).

får inntrykk av at helsevesnet mener jeg er utreddet nok.

i desperasjon fikk jeg noen ritalin (40mg depot) av en venn og prøvde disse.

tok først 1 tab , var veldig urolig før jeg tok den, og ble svært overasket da dette ga seg, og tankekjøret stoppet.

økte til 40mg to ganger daglig fordi effekten ikke varte så lenge,

resultat:

den evindekige uroen i magen forsvant , det var lettere å tenke, og mer stabil følelsemessig.

var jo ikke mange dagene jeg tok disse, men er ikke effekten jeg fikk en god indikasjon på at jeg har add?

eller vil de uten add/adhd få samme effekt?

håper du kan hjelpe meg oppklare dett, så jeg vet om jeg skal pushe videre ang utredning.

på forhånd takk

mvh mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt rart med det.

 

Jeg diskuterte min OCD på nett en gang med en person fra USA. Han hadde eksakt samme symptomer som meg (helseangst som utviklet seg til frykt for å skade seg selv).

 

En dag "lånte" han en sentralstimulerende slankepille av kona si, og til hans store overraskelse forsvant alle hans OCD-symptomer, tankekjør og angst. Siden den gang ble han satt på noe som ligner på Ritalin, og han har vært bra siden den gang.

 

Når det er sagt, så er det ingen god ide å låne medisiner av venner, særlig ikke preparater som står på narkotikalisten. Men hvis du nevner det for legen din, så kanskje dere kommer inn på riktig retning i hva som skal til for å kurere lidelsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Jeg er en jente på 34 år. psykisk syk siden barndommen. har nå diagnosen bipolar,

prøvd tjuetalls medisiner,uten hell,men må ta antidepresiva for å ikke gå helt i svart.

ønsker å utreddes for add da det er den diagnosen jeg kjenner meg best igjen i..

men fikk bare tatt en test og beskjed om at de ville avvente??).

får inntrykk av at helsevesnet mener jeg er utreddet nok.

i desperasjon fikk jeg noen ritalin (40mg depot) av en venn og prøvde disse.

tok først 1 tab , var veldig urolig før jeg tok den, og ble svært overasket da dette ga seg, og tankekjøret stoppet.

økte til 40mg to ganger daglig fordi effekten ikke varte så lenge,

resultat:

den evindekige uroen i magen forsvant , det var lettere å tenke, og mer stabil følelsemessig.

var jo ikke mange dagene jeg tok disse, men er ikke effekten jeg fikk en god indikasjon på at jeg har add?

eller vil de uten add/adhd få samme effekt?

håper du kan hjelpe meg oppklare dett, så jeg vet om jeg skal pushe videre ang utredning.

på forhånd takk

mvh mia

Jeg kjenner til et tilfelle der vedkommende prøvde Ritalin av noen. Det funket. Hn tok det opp med legen sin, og fikk stilt riktig diagnose og dermed også riktig behandling.

Jeg hadde tatt det opp om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...