Gå til innhold

Hund angrepet og partert av ulv.

Ulv i Norge  

18 stemmer

1. 1. Vil du ha ulv i Norge?

• Ja
      14
    • Nei
      3
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

http://www.vargfakta.se/nyheter/jamthund-dodad-av-varg-varmland/

Den store debatten: Syns du det er greit med ulv i Norge?

En mann sa en en gang: Hvis man stilte spørsmålet til de som ville ha ulv i Norge, "Kunne du tenke deg å ha ulven streifende rundt husveggen?" Så svarte de aller fleste nei. Mange vil ha ulv, men ikke der de selv bor. 

Jeg selv har vært en av de. Det er jo flotte dyr og hører til i naturen. Men jeg hadde ikke satt pris på å ha den i skogen rett ved meg.

Norge er ett lite land og befolkningen spredt over hele landet. Uansett hvor ulven blir plasset i landet vil den med stor sansynlighet møte på mennesker og andre dyr. Det er rett og slett for lite plass for ulven å boltre seg på her.

Hva tenker du om ulv?

Endret av Miss Piggy
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394838-hund-angrepet-og-partert-av-ulv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.vargfakta.se/nyheter/jamthund-dodad-av-varg-varmland/

Den store debatten: Syns du det er greit med ulv i Norge?

En mann sa en en gang: Hvis man stilte spørsmålet til de som ville ha ulv i Norge, "Kunne du tenke deg å ha ulven streifende rundt husveggen?" Så svarte de aller fleste nei. Mange vil ha ulv, men ikke der de selv bor. 

Jeg selv har vært en av de. Det er jo flotte dyr og hører til i naturen. Men jeg hadde ikke satt pris på å ha den i skogen rett ved meg.

Norge er ett lite land og befolkningen spredt over hele landet. Uansett hvor ulven blir plasset i landet vil den med stor sansynlighet møte på mennesker og andre dyr. Det er rett og slett for lite plass for ulven å boltre seg på her.

Hva tenker du om ulv?

Bil dreper mange ganger flere hunder i året enn ulv, men det skaper ingen overskrifter. De få tilfellene som ulven går til angrep blir overeksponert som skrekkpropaganda på nettet og i aviser. Ulven har like stor rett til å leve som andre dyre arter. 

Annonse

Bil dreper mange ganger flere hunder i året enn ulv, men det skaper ingen overskrifter. De få tilfellene som ulven går til angrep blir overeksponert som skrekkpropaganda på nettet og i aviser. Ulven har like stor rett til å leve som andre dyre arter. 

Man antar du er vegeterianer?

Anonymous poster hash: 83f76...136

Vet du om den har angrepet mennesker noen gang?

Vet du om den har angrepet mennesker noen gang?

Hei!

Hos oss i Norden er ingen blitt drept eller skadet av ulv på ca 200 år.

Menneske er ikke noe naturlig byttedyr for ulv, det skal derfor MYE til for at den angriper menneske.

Det er bare å ta et raskt google søkk

.http://nidaros.nina.no/Publikasjoner/01-02_ulvefrykt.pdf

Hei!

Hos oss i Norden er ingen blitt drept eller skadet av ulv på ca 200 år.

Menneske er ikke noe naturlig byttedyr for ulv, det skal derfor MYE til for at den angriper menneske.

Det er bare å ta et raskt google søkk

.http://nidaros.nina.no/Publikasjoner/01-02_ulvefrykt.pdf

Takk :)

Men jeg skjønner ikke hvorfor vi da skal være så redd for den eller ha i mot den. Hva kommer det av mon tro? Vi har jo mange andre dyr som vi ikke hører snakk om - hvorfor akkurat ulven?

Endret av hww

Takk :)

Men jeg skjønner ikke hvorfor vi da skal være så redd for den eller ha i mot den. Hva kommer det av mon tro? Vi har jo mange andre dyr som vi ikke hører snakk om - hvorfor akkurat ulven?

