Gå til innhold

Er man mislykket?


Caylee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det var en annen tråd som spurte "Er man schizofren, eller har man schizofreni?"

 

Jeg vil ikke si at du er mislykket, men det siste året har du ikke lyktes særlig godt. Jeg håper derfor at du bruker resten av 2013 til å forholde deg konstruktivt til behandlingen og livet slik at du slipper å være innlagt også hele 2013 og 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en annen tråd som spurte "Er man schizofren, eller har man schizofreni?"

 

Jeg vil ikke si at du er mislykket, men det siste året har du ikke lyktes særlig godt. Jeg håper derfor at du bruker resten av 2013 til å forholde deg konstruktivt til behandlingen og livet slik at du slipper å være innlagt også hele 2013 og 2014.

Du har rett.. Dette året er ikke særlig velykket. Dette året har vært et helvete og jeg har vært dum og ja.. Gjort masse dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Man klarer tydeligvis ikke ta vare på seg selv selvom man er voksen..

Men er det ikke greit at man i perioder har behov for hjelp når man er syk? Man skal jo ikke vurderes som mislykket likevel. Definisjonen mislykket kan være så mangt, men jeg vil være så dristig å påstå at å gi opp er mer mislykket enn å bruke tid ved å prøve og feile. Så lenge du forsøker så gjør du i alle fall noe. Det er lett å tenke på alt man ikke får til og alle måtene man feiler på eller alle utfordringer som livet har kastet på oss. Når vi havner i denne negative tankebølgen står vi fast og vi kommer oss ingen vei. Fokus fremover bør være å se hva du faktisk har fått til. Selv de minste mikroskopiske fremskrittene er av stor betydning. Aldri glem det som er bra i livet ditt for noe er det garantert. Du er unik selv om du er syk og du er ikke din diagnose. Du er mer enn som så  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg tenker, så må man skille mellom begrepet "mislykkes" og hvilken valør du (og andre) har for det. Det negativt ladde ordet "mislykket" har jo egentlig ikke noe annet innhold enn at det er noe en ikke har lykkes i, som man burde ha lykkes i, og derfor er en dårlig person. Jeg vil jo si at siden det er noen ting du ikke har lykkes i dette året, så er du mislykket på akkurat dette. Dette betyr IKKE at du har mislykket med alt, altså at hele deg er mislykket, og jeg mener også det ikke har noen negativ verdi - du har jo en sykdom, en tung og alvorlig som sådann, og da kan man jo ikke stille de samme kravene. Du skal ikke føle deg som en dårlig person pga dette! Du skal tenke at du er uheldig som har blitt psyk; ja, dette må du tenke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ER ikke mislykket selv om man HAR mislyktes i perioder :-)

 

Jeg tror at mennesker selv må definere kriterier for hva det vil si å "lykkes". Satt litt på spissen, noen føler at de lykkes gjennom å tjene masse penger, andre føler at de lykkes gjennom å lese mange gode bøker eller få mange gode venner. Noen har helt andre kriterier.

 

Du må nok sette dine ut fra dine forutsetninger. Men det er viktig at du ikke legger alle eggene i en kurv og definerer at dersom du ikke har greid DEN ENE tingen så er du komplett mislykket. Det er jo av sånne grunner f.eks aksjeinvestorer tar livet sitt, fordi den ene tingen de er "gode" på gikk til helvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...