Gå til innhold

Å teste ut "rare tanker"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er inne i en periode hvor jeg tenker mye katastrofetanker. Veldig opp og ned egentlig. Og med dette får jeg det for meg at jeg må gjøre forskjellige ting så det ikke hender noe forferdelig.

Eks. ting må ligge på et bestemt sted, jeg flytter på ting. Jeg må drikke og spise ting som går opp i 3. 3 er egentlig et magisk tall oppe i dette, likeså 6, 9, 12 osv.

Jeg kan sitte og se på tv og alt handler om meg. Ser/leser jeg om noen som er død, er dette et tegn på at noen kommer til å dø i min familie. Jeg får panikk og blir enda mere nøyaktig med å utføre disse "ritualene".

Min behandler har spurt meg hva som er sammenhengen i dette? Det er ikke lett å svare på. Det er en mørk person som går etter meg og styrer meg. Han bestemmer dette.

Så kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre? Jeg vet jeg er sykere nå og da får jeg det sånn bestandig. Det er som en bryter som slåes av og på.

Anonymous poster hash: 28681...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at jeg greide å hoppe over spørsmålet. Litt rask i svingene. 100 km/ t.

Jeg mener at jeg prøver å la være å utføre alle de tingene jeg får beskjed om. Det som skjer da er at det er noen som er syk, noen som - kan- kjøre av veien. Og det er min skyld fordi jeg ikke har fulgt tre- tallet tidlig idag. Jeg venter bare på straffen, det blir sikkert mere. Hvordan kan jeg komme meg ut av dette?

Anonymous poster hash: c43a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ser at jeg greide å hoppe over spørsmålet. Litt rask i svingene. 100 km/ t.

Jeg mener at jeg prøver å la være å utføre alle de tingene jeg får beskjed om. Det som skjer da er at det er noen som er syk, noen som - kan- kjøre av veien. Og det er min skyld fordi jeg ikke har fulgt tre- tallet tidlig idag. Jeg venter bare på straffen, det blir sikkert mere. Hvordan kan jeg komme meg ut av dette?

Anonymous poster hash: c43a3...55d

Dette er en tvangslidelse - OCD.

 

For dette bør du få behandling av en psykiater eller psykologspesialist. Fastlegen din kan henvise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan OCD kan minne om galskap. Men det er altså bare angst.

Jeg unngår også i perioder tall som kan ha antallet bokstaver som ord som har med død å gjøre, og liker tilsvarende tall som har med liv å gjøre. Det verste tallet er 8, siden det er antallet bokstaver i ordet suicidal.

Skjønner at dette bare er tull. Men likevel gir det ubehag iblant.

I gode perioder greier jeg fullt ut å unngå dette tullet da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan OCD kan minne om galskap. Men det er altså bare angst.

Jeg unngår også i perioder tall som kan ha antallet bokstaver som ord som har med død å gjøre, og liker tilsvarende tall som har med liv å gjøre. Det verste tallet er 8, siden det er antallet bokstaver i ordet suicidal.

Skjønner at dette bare er tull. Men likevel gir det ubehag iblant.

I gode perioder greier jeg fullt ut å unngå dette tullet da :-)

Hva er din definisjon på "galskap"? Hva er det som evt. gjør andre psykiske symptomer til "galskap" i motsetning til OCD som du definerer som "bare angst"?

 

Anonymous poster hash: 10a37...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 03 Oct 2013 - 22:05, said:

Dette er en tvangslidelse - OCD.

For dette bør du få behandling av en psykiater eller psykologspesialist. Fastlegen din kan henvise deg.

Slike superspesialister vokser sikkert på "trær"? Sånn har jeg hatt det i perioder siden jeg var ca 12 år. Det kommer når jeg er litt ute å kjøre psykisk.

Hva kan jeg gjøre selv for å bli bedre? Jeg prøver jo å teste ut dette, men da dukker det opp veldig mange nye tanker i hodet mitt. Er sikker på at det skjer en katastrofe snart. Tallet tre sitter fast i hodet mitt.

Anonymous poster hash: c43a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er din definisjon på "galskap"? Hva er det som evt. gjør andre psykiske symptomer til "galskap" i motsetning til OCD som du definerer som "bare angst"?

