Gå til innhold

Begynne i jobb igjen etter 1 års sykemeldig

Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis en blir syk igjen før det har gått 1/2 år? Får en ingenting da hvis en blir syk noen dager eller over en periode? Må en søke AAP og vente på saksbehandling før en får penger til livets opphold? Noen med erfaring, eller som kjenner reglene?

Anonymous poster hash: e26f5...0b9

Fortsetter under...

Om du har fast jobb og blir sykemldt igjen, og er utenfor avklaringspenger, så får du sykepenger som vanlig ;) Vet noen med eksempelvis kreft er tilbake en stund for å få et nytt år med vanlige sykepenger :)

Anonymous poster hash: 300df...20a

Hva skjer hvis en blir syk igjen før det har gått 1/2 år? Får en ingenting da hvis en blir syk noen dager eller over en periode? Må en søke AAP og vente på saksbehandling før en får penger til livets opphold? Noen med erfaring, eller som kjenner reglene?

"

Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?

Du kan få sykepenger i inntil ett år. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år

Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon.  For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV"

Ovennevnte er sakset fra:

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

"

Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?

Du kan få sykepenger i inntil ett år. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år

Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon.  For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV"

Ovennevnte er sakset fra:

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Så man havner på sosialtrygd hvis man blir syk før det har gått 26 uker?

Anonymous poster hash: f6ef8...d86

Så man havner på sosialtrygd hvis man blir syk før det har gått 26 uker?

Nei, en har krav på AAP.

https://www.nav.no/Helse/Ytelser+ved+sykdom/Arbeidsavklaringspenger+%28AAP%29.217377.cms

Hvis en da får omgangsyke noen dager så må en søke på AAP og vente i behandlingstiden for å få penger?

Slik jeg forstår det så har en også bare rett på 1/2 år med AAP hvis en blir syk igjen før det er gått et halvt år. Hva skjer etter det?

Når en da har vært syk i 1 år og er usikker på om en klarer å være i fullt arbeid og er forsørger. Hva bør en gjøre da? Går du rett fra sykemelding og over på AAP har du vel rett til å kunne få det opptil 4 år mens det blir avklart hva en skal gjøre.

Annonse

Hvis en da får omgangsyke noen dager så må en søke på AAP og vente i behandlingstiden for å få penger?

Slik jeg forstår det så har en også bare rett på 1/2 år med AAP hvis en blir syk igjen før det er gått et halvt år. Hva skjer etter det?

Når en da har vært syk i 1 år og er usikker på om en klarer å være i fullt arbeid og er forsørger. Hva bør en gjøre da? Går du rett fra sykemelding og over på AAP har du vel rett til å kunne få det opptil 4 år mens det blir avklart hva en skal gjøre.Anonymous poster hash: e26f5...0b9

Hvis du får omgangssyke er du ikke borte så lenge at du får sykepenger fra NAV, da bruker du egenmelding. Det er sikkert noen regler for hvor lang tid det må gå før du kan bruke egenmelding, men det vet jeg ikke så mye om.

Hvis du får omgangssyke er du ikke borte så lenge at du får sykepenger fra NAV, da bruker du egenmelding. Det er sikkert noen regler for hvor lang tid det må gå før du kan bruke egenmelding, men det vet jeg ikke så mye om.

Så en kan bruke egenmelding i løpet av det halve året.

Men hvis en er syk lenger da. Hvor lang tid tar det fra du søker AAP til du får penger? Håpet også noen visste hva som skjer etterpå hvis en får AAP i et halvt år. Slik jeg forstår reglene til NAV så risikerer en noen rettigheter hvis en prøver seg i jobb og ikke klarer det i forhold til om du går rett fra sykemelding til AAP. Du har da bare rett på et halvt år AAP istedenfor 4 år.

Så en kan bruke egenmelding i løpet av det halve året. Men hvis en er syk lenger da. Hvor lang tid tar det fra du søker AAP til du får penger? Håpet også noen visste hva som skjer etterpå hvis en får AAP i et halvt år. Slik jeg forstår reglene til NAV så risikerer en noen rettigheter hvis en prøver seg i jobb og ikke klarer det i forhold til om du går rett fra sykemelding til AAP. Du har da bare rett på et halvt år AAP istedenfor 4 år. Anonymous poster hash: e26f5...0b9

I følge NAV sine sider:

i inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger

Det kan se ut som det er rett ut fra dette, men jeg synes det virker litt merkelig, egentlig. Det stimulerer ikke akkurat til at man skal prøve seg i jobb igjen om man er litt usikker, men heller hardere seg med å søke om aap med en gang. Det er jo ikke akkurat slik jeg vil tro at NAV ønsker det skal være?.... Endret av Løvemamma

I følge NAV sine sider:

Det kan se ut som det er rett ut fra dette, men jeg synes det virker litt merkelig, egentlig. Det stimulerer ikke akkurat til at man skal prøve seg i jobb igjen om man er litt usikker, men heller hardere seg med å søke om aap med en gang. Det er jo ikke akkurat slik jeg vil tro at NAV ønsker det skal være?....

Ingen ting i NAV systemet er spesielt logisk. 

Ingen ting i NAV systemet er spesielt logisk.  Anonymous poster hash: f6ef8...d86

Jeg synes også det er merkelig. Det er vel lurest å ikke prøve seg da så lenge en er så usikker på å klare det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...