Gå til innhold

Sliten av OCD? Atypisk depresjon? Vinterdepresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg fått en del nye symptomer jeg ikke har hatt før.

1) Jeg sover utrolig mye. Står opp 07.30 men er stuptrøtt klokken 22, og sover godt allerede klokken 22.30 og nærmest uavbrutt i 9 timer. Føler meg ganske uthvilt når jeg våkner, og trenger i prinsippet ikke vekkeklokke.

2) Jeg føler meg mye oftere sulten. Kan være fordi jeg prøver å gå ned noen kg i vekt, men iblant har jeg en voldsom trang til å spise søtsaker (uten at jeg med det plyndrer kiosken, men dette er også nytt for meg)

3) Jeg føler meg oftere "daff" på ettermiddagene, og tilbringer ganske mye tid på sofaen etter jeg har laget middag. Er ikke like "gira" etter å trene og være sosial som jeg vanligvis er. Dette kan ha sammenheng med at jeg har en periode med ganske mye tvangstanker for tiden, og aktiviteter utenom hjemmet forbindes ofte med "fare" - men slappheten min bekymrer meg litt. Jeg gjør jo sosiale ting, men har ikke samme indre "drive" om dagen.

Ellers vil jeg si at jeg er i stand til å oppleve følelser, føler meg ikke direkte trist og lei, er selvsagt litt fortvilet over irriterende tvangstanker, men jeg jobber fortsatt fullt, gjør mine oppgaver i hjemmet, osv.

Hva er dette for noe?

Skrevet

Høres ut som en helt normal hverdag med et ekstra stort pluss for god nattesøvn, syns jeg! Nå vet jeg ikke hvordan du har det til vanlig og hvorfor du ser på dette som symptomer på noe, men for meg høres det helt normalt ut.

Så deilig at kroppen får den søvnen den trenger og sier ifra om når den trenger det! Nyt det :) At kroppen ber om 9 timer søvn en periode betyr ikke at noe er galt, vel?

I perioder er jeg daffere enn ellers også. Og i perioder føler jeg meg litt mettet på sosialt liv og trenger å trekke meg litt tilbake. Tror ikke det er noe unormalt i det heller.

Det er høst, det er kaldere og mørkere. Noen ganger trenger man litt tid til akklimatisering før kroppen finner en rytme som fungerer med mindre dagslys. Det trenger i alle fall jeg på denne tiden av året.

Skrevet

1) Jeg sover utrolig mye. Står opp 07.30 men er stuptrøtt klokken 22, og sover godt allerede klokken 22.30 og nærmest uavbrutt i 9 timer. Føler meg ganske uthvilt når jeg våkner, og trenger i prinsippet ikke vekkeklokke.

2) Jeg føler meg mye oftere sulten. Kan være fordi jeg prøver å gå ned noen kg i vekt, men iblant har jeg en voldsom trang til å spise søtsaker (uten at jeg med det plyndrer kiosken, men dette er også nytt for meg)

3) Jeg føler meg oftere "daff" på ettermiddagene, og tilbringer ganske mye tid på sofaen etter jeg har laget middag. Er ikke like "gira" etter å trene og være sosial som jeg vanligvis er. Dette kan ha sammenheng med at jeg har en periode med ganske mye tvangstanker for tiden, og aktiviteter utenom hjemmet forbindes ofte med "fare" - men slappheten min bekymrer meg litt. Jeg gjør jo sosiale ting, men har ikke samme indre "drive" om dagen.

Ellers vil jeg si at jeg er i stand til å oppleve følelser, føler meg ikke direkte trist og lei, er selvsagt litt fortvilet over irriterende tvangstanker, men jeg jobber fortsatt fullt, gjør mine oppgaver i hjemmet, osv.

Hva er dette for noe?

Dette mener jeg høres helt normalt ut? Er sånn jeg også, bare at jeg sover 16-18 timer i døgnet når jeg er syk. Nå er jeg så våken at jeg kun har sovet 3-4 timer hver natt siden lørdag. Dette du beskriver må da være en normalvariant av et vanlig liv? Kanskje er ikke jeg rett person til å uttale meg om dette men...

Uansett blir du sikkert sliten av ocd-symptomer. Gjør du veldig mye "unødvendige" ting for tiden?

Skrevet

Takk :)

Ja det er kanskje normalt. Jeg er veldig flink til å "hyperovervåke" meg selv og se etter forandringer som kan tale i retning av depresjon..

Jeg gjør ikke så veldig mye slitsomt for tiden, men det er klart at det legger en demper på glede at jeg frykter at jeg er til fare for meg selv..

Skrevet

Du er ikke engang inne på tanken om at det kan komme av Zeldox?

Skrevet

Hva er dette for noe?

1. De fleste av oss vil nok sove like lenge dersom vi ikke bruker vekkerklokke.

2. Vanlig bivirkning av Zeldox

Anonymous poster hash: c04ff...355

Skrevet

Så Zeldox kan gi dette? Trodde den ikke hadde sederende virkning og ikke ga økt apetitt?

Skrevet

Du tror ikke det er slik antipsykotika ofte virker?

Skrevet

Så Zeldox kan gi dette? Trodde den ikke hadde sederende virkning og ikke ga økt apetitt?

Begge deler er nevnt som bivirkning i felleskatalogen.

Anonymous poster hash: c04ff...355

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...