 

Anonymous poster hash: 10a37...f12

 

 

Jeg hørte en historie om en person med tvangslidelse som hadde tvangstanker om at han hadde barberblader på fingrene, og av den grunn sjekket fingrene for barberblader for hver eneste gang han skulle ta på noen eller noe.

 

"galskap" var kanskje feil ord, men OCD som har utviklet seg skikkelig kan ha trekk som minner om psykose, selv om det "bare" er tvangstanker.

 

Det viktigste er vel innsikt, om man forstår at det man driver med er tull eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 03 Oct 2013 - 22:33, said:

Jeg unngår tallet 10 :-)

http://www.youtube.com/watch?v=Ow0lr63y4Mw

Jeg kan prøve å stoppe det. Det som skjedde i dag når jeg testet ut maten, jeg spiste bare uten å prøve å tenke på dette. Gikk rett ut og kastet opp etterpå. Ikke noe jeg ønsket, jeg ble bare kjempesyk.

Hadde det bare vært så enkelt som å stoppe det, så hadde jeg gjort det. Jeg vet hvorfor jeg er sånn også nå. Når det skjer noe i livet mitt som gjør at jeg mister kontroll, noen dør, eller ulykker f.eks., så blir jeg sånn i lang tid etterpå. Anonymous poster hash: c43a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issomethingwrong, on 04 Oct 2013 - 12:34, said:

Jeg hørte en historie om en person med tvangslidelse som hadde tvangstanker om at han hadde barberblader på fingrene, og av den grunn sjekket fingrene for barberblader for hver eneste gang han skulle ta på noen eller noe.

"galskap" var kanskje feil ord, men OCD som har utviklet seg skikkelig kan ha trekk som minner om psykose, selv om det "bare" er tvangstanker.

Det viktigste er vel innsikt, om man forstår at det man driver med er tull eller ikke.

Er det vanlig at ocd kommer etter at det skjer noe spesielt, at det blir utløst av noe? Jeg tror dette startet da jeg mistet den personen som betydde mest for meg i livet. I tillegg mye overgrep i den perioden. Det har liksom en sammenheng med at gjør jeg ikke sånn, vil flere dø, og dette er min skyld. Logisk? Anonymous poster hash: c43a3...55d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at ocd kommer etter at det skjer noe spesielt, at det blir utløst av noe? Jeg tror dette startet da jeg mistet den personen som betydde mest for meg i livet. I tillegg mye overgrep i den perioden. Det har liksom en sammenheng med at gjør jeg ikke sånn, vil flere dø, og dette er min skyld. Logisk? Anonymous poster hash: c43a3...55d

 

OCD kommer nesten alltid av slike hendelser.

 

For meg startet mine to "obsessions" hhv da jeg fikk samboer for første gang, og således "mistet" noe av autonomien i livet mitt, og neste gang da jeg ble truet på livet.

 

Dødsangst har alltid vært underliggende for meg. Første obsession var hjertesykdom, og neste var å handle på en uønsket impuls.

 

Høres ut som "overdrevet ansvar" er din obsession..

 

At OCD kommer av traumatiske hendelser er som nevnt utrolig vanlig. Jeg leste en gang om en person som forsøkte å ta livet sitt ved å drikke vaskemiddel, som utviklet tvangstanker om å drikke vaskemiddel. Men som regel er ikke "årsakssammenhengen" like klar.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan OCD kan minne om galskap. Men det er altså bare angst.

Jeg unngår også i perioder tall som kan ha antallet bokstaver som ord som har med død å gjøre, og liker tilsvarende tall som har med liv å gjøre. Det verste tallet er 8, siden det er antallet bokstaver i ordet suicidal.

Skjønner at dette bare er tull. Men likevel gir det ubehag iblant.

I gode perioder greier jeg fullt ut å unngå dette tullet da :-)

OCD er galskap, eller du kan bli gal av det. Jeg har selv hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

issomethingwrong, on 04 Oct 2013 - 12:56, said:

OCD kommer nesten alltid av slike hendelser.

