Gå til innhold

kan noen hjelpe meg her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung jente som har "kjøpt" andelsleilighet og andelen er på 250 000. Det er et privat borettslag. Jeg står i kjøpekontrakten som eier. Men det er sånn at det er min mor som eier lånet. Og det er hun som har betalt lånet i flere år.

Nå er det sånn at jeg har fått en samboer. Vi to betaler leien til borettslaget og min mor betaler fortsatt lånet. Hun sier at det mulig blir forskudd på arv.

Saken er den at hun ikke liker min samboer. Hun gjør feks et poeng ut av at det er MIN leilighet overfor min samboer.

Nå får samboeren min en del ekstra penger snart og vi planlegger enten å kjøpe opp denne leiligheten, eller skaffe oss ny. Poenget er å fri oss fra moren min.

Spørsmålet er vel hvilke kjepper hun vil sette i hjulet for oss. Jeg lurer på om jeg juridisk sett kan selge denne leiligheten uten hennes "godkjennelse". Da får jo hun igjen pengene sine. Enten det, hvis jeg ikke får de i arv.

Poenget er at jeg har så lite greie på dette. Har nettopp meldt meg inn i huseiernes landsforbund fordi der kan jeg få gratis juridisk rådgivning.

Min mor virker å gjøre alt for at jeg ikke skal selge. Hun er svært overstyrende. Min samboer ønsker også nå å kunne eie like mye som meg.

Siden jeg ikke har særlig mye greie på dette, så lurer jeg på hvilken makt hun egentlig har på meg.

Noen synspunkter? Råd? Innspill?

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å betale tilbake pengene moren din har betalt på lånet og fortsette å betale lånet sjøl etterpå.  Ev. betale henne det hun har betalt og deretter selge og kjøpe ny leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å betale tilbake pengene moren din har betalt på lånet og fortsette å betale lånet sjøl etterpå. Ev. betale henne det hun har betalt og deretter selge og kjøpe ny leilighet.

Cluet er at jeg ikke har penger til å betale tilbake - med mindre jeg selger, noe min mor setter seg i mot. Hun vil altså ikke at jeg skal selge.. jeg lurer på om det kan ha med at da mister hun taket på meg. Hun har alltid vært veldig kontrollerende overfor meg. Hun sier også mye negativt om meg til meg. Også til min samboer som hun ikke godtar.

Poenget er om jeg har juridisk rett til å selge, uten hennes samtykke. Da kan jeg betale tilbake og hun mister taket på meg.

Jeg høres sikkert paranoid ut, men min mor har plaget meg siden jeg var liten. Da vi kjøpte leiligheten var det fordi jeg desperat trengte en plass å bo og jeg var/er uten inntekt. Nå i ettertid ser jeg at det var uklokt. Hun er nå helt besatt av at jeg skal kjøpe opp leiligheten, selv om det er uklokt da det er et privat borettslag med ikke medlemskap i sikringsfondet.

Hun vil som jeg tidligere har sagt, gjøre det om til forskudd på arv. Men gjør ikke det meg enda mer bundet til henne?

Jeg og min samboer har nå tenkt å planlegge kjøp/ta opp lån etc, i det stille. Men før eller senere kommer konfrontasjonen... og da må jeg vite om mine evt juridiske rettigheter. Altså om jeg kan selge uten hennes samtykke. Jeg står som eier på kjøpskontrakten fordi den måtte stå på den som skulle bo her.

Vet dette er innviklet men jeg håper noen kan hjelpe meg her. Har ikke så mye greie på det....

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er du som er juridisk eier av leiligheten, kan du selvfølgelig selge.

Ok. Så da står jeg som juridisk eier fordi mitt navn står på kjøpskontrakten? Har virkelig ikke så mye greie på detm...

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så da står jeg som juridisk eier fordi mitt navn står på kjøpskontrakten? Har virkelig ikke så mye greie på detm...

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Jeg mener når min mor eier lånet vrs jeg står som eier på leiligheten.

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener når min mor eier lånet vrs jeg står som eier på leiligheten.

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

 

Er lånet gitt med sikkerhet/pant i boligen?

Anonymous poster hash: 1dfa0...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig negativ overfor din mor. Antagelig prøver hun å sikre deg, slik at du ikke blir stående på bar bakke når det blir slutt mellom deg og samboeren din. Det er ikke sikkert at hun er ute etter å kontrollere deg.

Du burde være litt mer taknemlig over at hun betaler lånet.

