Gå til innhold

Sjalusi


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei mine mistanker om partneren min føler seksuell tiltrekning til andre kvinner og derfor ønsker å forlate meg følger meg i så stor grad, at det ødelegger i hvert eneste forhold jeg har vært i. Jeg begynner å tro at det kanskje vil være umulig for meg å være i et forhold pga. av dette mønsteret. Jeg leste artikkelen om sykelig sjalusi på nettet, og opplever at jeg går inn under denne kategorien da sjalusien nesten alltid retter seg mot andre kvinner.

Jeg vil spørre deg om hvilken behandling mener du er den beste for å behandle sjalusi?

Hvor henvender jeg meg hvis jeg ønsker å prøve ut ” anti-skeptika?”

Takk for din hjelp. Hilsen Irene

- I de mest ekstreme tilfellene lider personen av alvorlige vrangforestillinger. Da kan det være aktuelt å medisinere med anti-psykotika som underdoseres, eller gis i lave doser. Det kaller jeg gjerne "anti-skeptika" og hjelper personen å ikke føle seg så mistenksom. Når vi gir så lave doser, er det ingen bivirkninger, forteller Dahl, som har hjulpet mange par i denne situasjonen.

1. De som har ekstremt lav selvtillit og blir mistenksomme overfor andre fordi de har en grunnleggende mistro til at partneren egentlig vil ha dem.

- Disse menneskene tror de er så lite verd, at det bare er et tidsspørsmål før partneren finner en bedre match. De går konstant og venter på at den andre skal oppdage hvor håpløse de er, og gå fra dem. At det er en misforståelse at kjæresten vil ha dem i utgangspunktet. Her kan sjalusien trigges ved at den andre bare ser nøye på en annen person - om det så bare er på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kommer i første setning med to antagelser som du knytter sammen. jeg tror at mye av problemet ligger her.

 

Ja, det er ikke uvanlig at selv personer som er i gode forhold kan føle seksuell tiltrekning til andre enn partneren. Men det betyr ikke at en ønsker å forlate sin kjære hver gang en evt slik tiltrekning oppstår.

 

Her tror jeg det er mye løgn og fortielse. Det er ikke stuerent, og det fører ofte til dårlig stemning i forholdet om en eller begge innrømmer at de kan ha følt tiltrekning til noen annen enn partneren. Personlig tror jeg at dette er ganske vanlig om en ser det over noe tid. Jeg sier ikke at ALLE har det slik, men så mange har det slik at det langt fra kan kalles unormalt.

 

Derimot tror jeg det er helt unormalt at en slik kortvarig seksuell tiltrekning fører til tanker om å skifte partner. Partnervalget er et totalvalg der en ser på den totale pakken partnerskapet gir for livskvaliteten.

 

Kjæresten din er hos deg fordi han har valgt deg og ikke en annen. Det betyr også at han har valgt deg som sexpartner selv om han kan føle tiltrekning også til andre.

 

Jenter synes kanskje denne er drøy, men en må ikke nødvendigvis få tanker om å skifte ut sin Landcruiser selv om en ser en lekker Porsche.

 

Best hjelp vil jeg tro du kan få hos en psykolog. Alternativt kan fastlegen skrive ut "antiskeptika".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jenter synes kanskje denne er drøy, men en må ikke nødvendigvis få tanker om å skifte ut sin Landcruiser selv om en ser en lekker Porshe.

 

Hvorfor tror du vi kanskje vi synes denne er drøy?

Og er det ikke heller et sunnhetstegn å se på andre?

Bare lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Derimot tror jeg det er helt unormalt at en slik kortvarig seksuell tiltrekning fører til tanker om å skifte partner. Partnervalget er et totalvalg der en ser på den totale pakken partnerskapet gir for livskvaliteten.

 

Kjæresten din er hos deg fordi han har valgt deg og ikke en annen. Det betyr også at han har valgt deg som sexpartner selv om han kan føle tiltrekning også til andre.

 

 

Dette er heller ikke så stuerent, men jeg håper du kan hjelpe meg å fill out the blanks.

 

Hvis partnervalget er et totalvalg der man ser på den totale pakken partnerskapet gir for livskvaliteten, vil det da ikke være en trussel når partneren blir tiltrukket til en mer fristende totalpakke?

 

At menn blir hos partneren handler ofte om at han tok det han kan få, eller at han den gang følte det var det beste. Så, når man alltids kan finne noen "bedre" totalpakke-messig sett, er det vel stort sett kun tilknytning og kjærlighetsfølelser for partneren som gjør at man blir (evt barn, hus, hytte, felles omgangskrets), og ikke nødvendigvis at man synes partneren er så mye bedre totalpakke-messig sett enn de andre han møter?