For meg startet mine to "obsessions" hhv da jeg fikk samboer for første gang, og således "mistet" noe av autonomien i livet mitt, og neste gang da jeg ble truet på livet.

Dødsangst har alltid vært underliggende for meg. Første obsession var hjertesykdom, og neste var å handle på en uønsket impuls.

Høres ut som "overdrevet ansvar" er din obsession..

Ja, det er nok sant dette. Nå er det igjen noen som dør i nærmeste familie. Jeg har veldig dårlig samvittighet fordi jeg skulle hjulpet til så mye mere. Dette har nok fått meg litt ute av ballanse for tiden. Og dermed kommer også denne tellingen, oppkast, hyperaktiv og angst.

Rasjonelt sett så vet jeg jo hva dette kommer av, men kroppen lever sitt eget liv. Jeg er veldig mye kvalm og uvel. Jeg er redd mennesker, jeg er liksom ikke her, i en annen verden. Menneskene jeg ser, er skumle, de hører ikke til her.

Jeg får sånne "anfall" hele tiden hvor jeg ikke er tilstede, ser verden fra utsiden. Det er mye feil på meg akkurat nå, maten er kanskje det verste. Blir jo slapp og energiløs av å ikke få i meg mat. All mat er liksom forferdelig å se på, lukter råttent.

Vet at jeg kommer meg ut av dette igjen, det er bare så ille nå det står på.

At OCD kommer av traumatiske hendelser er som nevnt utrolig vanlig. Jeg leste en gang om en person som forsøkte å ta livet sitt ved å drikke vaskemiddel, som utviklet tvangstanker om å drikke vaskemiddel. Men som regel er ikke "årsakssammenhengen" like klar.

Anonymous poster hash: c43a3...55d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At OCD kommer av traumatiske hendelser er som nevnt utrolig vanlig. Jeg leste en gang om en person som forsøkte å ta livet sitt ved å drikke vaskemiddel, som utviklet tvangstanker om å drikke vaskemiddel. Men som regel er ikke "årsakssammenhengen" like klar.<br /><br />Hva i all verden var det som skjedde, dette har i hvert fall ikke jeg skrevet!!!

Anonymous poster hash: c43a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At OCD kommer av traumatiske hendelser er som nevnt utrolig vanlig. Jeg leste en gang om en person som forsøkte å ta livet sitt ved å drikke vaskemiddel, som utviklet tvangstanker om å drikke vaskemiddel. Men som regel er ikke "årsakssammenhengen" like klar.<br /><br />Hva i all verden var det som skjedde, dette har i hvert fall ikke jeg skrevet!!!

Anonymous poster hash: c43a3...55d

 

Jeg redigerte innlegget mens du svarte på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tvangslidelse - OCD.

 

For dette bør du få behandling av en psykiater eller psykologspesialist. Fastlegen din kan henvise deg.

Det gikk som jeg trodde, jeg unngikk 3-tallet og det skjedde noe med et av barna mine. Det er min skyld, jeg har ikke passet på. Jeg har også gjort mye annet galt, jeg blir straffet hele tiden.

Anonymous poster hash: c43a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det gikk som jeg trodde, jeg unngikk 3-tallet og det skjedde noe med et av barna mine. Det er min skyld, jeg har ikke passet på. Jeg har også gjort mye annet galt, jeg blir straffet hele tiden.

Anonymous poster hash: c43a3...55d

 

Tror du virkelig det er din skyld?

 

Da grenser det vel mot psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig det er din skyld?

 

Da grenser det vel mot psykose.

Nei, har ikke noe med psykose å gjøre. Jeg har en sykdom som jeg tror ligger og bryter litt nå. Da får jeg alltid fullt av sånne symptomer. Vet ikke hvorfor. Tror jeg er syk eller noe.

Anonymous poster hash: c43a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, har ikke noe med psykose å gjøre. Jeg har en sykdom som jeg tror ligger og bryter litt nå. Da får jeg alltid fullt av sånne symptomer. Vet ikke hvorfor. Tror jeg er syk eller noe.

Anonymous poster hash: c43a3...55d

 

Er vel ocd da, det kan være virkelig ille det. Håper du får hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...