Gå til innhold

Begrepsavklaringer?


Merlenoir

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriet for å kalle en pasient "kronisk suicidal"?

 

I vanlig grammatikk betyr jo kronisk at det er vedvarende, langvarig. Gjelder noe annet i psykiatrien?

Det virker slikt for min del, ettersom jeg leser dette skrevet om meg i papirer, men overhodet ikke kjenner meg igjen i det - jeg har et sterkt fokus på livet men maks 2-3 korte perioder i året der jeg kan bli suicidal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt, men jeg trodde det var dersom noe vedvarende skapte disse følelsene, til forandring fra f.eks en livskrise eller en tung depresjon.

Tror også det har å gjøre med behandlingsformen. Hvis man f.eks har EUPF så kan man ikke ligge innlagt resten av livet. Men jeg vet ikke om kronisk betyr livsvarig, det meste kan jo behandles :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, men jeg trodde det var dersom noe vedvarende skapte disse følelsene, til forandring fra f.eks en livskrise eller en tung depresjon.

Tror også det har å gjøre med behandlingsformen. Hvis man f.eks har EUPF så kan man ikke ligge innlagt resten av livet. Men jeg vet ikke om kronisk betyr livsvarig, det meste kan jo behandles :-)

Jeg har ikke eupf, men har vært feildiagnostisert med det. Livsvarig tenker jeg ikke på, men jeg trenger å føle meg trygg på å bli ivaretatt når det er alvor (noe det har blitt innimellom). Jeg opplever at "kronisk suicidal" medfører at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørtes mildt sagt ikke ut som en hyggelig diagnose å få.. Skjønner at det kan skape mye engstelse hvis det medfører at du i perioder du har lyst til å leve frykter at du ikke blir ivaretatt om det motsatte skulle skje.

Det viktigste er vel at du får får behandling for den underliggende tilstanden, hva nå den måtte være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørtes mildt sagt ikke ut som en hyggelig diagnose å få.. Skjønner at det kan skape mye engstelse hvis det medfører at du i perioder du har lyst til å leve frykter at du ikke blir ivaretatt om det motsatte skulle skje.

Det viktigste er vel at du får får behandling for den underliggende tilstanden, hva nå den måtte være..

Ja, og det får jeg hjelp til. Men TIng Tar Tid. Jeg trenger å få ryddet opp i journalen min som å sikre meg i tiden det tar, men trenger altså å vite akkurat hva som menes med begrepet for å klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det betyr at man har gjentatte episoder jeg.

Det gir mer mening, men hvor går i så fall grensen for hvor hyppig episodene er for å fylle "kravet"  mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mer mening, men hvor går i så fall grensen for hvor hyppig episodene er for å fylle "kravet"  mon tro?

 

Jeg vet ikke, spør NHD, men jeg vil tippe det vil dreie seg om at man antar nye episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...