Gå til innhold

NHD: Serumverdier på bærtur og vel så det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, (og beklager spamming den senere tid).

Har fått serumverdiene mine, og jeg skjønner ingenting.

Zoloft: 24 nmol/l nå, på 250 mg!! Dosen ble inntatt hhv 12 og 24 timer før prøvetaking (100 mg morgen og 150 mg kveld).

Tidligere var den 72 nmol/l på samme dose. Det var da du rådet meg til å øke til 600 mg, men det fikk jeg ikke lov til av legen min.

Det er kanskje av denne grunn at jeg "aldri" blir helt bra, selv om det legges på Zeldox.

Spørsmålet er om jeg ikke heller burde bruke et annet SSRI. Jeg tenker jo f.eks på "Prozac" hvor metabolitten også er aktiv, slik at det ikke gjør så mye om jeg forbrenner medisinen raskt? Kan du gi meg noen råd her jeg kan ta med tilbake til legen min?

Skrevet

Hei, (og beklager spamming den senere tid).

Har fått serumverdiene mine, og jeg skjønner ingenting.

Zoloft: 24 nmol/l nå, på 250 mg!! Dosen ble inntatt hhv 12 og 24 timer før prøvetaking (100 mg morgen og 150 mg kveld).

Tidligere var den 72 nmol/l på samme dose. Det var da du rådet meg til å øke til 600 mg, men det fikk jeg ikke lov til av legen min.

Det er kanskje av denne grunn at jeg "aldri" blir helt bra, selv om det legges på Zeldox.

Spørsmålet er om jeg ikke heller burde bruke et annet SSRI. Jeg tenker jo f.eks på "Prozac" hvor metabolitten også er aktiv, slik at det ikke gjør så mye om jeg forbrenner medisinen raskt? Kan du gi meg noen råd her jeg kan ta med tilbake til legen min?

Du har fortalt at du går til en dyktig psykiater på Volvat (?). Dersom det er tilfellet, så bør du vel drøfte din medisinering med ham og ikke holde på "på egenhånd" slik det virker som om du forsøker. Synes det virker snålt å få fastlegen til å skrive ut medikamenter ut i fra råd du har fått på nett når du har tilgang til dyktig psykiater.

Anonymous poster hash: bd6d3...32a

Skrevet

Du har fortalt at du går til en dyktig psykiater på Volvat (?). Dersom det er tilfellet, så bør du vel drøfte din medisinering med ham og ikke holde på "på egenhånd" slik det virker som om du forsøker. Synes det virker snålt å få fastlegen til å skrive ut medikamenter ut i fra råd du har fått på nett når du har tilgang til dyktig psykiater.

Anonymous poster hash: bd6d3...32a

Jeg går ikke til psykiater der :)

Jeg har ikke time før om 2 uker neste gang. Ville egentlig bare høre hva NHD mente om dette.

Merkelig at jeg har en sånn "resistens" mot Zoloft..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du sende meg en PM om hvem psykiateren din er?

Så kan jeg sjekke ut om det lønner seg for deg å ta en enkel sjekk hos en annen som jeg vet kan hjelpe deg.

Skrevet

Kan du sende meg en PM om hvem psykiateren din er?

Så kan jeg sjekke ut om det lønner seg for deg å ta en enkel sjekk hos en annen som jeg vet kan hjelpe deg.

Hjertelig takk :-) Sendt

YoplaitDouble
Skrevet

Uten å forsøke å spore av tråden hadde det vært veldig interessant om du deler resultatet av dette, om du finner ut av hvorfor nivået har blitt lavere. Det minner veldig om min opplevelse med SSRI som også endret seg. Jeg lå på 11 eller 14 nmol/l med 100mg Zoloft. Om du forsøker annen SSRI blir det spennende å se om du får bedre nivå der, eller om du kanskje er i samme båt som meg  :)

Skrevet

Uten å forsøke å spore av tråden hadde det vært veldig interessant om du deler resultatet av dette, om du finner ut av hvorfor nivået har blitt lavere. Det minner veldig om min opplevelse med SSRI som også endret seg. Jeg lå på 11 eller 14 nmol/l med 100mg Zoloft. Om du forsøker annen SSRI blir det spennende å se om du får bedre nivå der, eller om du kanskje er i samme båt som meg  :)

Ja, det er vel det samme som meg tror jeg. 24 nmol/l med 250 mg.

Det jeg synes er betenkelig er at serumnivået har falt. Hadde 72 nmol/l på samme dose før sommeren.

Synes også at min historie er merkelig lik din. Prøver en doseøkning eller et nytt preparat, har en veldig fin uke, og så tilbake igjen, med like mye angst/tvangstanker som før.

