Gå til innhold

Samværsordning og byttedag


alwaysme

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer og be om endring i samværsordning, da hverken jeg, barna eller skolen mener dagens løsning er optimal.

Vi har en uke hver med byttedag mandag etter skolen, dette fungerer dårlig fordi:

- ungene kommer etter at skoleuka er i gang.

- de er spente og sover dårlig natt til mandag, for de gleder seg til og komme til sitt andre hjem.

- det blir rot med gymhandduker, matbokser osv fordi det ikke kommer i retur fra det andre hjemmet.

- beskjeder ang ting som skal foregå mandag og tidlig i uken kommer sjelden.

 

Så nå vil jeg vite, dere som har to uker hver, hva er fordeler og bakdeler. Vil også gjerne høre positive og negative sider ved byttedag fredag eller søndag.

 

en skilt mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har praktisert byttedag etter barnehage og senere skole i snart 10 år og for oss har det fungert utmerket. Selvfølgelig fører det til at ungene har dobbelt opp av mye (det er vel stort sett bare sykler, skøyter og skiutstyr de ikke har to sett av omtrent...), men det er ikke noe problem. Det er 10 år siden vi skilte lag og ungene var da 3 og 5 år gamle forøvrig.

 

Å bytte på søndag kveld har jeg aldri helt skjønt poenget med. Er man på tur med ungene og kunne tenkt seg å være litt lenger - neida, man må tilbake til den andre foreldren til et gitt tidspunkt. Er man den som skal overta ungene blir også av og til nødt til å avbryte samvær med andre, turer o.l. fordi man må skynde seg hjem fordi ungene kommer. Og hva er vitsen med å stresse ungene til den ene foreldren like før sengetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi byttet i alle år søndag ettermiddag. Rolige søndagskvelder sammen før hve   rdagen kom var deilig når han kom. Han fikk "lande litt" og vi var alle klar for nye uke. Og en litt  lei-seg-mamma kunne finne på noe oppmuntrende søndag ettermiddag/kveld eller hun kunne bare være litt lei seg alene når han reiste til pappan sin:) 

 

Jeg har aldri, som Lillemus nevner, behøvd å avbryte noe som helst i forhold til dette. Vi planla helger i forhold til dette og om det var aktiviteter på ulikt hold som gjorde at avlevering måtte skje litt tidligere eller senere så var aldri dette problematisk for noen av oss.

Det var imidlertid sjelden dette skjedde da vi begge så frem til samvær med sønnen vår etter en uke uten ham og det at han kom var den søndagens høydepunkt for oss begge. "Lengtesøndagen" :)

 

Jeg har kun opplevd avlevering søndag ettermiddag som positivt. Stille, rolig og med tid til hverandre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...