Gå til innhold

Gjør antidepressiva medisiner at du mister hjernematerie og at hjernen eldes raskere enn uten ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn at meg som studerer medisin forklarte meg dette. Det gjør meg vettskremt får jeg er veldig glad i hjernen min. En av min største frykt er tidlig alzheimer og å miste hjernen min. Hvis dette er faktum vil jeg rett og slett slutte på de. Den sjansen vil jeg ikke ta.


Anonymous poster hash: 2c418...ba3



Anonymous poster hash: 2c418...ba3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

En venn at meg som studerer medisin forklarte meg dette. Det gjør meg vettskremt får jeg er veldig glad i hjernen min. En av min største frykt er tidlig alzheimer og å miste hjernen min. Hvis dette er faktum vil jeg rett og slett slutte på de. Den sjansen vil jeg ikke ta.

Anonymous poster hash: 2c418...ba3

Anonymous poster hash: 2c418...ba3

 

Etter som jeg har forstått det så ødelegger en mer av hjernen ved sykdommen (iallefall psykose, men jeg tror det også gjelder depresjon) enn ved medisinene. Så da burde valget være enkelt.  Bare til å fortsette med medisiner så du ikke blir syk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk motsatt. Ssri er som gjødsel for hjernecellene.

Kan du utdype litt?

Anonymous poster hash: 12562...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan du utdype litt?

Anonymous poster hash: 12562...517

 

 

Er det ikke slik at depresjon og andre psykiske lidelser gjør at hjerneceller i visse områder av hjernen svinner bort, og at SSRI hjelper til å gjenoppbygge disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk motsatt. Ssri er som gjødsel for hjernecellene.

Men hvor tar han dette fra da. Han var veldig overbevisende og viste til en studie fra en Harward professor .Jeg tror han het Glenmullen som hadde funnet at mus og aper som tok ssri  tid fikk forandringer i hjernen sin til det negative.

Anonymous poster hash: 2c418...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, på Wikipedia står det litt om antipsykotika i alle fall!

 

Chronic treatment with antipsychotics may reduce amounts of brain tissue and potentially cause some of the symptoms believed to be due to schizophrenia. According to studies in macaque monkeys cell loss only affects the number of glial cells and not the numbers of neuronal cells. Continuous use of neuroleptics has been shown to decrease the total brain volume by 10% in macaque monkeys. The effects may differ for typical versus atypical antipsychotics and may interact with different stages of disorders. Such effects were not clearly tested for by pharmaceutical companies prior to obtaining approval for placing the drugs on the market.

A minor loss of brain tissue has been reported in schizophrenics treated with antipsychotics. Brain volume was negatively correlated with both duration of illness and antipsychotic dosage. No association was found with severity of illness or abuse of other substances. An accompanying editorial said: "The findings should not be construed as an indication for discontinuing the use of antipsychotic medications as a treatment for schizophrenia. But they do highlight the need to closely monitor the benefits and adverse effects of these medications in individual patients, to prescribe the minimal amount needed to achieve the therapeutic goal [and] to consider the addition of nonpharmacological approaches that may improve outcomes."

 

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Antipsychotics#Postulated_Adverse_Effects

 

Det er selvsagt ikke automatisk sant selv om det står om det her og det finnes forskning på det. Men at det er så ufarlig som endel leger vil ha det til... det stiller jeg meg skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En venn at meg som studerer medisin forklarte meg dette. Det gjør meg vettskremt får jeg er veldig glad i hjernen min. En av min største frykt er tidlig alzheimer og å miste hjernen min. Hvis dette er faktum vil jeg rett og slett slutte på de. Den sjansen vil jeg ikke ta.

Anonymous poster hash: 2c418...ba3

Anonymous poster hash: 2c418...ba3

 

Hei!

 

Min psykiater har foreslått ssri for meg en gang, for tenkte jeg hadde litt repetitiv atferd.

 

Jeg vil ikke gå på faste medisiner, og det er ikke det som plager meg særlig, så jeg sa jeg skulle spørre min mann om jeg har slik atferd..

 

I den sammenheng sa min psykiater omtrent det som nhd skriver og hun tilførte en forklaring om at det gir flere nerveutløpere, virker positivt på hjernen altså. Min psykiater sa vi skulle tenke mer på dette hvis jeg hadde mye repetitiv atferd, i følge min mann har jeg ikke det, så derfor ble det ingen medisinering.

 

Jeg tror derfor det er mer gunstig enn mann tror. Det jeg vet man bør være forsiktig med er feks sentralstimulerende, det kan gi angst, nervøsitet, uro, hallusinasjoner og psykose.

 

De fire første fikk jeg litt derfor får jeg det ikke mer, da min psykiater har bestemt dette.

 

Jeg vil ha det av og til, fordi jeg ble mer energisk, men så vet jeg hva det gjør med hjernen og det er ikke særlig bra i lengden. Bare fordi jeg fikk ansiktshallusinasjoner får jeg aldri en resept mer, det er en streng avgjørelse jeg har ingen medvirkning i denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Det er riktig at det fins en Glenmullen som er professor i psykiatri ved Harvard og som er meget kritisk til SSRI. Påstandene hans er imidlertid veldig spekulative og lite basert på data. Få andre fagfolk er enige med ham.

 

SSRI kan føre til danning av nye hjerneceller i hippocampus, og dette har vært knytta til den antidepressive effekten. Om dette er en bra eller dårlig ting på sikt veit man foreløpig ikke nok til å si.

 

Funnene som viser at antipsykotika fører til tap av hjernemasse er det mer substans i. Ironisk nok kan det hende det er dette forestillingen om at schizofreni fører til tap av hjernemasse kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg er blitt engstelig av dette jeg her leser. Jeg er redd for at mitt mangeårige inntak av antipsykotikum har ført til "tap av hjernemasse" noe jeg mener å merke på nedsatt hukommelse og problemer med å ressonere da særlig under stress.

Jeg har diagnosen schizofreni, og når jeg har forelagt min bekymring i behandlingsapparatet så hevnises det til at det er grunnsykdommen som er årsaken til mine hukommelsesproblemer og ikke medisineringen.

Hva tenker NHD om dette?

Anonymous poster hash: b78ab...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kutte ut antipsykotika hvis man kan altså. Men må nok trappes utrolig langsomt ned. Å kutte tvert har ikke funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det kan være greit å stole på at legen vil det beste for pasienten og kan veie fordelene mot ulempene. Det er håpløst å snakke om sånt uten å kvantifisere den negative effekten. Alkohol ødelegger hjernen, men de fleste drikker det fordi alle ser at et moderat forbruk ikke gir noen merkbare skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er blitt engstelig av dette jeg her leser. Jeg er redd for at mitt mangeårige inntak av antipsykotikum har ført til "tap av hjernemasse" noe jeg mener å merke på nedsatt hukommelse og problemer med å ressonere da særlig under stress.

Jeg har diagnosen schizofreni, og når jeg har forelagt min bekymring i behandlingsapparatet så hevnises det til at det er grunnsykdommen som er årsaken til mine hukommelsesproblemer og ikke medisineringen.

Hva tenker NHD om dette?

Anonymous poster hash: b78ab...a87

Jeg har nøyaktig de samme tanker om dette som ditt behandlingsapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...