YoplaitDouble
Skrevet

Ja, det er vel det samme som meg tror jeg. 24 nmol/l med 250 mg.

Det jeg synes er betenkelig er at serumnivået har falt. Hadde 72 nmol/l på samme dose før sommeren.

Synes også at min historie er merkelig lik din. Prøver en doseøkning eller et nytt preparat, har en veldig fin uke, og så tilbake igjen, med like mye angst/tvangstanker som før.

Jepp, ikke så ulikt. Jeg fikk aldri målt nivået når jeg var på topp i begynnelsen, siden det varte mye kortere. Men jeg følte meg sterkt forverret i forhold til utgangspunktet _etter_ virkningen forsvant på lavt serumsnivå, både på Cipralex og Zoloft. Det henger ikke helt sammen med din historie. Aldri skjønt hvorfor. Har du prøvd andre SSRI før Zoloft? Trodde de fleste prøvde Cipralex først.

Skrevet

Jeg prøvde en halv tablett Seroxat først. Ble kvalm og svettet og følte meg dårlig.

Så ble det Zoloft. Eneste medisinen jeg føler har hjulpet skikkelig er Remeron. Men man blir jo fryktelig sulten av den..

YoplaitDouble
Skrevet

Minner om mitt forsøk på Prozac/Fontex. Etter 6 dager klarte jeg rett og slett ikke mer. Føltes som om jeg spiste gift. Og det på 10mg. Ekstremt kraftig hodepine, svært lite søvn, agorafobi/panikk og veldig "sensitive" følelser hvor jeg ikke ble kvitt tanker og bekymringer  :P

Jeg skjønner ikke at man ikke kan "fjerne" de delene av medisinen som påvirker sultfølelse når man går frem og skal lage nye medisiner. Dette har ikke jeg kunnskap om, men det virker så rart at det ikke er mulig. Trodde man kunne skreddersy medisiner såpass. Det er mange som trøstespiser når de har angst og depresjoner, så det kan da ikke være laget kun med tanke på de med dårlig apetitt. Hvordan har det gått med seponeringsforsøket ditt av Remeron?

Skrevet

Minner om mitt forsøk på Prozac/Fontex. Etter 6 dager klarte jeg rett og slett ikke mer. Føltes som om jeg spiste gift. Og det på 10mg. Ekstremt kraftig hodepine, svært lite søvn, agorafobi/panikk og veldig "sensitive" følelser hvor jeg ikke ble kvitt tanker og bekymringer  :P

Jeg skjønner ikke at man ikke kan "fjerne" de delene av medisinen som påvirker sultfølelse når man går frem og skal lage nye medisiner. Dette har ikke jeg kunnskap om, men det virker så rart at det ikke er mulig. Trodde man kunne skreddersy medisiner såpass. Det er mange som trøstespiser når de har angst og depresjoner, så det kan da ikke være laget kun med tanke på de med dårlig apetitt. Hvordan har det gått med seponeringsforsøket ditt av Remeron?

Det har ikke gått så bra. Jeg fikk beskjed om å stå på Remeron fram til neste legetime.

Siden jeg åpenbart trenger denne adrenalinen hadde jeg egentlig mest ønsket meg Efexor.. Den har visst ikke vektøking som bivirkning.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Det har ikke gått så bra. Jeg fikk beskjed om å stå på Remeron fram til neste legetime.

Siden jeg åpenbart trenger denne adrenalinen hadde jeg egentlig mest ønsket meg Efexor.. Den har visst ikke vektøking som bivirkning.

Efexor frister her også. Men to ting gjør meg skeptisk: Den har bivirkning "høyt blodtrykk", noe som ikke høres veldig fristende ut å påføre seg selv. Nå har jeg i utgangspunktet ganske lavt blodtrykk, så det er kanskje ikke et problem. Men etter hva jeg har lest er også Efexor verst å komme av igjen senere, så jeg er litt skremt av det. Tror den blir siste utvei for min del, om jeg ikke klarer å løse ting på andre måter. Legen har snakket om Efexor før, men mente at jeg burde seponere Tolvon først. Men etter å ha lest her inne tror jeg ikke det er nødvendig. Den er visst kun "SSRI" før man kommer opp i høyere doser.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har også blodtrykk på 90/55 på morgenen, så jeg er ikke så veldig redd for det. Efexor er ikke godkjent mot OCD, tror serotonin-effekten er for svak. Men alt er vel bedre enn at medisinen ikke tas opp..

Efexor og Remeron eller Tolvon er kjent som "California Rocket Fuel" - skal visst knuse selv de verste depresjoner. Så det er kanskje ikke så dumt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...