Gå til innhold

Medikamentutløst hodepine og migrene


Gjest

Anbefalte innlegg

Kan man få medikamentutløst hodepine selv om man har perioder med opphold av bruk av smertestillende (Paracet)?

Slik jeg forstår det, må denne hodepinen være tilstede hele tiden og er ganske lik migrene. Men jeg tar kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg ville gjøre var å måle blodtrykket. Veldig ofte at dette er årsaken til hodepine. I hvert fall lurt å utelukke dette.



Anonymous poster hash: 990a8...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det første jeg ville gjøre var å måle blodtrykket. Veldig ofte at dette er årsaken til hodepine. I hvert fall lurt å utelukke dette.

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

 

 

Hvor har du det fra at blodtrykket veldig ofte er årsaken til hodepine?

 

For at blodtrykk skal gi seg utslag i hodepine (gjennom å øke/senke kranietrykket) må det enten være ekstremt høyt eller veldig lavt. Kroppen har en automatisk regulering av kranietrykket slik at gjennomsnittlig arterietrykk (1/3 av sys + 2/3 av dia) kan være inntil 150 mmHg (dvs. et blodtrykk på 200/120) uten at det gir slike symptomer.

 

Men veldig ofte er det slik at ting som også gir høyt blodtrykk gir hodepine. Stress, spenninger, angst, stramme muskler, osv. osv. Derfor er det lett å tro at det høye blodtrykket er årsaken til hodepinen, når det i realiteten er en underliggende årsak som skaper begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjøre var å måle blodtrykket. Veldig ofte at dette er årsaken til hodepine. I hvert fall lurt å utelukke dette. Anonymous poster hash: 990a8...1ef

Det er ikke lenge siden dette ble målt og var normalt.

Jeg plages imidlertid mye med nakken, så det kan komme av det. Men jeg synes det er rart migrenemedisiner virker hvis det ikke er migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden dette ble målt og var normalt.

Jeg plages imidlertid mye med nakken, så det kan komme av det. Men jeg synes det er rart migrenemedisiner virker hvis det ikke er migrene.

 

Min mor har det samme. Stramme nakkemuskler og migrenemedisiner hjelper. Virker som det kan være en blanding av flere ting da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du det fra at blodtrykket veldig ofte er årsaken til hodepine?

 

For at blodtrykk skal gi seg utslag i hodepine (gjennom å øke/senke kranietrykket) må det enten være ekstremt høyt eller veldig lavt. Kroppen har en automatisk regulering av kranietrykket slik at gjennomsnittlig arterietrykk (1/3 av sys + 2/3 av dia) kan være inntil 150 mmHg (dvs. et blodtrykk på 200/120) uten at det gir slike symptomer.

 

Men veldig ofte er det slik at ting som også gir høyt blodtrykk gir hodepine. Stress, spenninger, angst, stramme muskler, osv. osv. Derfor er det lett å tro at det høye blodtrykket er årsaken til hodepinen, når det i realiteten er en underliggende årsak som skaper begge deler.

Dette er tull. I praksis har jeg mange ganger sett at hodepine stammer fra høyt blodtrykk. Har veldig mange i min familie som har problemer med dette. Hodepinen kommer når undertrykker går over 105. Dette er også min personlige erfaring.

 

Ellers kan du lese første Mosebok, der står det mye om dette!

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du lese første Mosebok, der står det mye om dette!

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

 

 

Huff, en ny useriøs "anonym bruker"

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/h%C3%B8yt-blodtrykk-som-%C3%A5rsak-til-hodepine

 

"I alle fall er et blodtrykk på 150/105 normalt ikke nok til å gi hodepine"

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, en ny useriøs "anonym bruker"

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/h%C3%B8yt-blodtrykk-som-%C3%A5rsak-til-hodepine

 

"I alle fall er et blodtrykk på 150/105 normalt ikke nok til å gi hodepine"

I så fall er jeg, min far og alle søsknene hans unormale. Det kan jo også godt hende også. Ikke tro på alt som står i lærebøkene! I praksis ser man også veldig mye annet. Nå har jo ikke hww høyt blodtrykk da, så da er det sikkert en annen årsak til hodepine.

 

Ellers mente jeg første Mosebok, første kapitel og tredje vers, selvsagt :P .

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I så fall er jeg, min far og alle søsknene hans unormale. Det kan jo også godt hende også. Ikke tro på alt som står i lærebøkene! I praksis ser man også veldig mye annet. Nå har jo ikke hww høyt blodtrykk da, så da er det sikkert en annen årsak til hodepine.

 

Ellers mente jeg første Mosebok, første kapitel og tredje vers, selvsagt :P .

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

 

 

Grunnen til at jeg reagerer såpass sterkt på det er at det er så utrolig vanlig å kjenne at det sprenger i hodet og løpe til fastlegen og måle blodtrykket. Det er som regel normalt.

 

Ja, høyt blodtrykk kan føre til hodepine. Men det er utrolig sjeldent årsaken til hodepine med mindre trykket er ekstremt høyt.