Anonymous poster hash: 6ba62...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

 Så, når man alltids kan finne noen "bedre" totalpakke-messig sett, er det vel stort sett kun tilknytning og kjærlighetsfølelser for partneren som gjør at man blir (evt barn, hus, hytte, felles omgangskrets), og ikke nødvendigvis at man synes partneren er så mye bedre totalpakke-messig sett enn de andre han møter?

Anonymous poster hash: 6ba62...1cb

 

Alt dette ER totalpakken. Den inkluderer også en felles historie.

 

Forelskelsens eneste redning er kjærligheten.

 

 "Så ble de stående disse tre, tro, håp og kjærlighet, og størst blant dem er kjærligheten" (1.Korinterbrev 13,13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette ER totalpakken. Den inkluderer også en felles historie.

 

Forelskelsens eneste redning er kjærligheten.

 

 "Så ble de stående disse tre, tro, håp og kjærlighet, og størst blant dem er kjærligheten" (1.Korinterbrev 13,13).

Pst. En kommentar til det du skrev om bilene og som du tror vi kvinner synes er drøy; det er ikke bare menn som skjønner den og liker fine biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei og takk for alle svar på henvendelsen.

 

Ja jeg mener selv å forstå at den sykelige delen av sjalusien ligger i det at så mye oppmerksomhet går til å tolke om han er interessert i andre enn meg – og i det at jeg

– ANTAR.

Og etter å ha undersøkt litt så lurer jeg på om dette er en form for tvangstanke?

 

Jeg har blant annet lagt merke til at jeg stadig trenger bekreftelser på at jeg er betydningsfull og verdifull for min partner.

Det bygger seg opp bekymringer rundt det verste som kan skje, og i den forbindelse søker jeg intenst bekreftelser fra partneren om at alt virkelig er ok. Når grublingen kommer godt i gang så følger gjerne angst og depresjon også.

 

Når bekreftelsen kommer fra partneren min om at alt er ok så er det som å vinne i lotto, og angst og depresjoner er som forduftet, dette er nå byttet ut med letthet og fremtidsglede.

 

Denne lettheten varer noen timer før jeg sakte og nesten umerkelig begynner å  starte en grubling som etter hvert formørker og skaper igjen mye tvil og uro.

 

Det tar kanskje ca 1 døgn – før uroen er så intens at jeg virkelig føler behov for bekreftelse.

 

Dette har lenge forgått ubevisst, men nå så begynner jeg å se et mønster.

 

Er dette en form for tvangstanke?

 

Siden jeg har blitt fortalt at Trilafon er på vei ut av markedet, så har jeg av en fagperson blitt anbefalt å bruke 5 mg Zyprexa, som også er et antipsykotika.

 

Nild Håvard Dahl, jeg vil veldig gjerne høre din mening om du er enig i at dette er den beste erstatningen til Trialfon i dette tilfellet?

 

På Ananke, OCD sine hjemmesider ser jeg at de anbefaler: Escitalopram (Cipralex ) 30 mg + Risperdal 1-2 mg.

 

Tusen takk for svar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jenter synes kanskje denne er drøy, men en må ikke nødvendigvis få tanker om å skifte ut sin Landcruiser selv om en ser en lekker Porshe.

 

Hvorfor tror du vi kanskje vi synes denne er drøy?

Og er det ikke heller et sunnhetstegn å se på andre?

Bare lurer..

Hei!

 

Jeg tror ikke dette er ment for jenter eller gutter.

 

Feks har jeg oppdaget at min mann misliker min beundring av visse menn.

Jeg har flere menn jeg er tiltrukket av. Og jeg tror de er tiltrukket av meg også, det kan virke sånn....

 

Det ligger en lang forklaring og tankerekke bak. Han har selv mange gode venninner, som jeg er glad for han har og aldri har jeg tenkt tanken om at han er utro mot meg med.

 

Og jeg kan jo selv se de er vakre, høye, slanke, pene, velstelte og vellykkede. 

Omtrent som min mann :-) Og jeg er jo også helt ok og normal, ytre sett :-)

 

Men at min mann ikke virker til å like min matte-foreleser er for meg merkelig, ja jeg snakker varmt om han, da jeg kjenner, at jeg og han, under andre omstendigheter ville vært oss to-.

Forhåpentligvis barnløse, men ok det sånn jeg tenker om  det.

 

Det er andre grunner til at jeg elsker min mann, han er kanskje ikke så tiltrekkende, men han har andre kvaliteter som fornuftsmessig er viktigere. Da pga av fornuft er han den jeg ser, og kjenner kjærlighet og forpliktelse mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...