Uavhengig av det, så kan du som eier selge leiligheten. Men hvor lurt det er, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig negativ overfor din mor. Antagelig prøver hun å sikre deg, slik at du ikke blir stående på bar bakke når det blir slutt mellom deg og samboeren din. Det er ikke sikkert at hun er ute etter å kontrollere deg.

Du burde være litt mer taknemlig over at hun betaler lånet.

Uavhengig av det, så kan du som eier selge leiligheten. Men hvor lurt det er, er en helt annen sak.

Hvem har sagt at det blir slutt mellom meg og samboeren min??!,

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lånet gitt med sikkerhet/pant i boligen?

Anonymous poster hash: 1dfa0...33b

Ja.

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står som eier vil jeg tro du kan selge, betale tilbake det din mor har betalt for leiligheten så langt og bruke resten på en ny leilighet sammen med samboeren din.

 

Når smellet kommer i form av at din mor oppdager dette så må du og samboeren din stå hardt sammen mot henne og ikke fire en tomme. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du kan selge eller ikke, kommer an på hva som er avtalt mellom deg og din mor. Dersom du har et såpass dårlig forhold til din mor som du gir inntrykk av her, så vil jeg foreslå at du skriver til henne og gir klart uttrykk for at du ønsker å selge leiligheten og så se hva slags respons hun gir.

 

Det at du står som eier, har størst betydning i forhold til evt. kjøpere om du selger. Dersom du selger, så vil ikke din mor kunne påberope seg noen form for eierskap i forhold til nye eiere. Hvis hun mener at hun har rettigheter i forhold til leiligheten, så må hun isåfall rette sine krav mot deg.

 

Skjønner at det kan være vanskelig med denne formen for "sameierskap" med din mor. Jeg synes allikevel det vil være svært illojalt å selge uten å forhåndsavklare med henne. Det oppnås relativt dårlige priser i eiendomsmarkedet akkkurat nå, slik at hun muligens vl få dårlig avkastning for de pengene hun har investert i leiligheten så langt. Hun bør gis mulighet til å overta leiligheten dersom det er hun som har finansiert den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når moren din har latt leiligheten stå i ditt navn, mens hun selv har beholdt og betjent gjelden, har hun jo stor tillitt til deg. Med mindre annet er avtalt med din mor har du juridisk rett til å selge leiligheten, men jeg synes ikke du moralsk har rett til det. Jeg vet ikke, men jeg vil anta din mor aldri ville gått med på denne ordningen (som hun tross alt har finansiert for ditt beste) om hun trodde du kunne finne på å selge uten i samråd med henne. Hva tenker du egentlig å gjøre med inntektene fra salget - mener du det skal tilfalle deg, mens hun blir sittende med gjelden (hvilket neppe går om banken har pant i leiligheten)?

 

Jeg ville aldri gått inn på en slik avtale med mitt barn uten en skriftlig avtale.

 

Du sier din mor har tenkt å overføre leiligheten til deg som forskudd på arv. Om hun gjør det mister hun selvfølgelig "kontrollen" over deg, og du kan disponere leiligheten mer som du vil. Dette bør da ordnes formelt ved en overdragelse og innmelding til skattemyndigheter, hvorpå det vil påløpe arveavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker du egentlig å gjøre med inntektene fra salget - mener du det skal tilfalle deg, mens hun blir sittende med gjelden (hvilket neppe går om banken har pant i leiligheten)?

Som jeg forsto på trådstarter, ville hun selge leiligheten og betale tilbake det moren hadde betalt på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forsto på trådstarter, ville hun selge leiligheten og betale tilbake det moren hadde betalt på lånet.

 

Men hva med restlånet, det moren IKKE har betalt ned, det skal vel ikke moren bli sittende igjen med?  Ikke at jeg tror det går heller, når det er pant i leiligheten, en får ikke solgt en leilighet med pant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med restlånet, det moren IKKE har betalt ned, det skal vel ikke moren bli sittende igjen med?  Ikke at jeg tror det går heller, når det er pant i leiligheten, en får ikke solgt en leilighet med pant.

 

En kjøper som regel ny leilighet "fri for heftelser" dvs at all gjeld er betalt.

Det er en oppgave som påhviler eiendomsmeglere å gjøre opp all gjeld ved kjøp/salg av leilighet/hus.