Hei!

Det er fordi den er mye myteomspunnet og knyttet overtro og ikke reell kunnskap til.

Jo høyere utdanning mennesker har, jo mer ønsker de ulv , det kan feks indikere at med kunnskap avtar frykt. Også flere menn enn kvinner ønsker ulv, akkurat den er vanskeligere å forklare  :lol:

Jeg var på Island og der var mennesker inntil 1930 tallet kjemperedde for å kjøre over høylandet/ dvs fjellområdene, de ville ikke en gang lage vei der..., denne frykten var kun oppstått pga av overtro og myter om at det gikk hvileløse mennesker der... når de først reiste over høylandet så gikk det bra tross alt :-)

Annonse

Hei!

Enig. 

Og forresten er hundeiere mer positive til å ha ulv enn ikke-hundeeiere.:-)

Jeg vil gjerne ha store rovdyr i vår natur, de som er her fra naturens side altså (ulv, bjørn, gaupe, jerv) og jeg kunne gjerne tenke meg å ha dem i den lokale marka. :) Jeg hadde vært mye mer redd om jeg møtte en elgku med kalv enn om jeg så en ulv med valper.

Det har forresten vært bjørn i den lokale marka her, for et par vintre siden skulle det visstnok ligge 2 bjørner i hi her!

Jeg vil gjerne ha store rovdyr i vår natur, de som er her fra naturens side altså (ulv, bjørn, gaupe, jerv) og jeg kunne gjerne tenke meg å ha dem i den lokale marka. :) Jeg hadde vært mye mer redd om jeg møtte en elgku med kalv enn om jeg så en ulv med valper.

Det har forresten vært bjørn i den lokale marka her, for et par vintre siden skulle det visstnok ligge 2 bjørner i hi her!

Ville du vært redd for bjørn om du møtte en i marka? :)

Ville du vært redd for bjørn om du møtte en i marka? :)

Nei, det tror jeg ikke. Jeg hadde ikke prøvd å komme så nære som mulig akkurat, men jeg kunne gjerne tenkt meg å se en bjørn ja.

Men om jeg hadde vært så heldig å få se ett av våre store rovdyr hadde jeg aldri fortalt noen hvor jeg så det - det blir jo rene drapsmarsjen fra myndighetene!

Nei, det tror jeg ikke. Jeg hadde ikke prøvd å komme så nære som mulig akkurat, men jeg kunne gjerne tenkt meg å se en bjørn ja.

Men om jeg hadde vært så heldig å få se ett av våre store rovdyr hadde jeg aldri fortalt noen hvor jeg så det - det blir jo rene drapsmarsjen fra myndighetene!

Hei!

En gang jeg var alene en uke i marka, det var vinter og jeg hadde lagt meg, våknet jeg plutselig av bråk utenfor teltet. Jeg ble liggende å høre på lydene, og tenkte litt på ulv og bjørn og klemte hunden min tett inntil meg. Så etter en stund tok jeg mot til meg og tittet forsiktig ut av teltet, og utenfor stod den største elgen jeg har sett. Jeg ble kjemperedd :lol: Det morer meg litt hvor redd jeg ble, sannsynligvis fordi jeg alltid glemmer hvor stor elgen er, og det er ikke ofte jeg møter elg, og jeg var alene og nettene i skogen forandrer den på en rar måte.

Jeg hadde nok blitt urolig av å møte bjørn og ulv alene, vært på vakt, og tenkt "hva gjør jeg nå?", samt vært stille. Men jeg vil gjerne ha disse rovdyrene, det er jo at jeg ikke er vant med disse dyrene som gjør meg urolig. Min favoritthund er husky og grønnlandshund og det er nok med god grunn.

Jeg er så glad for ulveparet med valper i Østmarka. Men som du skriver møter man på rovdyrene bør man ikke si det til noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...