 

For øvrig er 105 i undertrykk et rimelig høyt blodtrykk da (det er mer enn jeg har i overtrykk..).. det er ikke så mange som har det. Og da er ikke hodepine hovedproblemet, et slikt blodtrykk må senkes uansett.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har det samme. Stramme nakkemuskler og migrenemedisiner hjelper. Virker som det kan være en blanding av flere ting da :)

Får forresten moren din milde migreneanfall som følge av nakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg reagerer såpass sterkt på det er at det er så utrolig vanlig å kjenne at det sprenger i hodet og løpe til fastlegen og måle blodtrykket. Det er som regel normalt.

 

Ja, høyt blodtrykk kan føre til hodepine. Men det er utrolig sjeldent årsaken til hodepine med mindre trykket er ekstremt høyt.

 

For øvrig er 105 i undertrykk et rimelig høyt blodtrykk da (det er mer enn jeg har i overtrykk..).. det er ikke så mange som har det. Og da er ikke hodepine hovedproblemet, et slikt blodtrykk må senkes uansett.

Jeg tok heller ikke hodepinen min på alvor. Så fikk jeg i tillegg vanskeligheter med å flytte blikket. Måtte liksom flytte hele hodet. Målte blodtrykket helt tilfeldig og det var 214/126. Da hadde jeg i tillegg veldig til trykk i venstre side av hodet og ble sent på sykehus.

 

Siden har trykket vært litt høyt og jeg har da fortsatt hodepine. Nå tror jeg det er ganske normalt. Tar faktisk den hodepinen på alvor for ettertiden. Det er en del som har dratt over til den andre "siden" veldig raskt i min familie. En fin måte å dø på, men litt tidlig når man er 40-50-60 år.

 

Ha en riktig fin dag fortsatt ;)

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg tok heller ikke hodepinen min på alvor. Så fikk jeg i tillegg vanskeligheter med å flytte blikket. Måtte liksom flytte hele hodet. Målte blodtrykket helt tilfeldig og det var 214/126. Da hadde jeg i tillegg veldig til trykk i venstre side av hodet og ble sent på sykehus.

 

Siden har trykket vært litt høyt og jeg har da fortsatt hodepine. Nå tror jeg det er ganske normalt. Tar faktisk den hodepinen på alvor for ettertiden. Det er en del som har dratt over til den andre "siden" veldig raskt i min familie. En fin måte å dø på, men litt tidlig når man er 40-50-60 år.

 

Ha en riktig fin dag fortsatt ;)

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

 

 

Ja, med trykk på 214/126 kan man veldig gjerne få hodepine. Men det er jo ekstremt høyt. Veldig bra at du fikk senket det. Et sånt blodtrykk er jo veldig farlig.

 

Sorry for skrikingen. Har bare litt angst for blodtrykket, he he..

 

Fant de noen årsak til det høye blodtrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med trykk på 214/126 kan man veldig gjerne få hodepine. Men det er jo ekstremt høyt. Veldig bra at du fikk senket det. Et sånt blodtrykk er jo veldig farlig.

 

Sorry for skrikingen. Har bare litt angst for blodtrykket, he he..

 

Fant de noen årsak til det høye blodtrykket?

Jeg har ingen angst for dette, men det er sikkert lurt å følge med litt.

 

Hos meg er det vel arv, antar jeg. Ellers bruker jeg wellbutrin. Har lest at den kan gi høyt blodtrykk. Dette kom jo også veldig brått. Jeg velger å bruke den likevel. Vil ikke ned i depresjonshelvete igjen.

Anonymous poster hash: 990a8...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, du har vært til stor hjelp her :)

Det er nok der problemet ligger hos meg også.

Tusen takk, håper det går bedre med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få medikamentutløst hodepine selv om man har perioder med opphold av bruk av smertestillende (Paracet)?

Slik jeg forstår det, må denne hodepinen være tilstede hele tiden og er ganske lik migrene. Men jeg tar kanskje feil?

Dette er vel ikke psykiatri? Kanskje bedre å spørre på forum for allmennmedisin.

Anonymous poster hash: ba519...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke psykiatri? Kanskje bedre å spørre på forum for allmennmedisin. Anonymous poster hash: ba519...e65

Jeg spurte på åpent først.

Fikk dessuten et godt svar.

Trodde også migrene kunne høre til på psykiatri-forumet. Mente å huske at nhd sjrev det til en annen bruker en gang. Men jeg husker sikkert feil.

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages imidlertid mye med nakken, så det kan komme av det. Men jeg synes det er rart migrenemedisiner virker hvis det ikke er migrene.

 

Min migrene trigges også av smerter i nakke/skuldre, og Relpax hjelper alltid. 

 

Det eneste som varig forebygger dette, er når jeg endelig tok meg selv i nakken (pun intended) og startet med tilnærmet daglig trening/øvelser som jeg har fått av fysioterapeut.  

 

Har vært til fysioterapi/naprapat mange ganger, men det har bare hjulpet en liten stund.  Det var selvsagt fordi jeg ikke fulgte opp med styrketrening.  Nå gjør jeg det, og har blitt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...