Gjest Softlight Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Hei Min halvbror( vi har ikke samme pappa) har nå blitt noen og tredve år. Hans far døde i femtiårene og farfaren hans døde også i femtiårene. Begge døde av hjerteinfarkt. Min halvbrors onkler på farsiden har også hatt problemer med hjertet og en av dem døde forholdsvis tidlig av hjerteinfarkt. Jeg lurer veldig på om det er veldig stor sjangse for at min halvbror kan ha arvet disse tendendene til å få hjerteinfarkt. Føler meg stadig mer bekyret for han. Han røyker 15 sigaretter for dag, drikker sjelden, men når han først drikker tar han en ordentlig "fyllefest" oftest. Hva enkle tips vil du gi til en person som kan forebygge hjerteinfarkt. Kan en få hjerteinfrakt selv om en ikke har høyt kolesterol eller høyt blodtrykk? Hørte at om en er flink å få i seg omega3 fettsyrer kan det holde hjertet veldig friskt. Det ble mange spørsmål på en gang, men jeg lurer veldig og er stadig mer bekymret. På forhånd takk for svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39474-prosent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Svar til Softlight. Din halvbror har en alvorlig familiær belastning med henblikk på koronar hjertesykdom (infarkt, angina pectoris). Dette er en av risikofaktorene for utvikling av slik sykdom. Andre faktorer er f.eks. høyt kolesterol, blodtrykk, sukkersyke, overvekt, manglende trening/mosjon, røyking, etc. Noe av det dummeste en person med slik familiebelastning gjør, er å røyke. Å forebygge sykdomsutvikling vil si å redusere / eliminere så mange av risikofaktorene som mulig. Han bør få sin lege til å lage en skikkelig risikovurdering av seg, og deretter ta konsekvensen av resultatet. Røyken burde fosvinne omgående. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39474-prosent/#findComment-150329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.