Har moren belånt leiligheten med pant i samme leilighet, så betales restlånet ut ved eierskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du kan selge eller ikke, kommer an på hva som er avtalt mellom deg og din mor. Dersom du har et såpass dårlig forhold til din mor som du gir inntrykk av her, så vil jeg foreslå at du skriver til henne og gir klart uttrykk for at du ønsker å selge leiligheten og så se hva slags respons hun gir.

Det at du står som eier, har størst betydning i forhold til evt. kjøpere om du selger. Dersom du selger, så vil ikke din mor kunne påberope seg noen form for eierskap i forhold til nye eiere. Hvis hun mener at hun har rettigheter i forhold til leiligheten, så må hun isåfall rette sine krav mot deg.

Skjønner at det kan være vanskelig med denne formen for "sameierskap" med din mor. Jeg synes allikevel det vil være svært illojalt å selge uten å forhåndsavklare med henne. Det oppnås relativt dårlige priser i eiendomsmarkedet akkkurat nå, slik at hun muligens vl få dårlig avkastning for de pengene hun har investert i leiligheten så langt. Hun bør gis mulighet til å overta leiligheten dersom det er hun som har finansiert den.

Jeg er helt enig med deg. Bakgrunnen for spørsmålet er at min mor er veldig imot at vi selger, mens min samboer gjerne vil begynne på nytt med ny leilighet; som ikke hun har noe slags eierskap i. Og det er noe jeg forstår. Min mor kan være veldig kontrollerende. Hyggelig i ene øyeblikket, ute med klørne i det andre. Når hun er såpass mye imot at jeg selger, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg og sambo er voksne og vil ha noe eget. Vi har nå kommet i den situasjonen hvor det også på sikt kan være mulig. Da dette er en andelskeilighet så hefter det jo en del usikkerhet med å kjøpe opp denne. Bl.a faren for konkurs. Det er også en grunn til at vi ikke vil kjøpe her.

Men hvis hun i ytterste konsekvens ikke vil selge - hva gjør vi da? Tror det går an å si opp leiligheten da. Men jeg skylder henne jo da fremdeles penger noe jeg gjerne vil gjøre opp med henne så fort det lar seg gjøre.

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Bakgrunnen for spørsmålet er at min mor er veldig imot at vi selger, mens min samboer gjerne vil begynne på nytt med ny leilighet; som ikke hun har noe slags eierskap i. Og det er noe jeg forstår. Min mor kan være veldig kontrollerende. Hyggelig i ene øyeblikket, ute med klørne i det andre. Når hun er såpass mye imot at jeg selger, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg og sambo er voksne og vil ha noe eget. Vi har nå kommet i den situasjonen hvor det også på sikt kan være mulig. Da dette er en andelskeilighet så hefter det jo en del usikkerhet med å kjøpe opp denne. Bl.a faren for konkurs. Det er også en grunn til at vi ikke vil kjøpe her.

Men hvis hun i ytterste konsekvens ikke vil selge - hva gjør vi da? Tror det går an å si opp leiligheten da. Men jeg skylder henne jo da fremdeles penger noe jeg gjerne vil gjøre opp med henne så fort det lar seg gjøre.

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Hvis hun nekter å selge, så vil jeg foreslå at hun overtar leiligheten og tar fullt ansvar for både lån og husleie. Det er hun som har finansiert andelen, er det ikke? Hun kan ikke tvinge deg til å bli boende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun nekter å selge, så vil jeg foreslå at hun overtar leiligheten og tar fullt ansvar for både lån og husleie. Det er hun som har finansiert andelen, er det ikke? Hun kan ikke tvinge deg til å bli boende.

Nei hun kan vel ikke det, men jeg er redd hun vil kreve noe av meg, bl.a husleie siden jeg står som eier og er pliktig ift borettslaget. Og hvis jeg sier opp leiligheten så overdrar jeg jo eierskapet til borettslaget. Og det blir jo heller ikke riktig, for da får ikke moren min pengene sine igjen. Jeg er ikke sikker på hvor langt hun kan gå med dette.

Anonymous poster hash: a95d6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å sende et brev til din mor hvor du tydelig formidler at du ønsker å flytte ut av leiligheten f.eks om tre måneder. Si at du foreslår å selge og at du ønsker hennes synspunkter på dette. Hvis det bare resulterer i krangling synes jeg du skal oppsøke en advokat og få hjelp til en ryddig avvikling av eierskapet.

Du kan jo også evt stille et spørsmål til juristen her på Dol og så bruke hans svar i argumentasjonen med moren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...