Gå til innhold

Er migrene psykiatri?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er HELT greit å skrive om på et psykiatrisk forum etter min mening, selv om det rent medisinsk vel hører hjemme under nevrologi.

 

Men nå er det jo ganske mange bindinger mellom nevrologi og psykiatri også da, og migrene i seg selv har vel ofte en del psykiske triggere som årsak, så jeg kan i alle fall ikke se noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ok å skrive om på et psykiatrisk forum?

Greit å få det avklart..

Hvis man er psykisk syk i tillegg, så er det sikkert lov ;-). Man kan jo også bli litt deppa og i dårlig humør når det er ille.

Har også lest at folk med bipolare lidelser oftere har migrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest at folk med bipolare lidelser oftere har migrene?

 

Ja, det har jeg også lest. Jeg mener at dr. Kvakkestad har skrevet mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har jeg også lest. Jeg mener at dr. Kvakkestad har skrevet mye om det.

Lurer på om dette også gjelder min mor. Hun er psykisk veldig syk og har migrene. Minner om bp, men hun har aldri søkt hjelp for sin sykdom. Hun bruker meg som "klagemur". Når jeg "drar" henne til legen er det plutselig ingenting som feiler henne og hun er sint på meg. Morsomt :angry: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg trodde det var greit. Mente å huske at du hadde skrevet noe om det, og fant det. Men da er det ikke greit - eller?

 

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/388900-er-migrene-psyksisk/#entry3448861

Jeg synes mitt svar, som det er linket til, er entydig, godt og klart.

 

Skjønner ikke at det er nødvendig å gjenta spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mitt svar, som det er linket til, er entydig, godt og klart.

 

Skjønner ikke at det er nødvendig å gjenta spørsmålet.

For det første så var det vanskelig å finne det igjen. For det andre var jeg usikker fordi jeg mente å huske at det jeg linket til gjaldt _både_ psykiatri _og_ nevrologi - det jeg tenkte på gjaldt _bare_ nevroligi/migrene.

 

Beklager at jeg var så dum å gjenta spørsmålet fordi jeg var usikker da. Jeg fikk "kritikk" for å ha skrevet et innlegg om dette, og ville bare ha det avklart om det var greit - for å ikke gjøre noe galt. 

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så var det vanskelig å finne det igjen. For det andre var jeg usikker fordi jeg mente å huske at det jeg linket til gjaldt _både_ psykiatri _og_ nevrologi - det jeg tenkte på gjaldt _bare_ nevroligi/migrene.

 

Beklager at jeg var så dum å gjenta spørsmålet fordi jeg var usikker da. Jeg fikk "kritikk" for å ha skrevet et innlegg om dette, og ville bare ha det avklart om det var greit - for å ikke gjøre noe galt. 

 

Jeg er enig i at det er litt forvirrende, all den tid migrenemidler virker på reseptorer i hjernen som antidepressiva også virker på, psykiske lidelser kan øke antallet migreneanfall, osv.

 

Jeg sliter selv litt med å alltid se forskjellen på nevrologi og psykiatri, men det er vel kanskje derfor det er noe som heter nevropsykiatri? :-)

 

Men prøv å ikke skrive sånn "beklager at jeg var så dum".. det vet vi begge at ikke stemmer og det er litt "passivt-agressivt" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er litt forvirrende, all den tid migrenemidler virker på reseptorer i hjernen som antidepressiva også virker på, psykiske lidelser kan øke antallet migreneanfall, osv.

 

Jeg sliter selv litt med å alltid se forskjellen på nevrologi og psykiatri, men det er vel kanskje derfor det er noe som heter nevropsykiatri? :-)

 

Men prøv å ikke skrive sånn "beklager at jeg var så dum".. det vet vi begge at ikke stemmer og det er litt "passivt-agressivt" :-)

Ok. Jeg ble bare litt sint, følte han indirekte skrev at det var et dumt spørsmål.

Takk for svar og forståelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg ble bare litt sint, følte han indirekte skrev at det var et dumt spørsmål.

Takk for svar og forståelse :)

 

Det var ikke et dumt spørsmål første gang. Det var et dumt spørsmål andre gang. Og ja, det var passiv-aggressivt.

Anonymous poster hash: 3ff2b...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ok å skrive om på et psykiatrisk forum?

Greit å få det avklart..

Det henger i alle fall sammen med psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var ikke et dumt spørsmål første gang. Det var et dumt spørsmål andre gang. Og ja, det var passiv-aggressivt.

Anonymous poster hash: 3ff2b...f5a

 

Ja, jeg vet det var passivt-aggressivt, og beklager det. Tok meg ganske fort i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mitt svar, som det er linket til, er entydig, godt og klart.

 

Skjønner ikke at det er nødvendig å gjenta spørsmålet.

Var spørsmålet dumt, slik en annen under her skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Var spørsmålet dumt, slik en annen under her skriver?

Nei. En kan ikke forvente at du vet om migrene er psykiatri eller hører til en annen spesialitet som nevrologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåsamannen fikser migrene, men han har jo sluttet :( . Lurer på hvilken forbindelse det er mellom fingrene hans og hodet til folk? Har sett dette med egne øyne. Da kan man jo kanskje lure på om psyken spiller en liten rolle likevel? -_- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Snåsamannen fikser migrene, men han har jo sluttet :( . Lurer på hvilken forbindelse det er mellom fingrene hans og hodet til folk? Har sett dette med egne øyne. Da kan man jo kanskje lure på om psyken spiller en liten rolle likevel? -_- 

Psyken spiller en rolle som "trigger" for mange somatiske lidelser inkl. migrene.

Jeg har selv hjulpet flere migrenepasienter ved hjelp av hypnose uten at det er det miste magisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...